Värt att köpa en Velociraptor?

Permalänk

Värt att köpa en Velociraptor?

Tjena alla datorgenier där ute!

Jag har en gammal raptor som c:. Den har dock börjat låta alldeles för mycket, så jag funderar på att köpa en ny idag!

Min fråga är då följande. Är det värt att köpa en 10000-varvare jämfört med en vanlig SATA-disk, som jag ska ha som C:? Eller finns det något schysst alternativ? Gör den disken datorn så väldigt mycket snabbare?

Tacksam för svar!

- Robban

Visa signatur

Hoppas på det bästa men förvänta dig det värsta.

Permalänk
Medlem

Har själv en velociraptor på 300 GB. Har lagt OS och spel/program på den. Märker faktiskt en skillnad på laddtider och hur snabbt Windows startar. Hade allt det på en vanlig 7200 rpm hårddisk innan. Det är så jag kan jämföra!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Köp två billiga 7.200 diskar och smäll ihop dem till raid0.

Raptor:
HD Tune Pro: WDC WD1500HLFS-01G6U Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 75.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 120.6 MB/sec
Transfer Rate Average : 100.3 MB/sec
Access Time : 7.3 ms
Burst Rate : 183.4 MB/sec
CPU Usage : 1.2%
Raid0:
HD Tune Pro: Intel Raid 0 Volume Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 102.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 164.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 147.2 MB/sec
Access Time : 16.5 ms
Burst Rate : 149.6 MB/sec
CPU Usage : 2.3%

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

En velociraptor ger enligt mig ett rejält prestandalyft, hela datorn känns bra mycket snabbare.

Ett annat, lite osäkrare kort är en ssd-disk. Fruktansvärt snabba men det är relativt oprövat och ett flertal barnsjukdomar finns säkerligen kvar.

Självklart kan man sätta ihop en raid0. Dock ger detta bara höga läs/skrivhastigheter och inte särskilt bra responstider vilket är en viktig faktor på en systemdisk.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk

Tjaaa, du skulle ju kunna köpa två mindre sata diskar och köra dem i Raid 0, det gör ju att man kan skriva till två diskar samtidigt, även om du bara kommer att se dem som en enhet i hanteraren, till exempel C:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Jag har ingen aning om prestandavinsten, men två diskari raid 0 borde ju vara lika bra som en raptor och framförallt billigare.

EDIT: Slowpoke på moi.

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem

OT: astrob0y, vad använder du dina 2 x 1 TB diskar i RAID 0 till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Köp två billiga 7.200 diskar och smäll ihop dem till raid0...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

RAID!!!!!!!!!

EDIT: Tycker verkligen du ska raida eller köra ssd... velociraptor är väl inte särskilt prisvärt längre?

Permalänk
Inaktiv

Skippa raptor, köp grym ssd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
OT: astrob0y, vad använder du dina 2 x 1 TB diskar i RAID 0 till?

OT: Jag hade en 1 TB disk som lagringsdisk/speldisk och blev sugen på att se hur raid0 fungerade. Det billigaste alternativet för mig var att köpa ännu en 1 TB disk. Och hittills är jag väldigt nöjd med detta val.
Nu blev jag nyfiken på varför du undrande

Edit: länkade fel .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ocz vertex kanske?

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

transcend har ju galet billiga ssd-diskar som enligt sweclockers ska vara lika bra som de som kostar typ 500kr mer, kolla ssd-testet på swec så ser du hur bra ssd är...

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur du lagt upp det.

Det blir ju en förfärlig massa lagringsutrymme med två sammanslagna TB-diskar och kraschar en disk eller något annat i RAID-arrangemanget förlorar man all data...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
... Nu blev jag nyfiken på varför du undrande ...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
En velociraptor ger enligt mig ett rejält prestandalyft, hela datorn känns bra mycket snabbare.

Ett annat, lite osäkrare kort är en ssd-disk. Fruktansvärt snabba men det är relativt oprövat och ett flertal barnsjukdomar finns säkerligen kvar.

Självklart kan man sätta ihop en raid0. Dock ger detta bara höga läs/skrivhastigheter och inte särskilt bra responstider vilket är en viktig faktor på en systemdisk.

Ok. Har du något bra tips på billiga diskar som fungerar bra som raid 0? Har du något bra tips på ssd? (vore kanske bättre för pga platsbrist).

- Robban

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det bästa, skippa raptor.
Köp två OCZ Vertex SSD och kör RAID0 på dem (eller Intels E-serie om du heter "von Krösus").

Är du mer prismedveten (annat namn för snål ) köp en större vanlig disk eller två i raid (alla märken är bra och billiga).

Mina två Vertex i RAID0:

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Om du vill ha det bästa, skippa raptor.
Köp två OCZ Vertex SSD och kör RAID0 på dem (eller Intels E-serie om du heter "von Krösus").

Är du mer prismedveten (annat namn för snål ) köp en större vanlig disk eller två i raid.

Mina två Vertex i RAID0:

htpp://pappy.homeip.net/bilder/vertex_attobench.png

Åhh.. så du har två stycken OCZ Vertex SSD i Raid0?????????

