Raida WD10EACS och WD10EADS

Permalänk

Raida WD10EACS och WD10EADS

Jag har en WD10EACS sedan något år. Tänkte nu jag skulle sätta den i en raid 5 med två nya diskar.

Men då ser jag ju att WD10EADS har bättre prestanda och cache + att den t.om. är något billigare. Båda har kapaciteten 1TB.

Kommer det funka? Blir prestandan lika seg som den segaste disken i raiden?
Tänkte ta inbyggda raiden i mitt Asus P5E-VM HDMI.

Tänkte även köra OS på samma disk och ersätta min gamla OS disk 160GB (HDS72251) PATA disk. Är det korkat? Blir det sämre prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas Nielsen
Jag har en WD10EACS sedan något år. Tänkte nu jag skulle sätta den i en raid 5 med två nya diskar.

Men då ser jag ju att WD10EADS har bättre prestanda och cache + att den t.om. är något billigare. Båda har kapaciteten 1TB.

Kommer det funka? Blir prestandan lika seg som den segaste disken i raiden?
Tänkte ta inbyggda raiden i mitt Asus P5E-VM HDMI.

Tänkte även köra OS på samma disk och ersätta min gamla OS disk 160GB (HDS72251) PATA disk. Är det korkat? Blir det sämre prestanda?

Du kan raida vad som helst, bara storleken är lika stora på partitionerna/volymerna/diskarna. Raid-uppsättningen blir lika långsam som den långsammaste disken. Totalt är det ju säkerligen snabbare än att köra single-disk. Men alla diskar får ju sitt arbete att skriva/läsa även om det inte är single-disk.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Tack för det snabba svaret!

Ja då går jag på WD10EADS diskarna.