Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

4870x2 artifekter

Hej!

jag har installerat Pure för två dagar sen och precis efter installation så började jag få artifekter så då startade jag om datorn och det var normalt igen tills efter ett tag så kom det igen när jag skulle spela bf2142. och då det händer så stänger spelet ner sig eller bara låser sig så jag vet inte om det är processorn, grafikortet eller moderkortet som krånglar eller om det bara är mjukvara som inte är kompitebel med drivisarna eller något sånt.

jag har provat följande:
-köra fläkten på 50% och se om det var värmen
-ställt tillbaks klocken på grafikkortet

och nu har jag även provat att stänga av amd cool & quiet och se om det är fel där men jag har inte hunnit spela och se om det har dykt upp igen men tror ni att det kan ha orsakat artifekter eller är det bara lämna in kortet på RMA.

specc:
4870x2
Phenom II 940 3,5GHz
Corsair 750W
MA790x ud4
Corsair Dominator 4*1GB

M.V.H.

Permalänk
Antielefant

Artefakter beror nästan alltid på grafikkortets minne.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Så det kan vara att minnet på grafikkortet kan vara trasigt??

och när jag skrev artefakter så menar blinkande sträck över nästan hela skärmen som har färgen lila eller grön.

men jag har märkt att bl.a. firefox har börjat bete sig konstigt och sluta svara så det kan vara processorn som har blivit konstigt klockad och haft för lite ström så att det blir konstigt men går det att prova enbart grafikminnet eller är det RMA som gäller. det kanske kan vara fel på moderkortet också som att nästan allt går igenom nord/sydbryggan men ska prova att installera nya ubunto(stavning?)

aja är det någon som har något förslag på hur man provar grafikminnet så säg till:P

M.V.H.

BTW. vad har du för klock på din phenom??

M.V.H.

Permalänk
Antielefant

Kan du prova med ett annat grafikkort?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

har du monterat lös kylningen nått? låter som minnena går varma kanske.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Man kan få artefakter om man klockat grafikkortet och de kan vara kvar även efter man klockat ner det. För att få bort dem har det funkat att installera om grafikrutinerna, testa installera äldre och se om du fortfarande får artefakter

Permalänk
Medlem

ja jag har faktiskt ett annat kort(radeon X600) som jag kan prova med men det får jag göra när jag kommer hem från skolan men innan det ska jag prova med ubunto och se om det är någon drivrutin men sen så trycker jag i det kortet och kollar om det funkar då.

nej jag har inte monterat av kylaren och översidan av grafikortet blir inte så varm men man kan fortvarande bränna sig där minnena sitter så jag får kolla tempsen i everest och se om dom är överhettade. är det någon som vet var gränsen går tills dom är överhettade?

det är också så att i CCC(catalyst control center) så när man går in i inställningarna i 3d(?) menyn så flimrar bara "videorna" som ska visa vilken effekt inställningen har.

M.V.H.

Permalänk
Antielefant

Mja, körs minnena varma för länge kan de rätt lätt brinna, och i så fall är det bara RMA som hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så nu har jag slutat skolan så nu har jag tagit en bild på nystartat system men det kommer en när jag har spelat lite.

Everest temps:

Permalänk
Medlem

så nu har jag kört lite crysis och det har faktiskt inte blivigt något grafikfel men här är iaf mer temps.

Permalänk
Medlem

jaha har inte märkt något sedan jag fixade col&quiet grejen men ubuntu funkar tydligen inte på mitt moderkort eller liknande eller är det någon som vet vad som är fel?

jag installerade det på mitt usb-minne och den bootarde men sen kom det upp att något var fel så det funkade inte som jag ville.

m.v.h.

Permalänk
Medlem

jaha för att ingen skriver så börjar det här bli tråkigt att uppdatera men iaf så har det kommit upp igen och det värkar som att det är mjukvare relaterat så jag ska ta och instalera om windows och se om det blir bättre eller sämmre.

om det är till någon hjälp så kan jag iaf säga att jag har bytt processor från en phenom 9950 till en 940 så det kanske beror på det?

M.V.H.

Permalänk

Har du testat med ditt X600 än?

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

nope men firefox funkar inte heller som det ska så jag tror det kan vara mjukvara som krigar men funkr det inte efter ominstallation så åker det kortet in i datorn dirr:P

Permalänk

Gör så, det var inga fel på temperaturerna heller (trodde först det var celsius:P)!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

hehe det är ju både och:P

aja det blir en update sen när jag har instalerat om:P

mmm det kan dröja till imorrn eller inatt som att det ska ta ett litet tag att kopiera över alla dockument men update kommer:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Man kan få artefakter om man klockat grafikkortet och de kan vara kvar även efter man klockat ner det. För att få bort dem har det funkat att installera om grafikrutinerna, testa installera äldre och se om du fortfarande får artefakter

Permalänk
Medlem

jo kom på det nu så nu har jag fixat in nya drivisar och ska kolla om det funkar bättre nu. annars så skickar jag in kortet på RMA så får jag ett nytt och damfritt:P

M.V.H.

Permalänk
Medlem

Gör så. När jag överklockade såg man artefakter i 3dmark06 test HDR/SM3.0 men SM2.0 visade inga fel. Tog bort drivrutiner och CCC. Installerade om och artefakterna var borta. Testa det först bara för att utesluta OC.

Permalänk
Medlem

du kan ha samma problem so mig jag hade ett lika kort och det ända sättet jag kunde få bort artifekten var att sänka minnes klocken till det lägsta

Permalänk
Medlem

hmmm har provat det men att installera om drivrutinen har tydligen funkat som att jag har spelat hele kvällen utan att det dykt upp artefakter så prova det:P

tack så mycket Nihilas och Dim för grym support:P

M.V.H.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Artefakter beror nästan alltid på grafikkortets minne.

Artefakter kan uppstå av väldigt många olika saker, så det är inte så enkelt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Då var det samma "fel" som jag hade. Kul att det löste sig

Permalänk
Medlem

attans har samma problem, lämnade in mitt grafikkort och fick ett nytt kunde spela i 5 dagar ca~ sedan dök problemet upp igen.

jag undrar om det kan vara pga elen som det kronglar ?
har 4 fläktar i datorn som går på fullt ös....
kommer oftare o oftare nu mera

använder:
MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Corsair TX 650W PSU
Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz,