Värt att köpa en Velociraptor?

Permalänk
Medlem

Finns ett läger till:

2b. RAID-0 - 10.000 rpm

Jämförelsse mellan VelociRaptor, VR, och en Seagate Barracuda ,BC (max värden):
VR Läser 250MB/s, cachelagrad läshastighet 1.5GB/s, accesstid 7ms.
BC Läser 160MB/s, cachelagrad läshastighet 160MB/s, accesstid 15ms.

Edit: Skrev felaktigt skrivhastighet i stället för cachelagrad läshastighet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Finns ett läger till:

2b. RAID-0 - 10.000 rpm

Jämförelsse mellan VelociRaptor (VR) och en Seagate Barracuda (BC):
VR Läser 250MB/s, skriver 1.5GB/s, accesstid 7ms.
BC Läser 160MB/s, skriver 160MB/s, accesstid 15ms.

Skriver 1,5Gb per sekund? Oj.. Är Velociraptorn tyst förresten? Det är mycket viktigt för mig.

Raptorn var tyst i början, men började låta mycket efter ett års användande.

- Robban

Visa signatur

Hoppas på det bästa men förvänta dig det värsta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Köp två billiga 7.200 diskar och smäll ihop dem till raid0.

Raptor:
HD Tune Pro: WDC WD1500HLFS-01G6U Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 75.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 120.6 MB/sec
Transfer Rate Average : 100.3 MB/sec
Access Time : 7.3 ms
Burst Rate : 183.4 MB/sec
CPU Usage : 1.2%
Raid0:
HD Tune Pro: Intel Raid 0 Volume Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 102.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 164.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 147.2 MB/sec
Access Time : 16.5 ms
Burst Rate : 149.6 MB/sec
CPU Usage : 2.3%

Tycker den här posten säger det man behöver veta, access tid är viktigt på en system disk, många små filer. Transfer rate är viktigt om man kopierar filer, lagrings disk.

Har själv en V-raptor men skulle säga att den inte är värd pengarna egentligen. Vist är det ett lyft men så mycket snabbare än en modern 7200 rpm disk är den inte.

SSD verkar ge ett rejält lyft, men har man en "normal" budget och har datorn till spel så får man mer prestanda där det har betydelse om man lägger pengarna på grafik kort och processor.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ajfan... skrev FEL! Sorry!!!! Ändrar på momangen.

Ja, VelociRaptorn är mycket tyst till skilland från Raptorn (om jag ska tro vad andra berättar).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

BESLUTET

Det får bli en *trumvirvel* Western Digital Caviar Black! Dubbla processorer och 32Mb cacheminne! Jag vet jag vet... det är en vanlig disk, men en bra sådan (enligt testerna).

Min fråga är dock följande:
Enligt testerna blir disken ganska varm. Hur kyler man en disk på bästa sätt, förutom en massa fläktar i chassit?

Svara snart är ni snälla! Ska åka och handla om en timme.

- Robban

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathwisher
BESLUTET

Det får bli en *trumvirvel* Western Digital Caviar Black! Dubbla processorer och 32Mb cacheminne! Jag vet jag vet... det är en vanlig disk, men en bra sådan (enligt testerna).

Min fråga är dock följande:
Enligt testerna blir disken ganska varm. Hur kyler man en disk på bästa sätt, förutom en massa fläktar i chassit?

Svara snart är ni snälla! Ska åka och handla om en timme.

- Robban

Räcker ju med en lågvarvig fläkt för att kyla en hårddisk.

Synd det inte blev en Vertex eller en X-25. Du skulle verkligen märka skillnad då. Men priset är ju förstås en faktor...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Räcker ju med en lågvarvig fläkt för att kyla en hårddisk.

Synd det inte blev en Vertex eller en X-25. Du skulle verkligen märka skillnad då. Men priset är ju förstås en faktor...

Jag vet... tyvärr har jag helt fel yrke. Har inte råd med sådana dyrbarheter. ;D Suck....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathwisher
Tack grabbar för denna otroliga uppmärksamhet som tråden fick. Det trodde jag aldrig.

Uppenbarligen finns det två eller tre läger.

1. Velociraptor.
2. Raid0 - 7200-varvare.
3. SSD, alt SSD Raid0.

Hmm.... det känns nästan som om jag kommer att köpa EN 7200-varvare så länge. Min dator är inte särskilt fläskig längre ändå som den var för två år sedan (Dual core 3.0Ghz, 4Gb minne). Känns nästan som om man kan vänta med att köpa en ny dator i ett år, för att sedan fläska på med SSD till nästa datorköp? Men.... det här var svårare val än vad jag trodde.

Jag har samma problem om vad jag ska välja. Dock är jag inte en stor hacker och saker och ting är inte lika enkla som de var för bara 5 år sedan. Jag tror jag lutar åt en raptor just för att det är det absolut enklaste alternativet att använda. Dvs bara installera windows å köra. Inget strippa bor en massa skit och göra junctionpoints som med SSDn och inget avinstallera windows och mixtra med bios som raid.

Hade jag haft någon som visade mig hur man gjorde med raiden eller om jag visste att alla delar som ingår i den dator jag tänker köpa stödjer raid så hade jag kanske kört det. Dock kommer det nog att bli en latmansdisk för min del och vid nästa köp kommer SSDarna att vara grymma och billiga.