Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

4850x2 -köpprojektet

Tjenare!

Tänkt bara starta en snabb tråd om 4850x2 som så få verkar ha.

Just nu finns det två affärer som säljer kortet betydligt lägre än konkurrenterna. Tyvärr handlar det om Digiswe och Pixmania. Jag lade en beställning på 1gb-modellen mot faktura.

I låga upplösningar 1680x1050 så är den ungefär likvärdig med en gtx 285 även med maxad aa och af. Kortet ska dock låta som en traktor men jag återkommer om detta.

Jag återkommer när/om kortet kommer fram.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att kunna sälja ett i sommar/höst. Dock modellen med 2gb minne.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Det har verkligen blivit billigt, motsvarar ju ändå 2st HD4850 men för 1837kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362281
Är nog det bästa köpet för dem med skärm upp till 1680*1050.

Angående att det lever om så tror jag tidiga recensioner fick exemplar med BIOS som inte hade korrekt fläktstyrning, verkar ha blivit bättre på senare exemplar.

"In using this card, I notice that the fans got pretty loud at times when I was pushing it with a heavy load of my favorite games and benchmarks. Sapphire has addressed that issue with improved fan profiles now that the card is in volume production, making it MUCH more tolerable, even when fully loaded."
http://www.legitreviews.com/article/897/10/

Permalänk
Medlem

Finns det BIOS till gamla kort?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kör du på X2 varianten köp då för jössenamn 2GB :/

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Köp kortet med 2GB om möjligt, 1GB kortet har ju 512MB / kort. Kan bli tight i lite högre upplösningar.

Fint pris dock, om de inte låg i skumma butiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Finns det BIOS till gamla kort?

Om du var tidig med att köpa kortet kan det vara värt att uppdatera med det senaste BIOS:et.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,

Sitter på ett 4850 512mb nu.

Hur fungerar det om man köper till ett 4850x2 till det? Antar väl att det kanske inte ger så mycket mer kräm än att köpa ett till singelkort i dagsläget? 3*crossfire är väl inte så hett i annat än benchmarks?

Och om man nu köper ett kort med mer minne än kortet jag har nu kommer det väl ändå inte att utnyttja mer än 512mb om man kör crossfire eftersom minnet speglas?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Lånar tråden lite,

Sitter på ett 4850 512mb nu.

Hur fungerar det om man köper till ett 4850x2 till det? Antar väl att det kanske inte ger så mycket mer kräm än att köpa ett till singelkort i dagsläget? 3*crossfire är väl inte så hett i annat än benchmarks?

Och om man nu köper ett kort med mer minne än kortet jag har nu kommer det väl ändå inte att utnyttja mer än 512mb om man kör crossfire eftersom minnet speglas?

Osäker på om det ger något i spel, möjligen Devil May Cry 4 då.

Stämmer med minnet, köper du till ett 1GB kort så kan du fortfarande bara använda 512MB/kort.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte ett 4870 1GB från Digiswe, gick relativt fort. Tror kortet var framme på mindre än en vecka, som vanligt är det ju dock mest eventuella returer som man oroar sig för vid köp från mindre butiker.

Permalänk
Avstängd

Ok dags för debrief.

Beställde kortet onsdagen den 6:e.
Fick fakturan, som löper på 10 dagar dvs. går ut den 16:e, tisdagen den 12:e.
Lackade ur på att jag inte sett skymten av en vara och att fakturan går ut så snart. Mailade och klagade 13:e.
Varan levererades till dörren, alltså inte på ett postkontor, 14:e. Jag betalar och de kan ta emot betalningen den 15:e tidigast, dvs. 1 dag innan fakturan löper ut.

Så kort sagt så är jag nöjd med allt bortsett från att fakturan hade sådan kort löptid i förhållande till leverenstiden. Prisvärdare kort går inte att få tag i idag och jag rekomenderar alla att köpa detta.

Total köpesumma blev 1967 kr.

Frågor?

Kan tillägga att endast en 50 kronors, iofs riktigt onödig, påminnelseavgift tillkommer om man betalar fakturan försent. Så även om varan inte levererats i tid hade värden inte gått under.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är den "som en traktor"?

Permalänk
Avstängd

Glömde säga det. Jag har inte stoppat in kortet än, återkommer om 1 dag eller så.

Permalänk
Medlem

Fick mitt andra 4850 512mb kort idag jag och tycker inte det är mycket skillnad. Kan vara pga. av mitt moderkort och att ena kortet kör x4 men fortfarande, och Crysis fungerar knappt i Crossfire.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Beror troligen på din dator. Här är en bra recension.

http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_4850_x2_r...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Fick mitt andra 4850 512mb kort idag jag och tycker inte det är mycket skillnad. Kan vara pga. av mitt moderkort och att ena kortet kör x4 men fortfarande, och Crysis fungerar knappt i Crossfire.

Ett P35 moderkort kör inte bara ena kanalen i 4x utan den använder bara PCI-e 1.1 också. Det innebär att det motsvarar 2x på ett PCI-e 2.0 moderkort (P45, X48). Det är helt klart det som gör att du inte upplever någon förbättring nästan.

Permalänk
Medlem

I detta test på sweclockers http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6086&page=11 blir det iaf ganska stora skillnader mellan ett och två 4850 på ett P-35 moderkort. GA-P35-Dq6. Uppemot en 50% högre fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
I detta test på sweclockers http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6086&page=11 blir det iaf ganska stora skillnader mellan ett och två 4850 på ett P-35 moderkort. GA-P35-Dq6. Uppemot en 50% högre fps.

Nej men det var det där jag kollat på.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Hej igen!

Kan tyvärr meddela att jag drog en megafail. Korter var så satans långt att jag inte får in det:P. I övrigt så verkar det vara prima hantverk. Fläktarnna och kylanordningen verkar vara riktigt bra, något som itne direkt syns på bilderna man sett.

Så se fram emot en annons på sweclockers snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Beror troligen på din dator. Här är en bra recension.

http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_4850_x2_r...

Gammalt test snart ett halvår. Borde väl finnas nyare tester?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|