Bygga internt nätverk hemma, hur konfigurera?

Permalänk
Medlem

Bygga internt nätverk hemma, hur konfigurera?

Jag har 2st datorer, en Nas-enhet och lite annat som skall in där också.
Det jag vill är att dela alla filer osv mellan dator1-dator2-nas.

Datorerna har jag dubbla nätverkskort i så jag tänkte mig något liknande detta:

Modem - dator1
Modem - dator2

och sen förbind dator1, dator2 och nas via en switch med de andra nätverkskorten vilket borde göra detta till ett fint hemnätverk!?

Är detta en bra metod och hur konfigurerar man detta? Är Xp prof på den ena och Vista på den andra

//Max

Permalänk
Medlem

Varför inte modem-switch-allt annat?

Permalänk
Medlem

Har jag fel för mig eller bör man inte ta modem-router-allt annat beroende på hur många ipadresser man fått av internetleverantören som leder ut på internet?

Visa signatur

ASRock Z97E-ITX, Intel i5 4690K, Asus GTX660, 16Gb HyperX Savage 2400 MHz. Corsair Force GT 240Gb, Fractal Design Node 304 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Varför inte modem-switch-allt annat?

de funkar väl bara om han får ut ett internt ip från modemet. alltså att modemet har en router inbyggd i sig,

lättast är väl o köpa en switch o sätta mellan d två datorerna.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du får en eller flera globala IP adresser från ISP:n, så koppla:

inet <=> modem <=> router <=> (switch) <=> allt annat

Nu har ju många routrar inbyggda modem, så modemet kanske inte behövs. Switchen kanske inte heller behövs beroende på hur många LAN portar du har på routern. Men de viktiga är att alla maskiner har lokala IP adresser. Ex. adresser mellan 192.168.0.1 och 192.168.0.254. Då kan du själv styra vilken IP adress maskinerna ska ha, om den ska tilldelas dynamiskt via DHCP i routern eller ha en statisk adress.

Har du dragit en sladd till ett rum, men behöver koppla in en dator till där, är det bara att koppla in en switch i rummet och förgrena till fler uttag. Enda minuset med detta är att maskiner kommer dela på en sladds kapacitet.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter krångligt att hålla på fippla med dubbla nätkort.
Varför inte bara dunka upp en router och slänga upp nasen som nätverksdisk på datorerna?

Eller vill du avlasta internet genom att använda dubbla kort?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Hej. Jag ber om ursäkt för min totala frånvaro.
Tack för alla tips. Jag har nú upptäckt att det är skit bakom spakarna men ännu ej löst problemet.
Är inställningarna av ip, mac, dns osv som jag ej behärskar. D-linken kan mappas upp men försvinner så fort jag startat om datorerna i nätverket.
Nånting gör jag fel och om någon bor i bålsta får denne gärna hjälpa mig mot en rimlig ersättning för jag blir snart tokig

Med vänlig hälsning
/Max