Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa TV-ut (HDMI)-upplösningen för min plasma?

Permalänk

Bästa TV-ut (HDMI)-upplösningen för min plasma?

Jag har en laptop med ett ATI HD3450-kort, som jag kopplar till min plasma (Samsung PS-42Q97) när jag ska se film.
Grejen är att min laptop har upplösning 1280x800, och min TV har enligt specifikationerna 1024x768 @ 60 hz.

Jag har hittills kört min laptopupplösning ut till TV'n, men jag är inte riktigt nöjd med hur bilden flyter. Det blir liksom aldrig det där schyssta flytet man får när man ser på DVD-film med en riktig DVD-spelare. Detta trots att jag har en ny laptop (har även provat med en annan nyare).
Frågan är nu om jag ska sänka min HDMI-ut-upplösning till TV'ns exakta specs, för att få det bästa resultatet när jag ser film från datorn ut till TV'n?

Har ni några andra generella tips för att få filmen att flyta riktigt fint ute på TV'n? Eller är det bara en upplösnings- och uppdateringsfrekvensfråga? Jag tänkte mer på att optimera upplösningsförhållandena så att det inte uppstår några bildproblem, att det blir osynkat, skippade frames osv för att TV'n försöker spela upp en högre upplösning än den är konstruerad för.

Permalänk

Om din TV har en native upplösning om 1024*768 skall du köra den upplösningen. Det kommer förmodligen att se bäst ut vid uppspelning överlag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra med högre upplösning än 1024x768 måste du skaffa en HD-TV.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

1280x720 (60Hz) kan se bättre ut än native upplösning för filmuppspelning. Och det är inte alltid som TV-apparater pixelmappar när man matar dom med native upplösning ändå, så då ger det inget speciellt. Annars är native bra för ren datorbild med text och liknande (fast sitter man på 3 meters avstånd från en 42-tummare så ger det inte mkt ändå).