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju ha fler om man vill, men för OS har jag 2x30GB. Det är rätt optimalt (jag är inte svinrik). Allt som tar plats ligger på andra, billigare diskar (tills dess att stora SSDs går ner i pris).

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ja, man kan ju ha fler om man vill, men för OS har jag 2x30GB. Det är rätt optimalt (jag är inte svinrik). Allt som tar plats ligger på andra, billigare diskar (tills dess att stora SSDs går ner i pris).

Räcker 2x30Gb?? Min Raptor ligger på 70Gb och den blir svinfull efter några veckor. Då endast OS och de viktigaste programmen installerade. :S

Visa signatur

Permalänk

Själv kör jag med 300 GB Raptor och 2 WD black dual processor 1 tb diskar för lagring Funkar utmärkt!

Permalänk

Vill oxå ha 2 Vertex i raid0, måste man ha ett raid kort eller duger moderkortets raid

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Många i tråden rekommenderar att köra två långsammare/billigare diskar i raid 0. Med raid 0 får man väldigt bra överförings hastigheter.

Men i vissa fall kanske inte överföringshastigheten har högsta prio, speciellt inte om man spelar spel som laddar små portioner data titt som tätt. Här upplever jag att access-tiden på disken ger större förbättringar än själva överföringshastigheten.

Själv spelar jag WoW och har en velociraptor 300 samt 2 st 1TB spinpoint F1 i raid 0. Jag föradrar helt klart att köra spel och OS från velociraptorn.

Men om du mest håller på och skyfflar stora filer så vinner helt klart raid-konfigurationen.

Har du råd så byt ut velociraptorn mot en snabb SSD (eller kanske flera i raid).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathwisher
Räcker 2x30Gb?? Min Raptor ligger på 70Gb och den blir svinfull efter några veckor. Då endast OS och de viktigaste programmen installerade. :S

Endast OS (och några små program).
När priserna går ner på de stora SSD:erna kommer jag skaffa en/två för apps/spel.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Endast OS (och några små program).
När priserna går ner på de stora SSD:erna kommer jag skaffa en/två för apps/spel.

Ok... och sen kommer nästa fråga. OM jag köper 2st SSD, hur tusan raidar man? Någon som har orken och viljan att svara på detta också?

Sorry.. jag är uppenbarligen en nybörjare (det trodde jag inte).

Visa signatur

Permalänk

Grabbar!

Vänligen svara på denna fråga.

Skall jag köpa två stycken "Transcend" för Raid0, eller ska jag köpa en X-25M?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller raid finns det ett antal olika former, men de som skulle kunna vara aktuella för dig med två enheter:

raid 0: ökar prestanda då data är spritt mellan två diskar. Om du har 2 st 100 GB diskar kommer du att få 200 GB med raid 0.

raid 1: sämre prestanda då den ena disken är en backup av den andra.

Hur gör man då...

Härvaru-kontroller (finns inbyggt på en hel del moderkort idag), man konfigurerar upp diskarna i kontrollerkortets bois när datorn bootar.
Jag rekommenderar att du gör detta innan du installerar OS, då ex. vista inte tillåter att du gör det när OS redan är på plats (gäller även om du inte bootar på raid-enheten).

Mjukvaru-raid, jag är inte lika hemma på denna varianten. Men jag antar att man installerar OS på en disk som inte ska stripas (raid 0), därefter formatterar man de två diskarna som ska vara i raid-setet som en "striped partition".

När det gäller valet mellan X-25 och transend hade jag absolut köpt en X-25, då kan du köpa en till vid ett senare tillfälle och sätta upp en raid-enhet om du tycker att det behövs. Någon längre upp i tråden hade OCZ vertex, dessa är riktigt fina också.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Permalänk

Om du undrar om du ska köpa en Transcend rekommenderar jag att du tar en titt på http://www.anandtech.com/cpuchipsets/Intel/showdoc.aspx?i=340... , förhoppningsvis kommer du då på bättre tankar. Den förklarar oxå varför du bör hålla dig undan från alla riktigt billiga SSD - OCZ Core, Solid, Apex; SuperTalents billiga; Transcends billiga; osv.

Transcends skulle "möjligtvis" vara ett alternativ om du låser operativsystemet med EWF (Enhanced Write Filter), dvs du installerar dina program (och ev spel) och därefter bestämmer du dig för att det är så systemet ditt skall se ut, men det kommer definitivt att sätta begränsningar om man vill ha annat än en fast uppsättning program (och ev spel) på enheten (det går visserligen att ta bort/lägga till saker även med EWF men då får man räkna med att det tar lite extra tid/blir lite knöligare), att ha dokument på den kommer troligtvis inte fungera så bra, och dessutom fungerar EWF bara i 32-bitars Windows.

X25 är något för dyr än så länge men om du har pengarna kan den fungera, annars bör en/två OCZ Vertex fungera bra.

