Permalänk
Medlem

Mikrofon för hemmabruk

Goddagens, det är såhär att jag tänkte spela in ljud med en mikrofon genom datorn för att senare redigera musik i fruity loops. Då jag tänkt spela in både gitarr och antagligen sång (+piano) så tänkte jag att en mikrofon ska införskaffas, dock ingen superduperkvalitet.

Men jag har alternativ:

En USB-mikrofon:
Kjell

En mini-tele mikrofon (3.5mm):
Kjell

Vilken är det bästa alternativet gällande kvalitet och latency? Och går både mikrofon-ingången och usb att mixa i fruity loops?

Tack på förhand!

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Hedersmedlem

Tittar man på prestandan så ser ju onekligen USB-varianten vassare ut.
Rent upptagningsmässigt är de väl ganska lika, dock har jag aldrig provat en USB-mick, förutom de som sitter i headset förståss

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Tittar man på prestandan så ser ju onekligen USB-varianten vassare ut.
Rent upptagningsmässigt är de väl ganska lika, dock har jag aldrig provat en USB-mick, förutom de som sitter i headset förståss

USB-mikrofonen har ju 60-16000hz "upptagningskapacitet" medan den andra har 80-11000hz, men jag oroar mig för att det kanske av någon anledning inte ska synka, alltså att latencyn är hög med usb.

Visa signatur

Permalänk

Sad but true, ingen av de där mikrofonerna kommer vara användbara till musik.

Permalänk
Medlem

köp en Behringer xm8500 som kostar ca 20€ väldigt billigt... men sen måste du ha en XLR sladd som du på något sätt får kopplat!

men ljudet är nestan exagt lika bra som en shure m58 (100€)

sysslar med beatbox och använder den till det just nu (kör den via en mixer och sedan direkt till line in)
50-15 000hz eller nåt sånt har den. Verkligen bra köp måste jag säga... man känner kvalité!

och så får man en liten case med som är väldigt bra att förvara i!

du kan höra ett test om du söker på Tyte behringer xm8500 på google... han testar den och det finns audio sample på den sidan...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Sad but true, ingen av de där mikrofonerna kommer vara användbara till musik.

Hur kommer det sig? :S

Det är alltså bara för att få in hyffsat ljud istället för ifrån headset-mikrofonen som jag använt hittils - det lär väl gå?

Xlex: Som sagt, jag kräver inget värsting, en mikrofon med hyffsat ljud räcker, och helst så lätt som möjligt - vilket usb och mini-tele är.

Visa signatur