Jag tycker inte att RAID-0 är ett krav för SSD. Jag kör själv med en singel SSD och är helnöjd, RAID-0 ger visserligen högre hastighet för större filer men i program tror jag skillnaden mellan single/RAID-0 är hårfin. Iof har jag bara en singel SLC-baserad, och har aldrig kört RAID-0, så det är möjligt att jag bara inte vet bättre.

Hur mycket operativsystemet tar upp beror mkt på _hur_ du installerar det. nLite (för Windows XP) och vLite (för Vista) tycker jag är krav, även om man inte kör med en SSD, men de programmen kan ta bort så mkt "skit" från Windows som man ändå aldrig kommer använda. Det finns faktiskt de som kör Vista (ett operativsystem som många klagar på tar oerhört mkt utrymme) på små 8GB SSD, det blir trångt men det går. Windows XP behöver inte ta upp än 1-3 GB.

Det är ändå oftast spelen som tar mest plats, operativsystem och program tar oftast bara upp en bråkdel av vad spelen tar upp.

Även om du tycker att SSD är för dyrt skulle jag ändå inte rekommendera en Velociraptor, hellre då en vanliga 7,200 rpm för att vänta in billigare SSD. Alternativt om du kan hitta en billig Raptor på blocket el.liknande tills dess.

Permalänk
Medlem

Ett välskrivet svar av fqvarfort. Dock måste jag invända emot tipset om att köpa HDDs på blocket/tradera i och med att man ej vet kvaliten på tinget som man köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robot.eriksson
Jag har ingen aning om prestandavinsten, men två diskari raid 0 borde ju vara lika bra som en raptor och framförallt billigare.

Om livet val ändå vore så svartvita. För hur man än vrider och vänder på en 7200 rpm disk, tar det 1/4 del längre tid att snurra ett varv jämfört med en 10000 rpm hårdskiva. Och en raptor köper man för att få ner söktiden, i första hand.
Jag har kört raid0 fram till i vintras, då jag införskaffade en v-raptor. Raid0 gav en boost åt datorn, och jag valde det alternativet tidigare för att raptorn inte gav tillräckligt med utrymme för någorlunda vettiga pengar. Nu när jag flyttat alla datalagring ut i nätverket så är mitt behov av utrymme mycket mindre, men tillika ändå för stort för att klara sig med SSD till vettiga priser. Jag säger nog att v-raptorn gjort susten åt mitt system, och är rätt övertygad om att en OCZ vertex eller en Intel SSD skulle göra ännu mera, men tyvärr blir priset för paketet allt för högt enligt min mening.
Men i takt med att SSD kommer ner i pris, och barnfelena blir åtgärdade kommer jag att gå över till SSD, gradvis eller direk, beror på hur framtiden utspelar sig. Jag kan ju nu köra en liten SSD för de program o spel (samt OS) som jag mest använder och de mindre frekvent använda program och spel från v-raptorn, så den behöver inte bli oanvändbar direkt heller.

Permalänk
Medlem

Svårt val det där.. Själv har jag en velociraptor och e sjukt nöjd.. Det tråkiga med SSD är att de är så förbannat dyra.. Dock om jag skulle uppgradera mitt system idag så hade jag nog köpt en ssd för os spel och prog.. Man behöver ju inte ha 150 spel installerade vilket innebär att en 30 gig disk hade räckt för mig men du får ju köpa efter hur ditt behov ser ut.. Har du spel och prog på 150 gig som du bara måste ha installerat så är det ju en V-raptor som gäller då det blir på tok för dyrt med SSD så vida du inte har snusk-rika föräldrar..

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Vi har alla olika preferenser, men efter en snabb titt på Komplett och Intet kan jag konstatera att VelociRaptor i min mening fortfarande är ett bättre "budgetval" när det kommer till prestanda.

SSD diskar har betydligt bättre accesstid och det är svårt att komma runt; 0,1-0,4 ms mot 7 ms för VelociRaptor.
Men läs/skrivhastighet kan lätt kompenseras med RAID-0 där hastigheten t.o.m överträffar en (1) SSD.

Sen har vi priset. OCZ och Intel ligger på c:a 56kr/GB resp. 53Kr/GB jämfört med 12kr/GB för VelociRaptor.

Visst vore jag fullskiten mend pengar hade jag gått på Intels SSD diskar jag med, men med en begränsad budget kan jag leva med att det tar någon sekund extra att öppna PhotoShop. Sen flyter det faktisk på riktigt bra.

Edit: Korrigerade accesstiderna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tack grabbar för denna otroliga uppmärksamhet som tråden fick. Det trodde jag aldrig.

Uppenbarligen finns det två eller tre läger.

1. Velociraptor.
2. Raid0 - 7200-varvare.
3. SSD, alt SSD Raid0.

Hmm.... det känns nästan som om jag kommer att köpa EN 7200-varvare så länge. Min dator är inte särskilt fläskig längre ändå som den var för två år sedan (Dual core 3.0Ghz, 4Gb minne). Känns nästan som om man kan vänta med att köpa en ny dator i ett år, för att sedan fläska på med SSD till nästa datorköp? Men.... det här var svårare val än vad jag trodde.

Visa signatur