Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ger detta alla möjlighet till att få en ordentlig internetuppkoppling och tar död på ADSL som är och alltid kommer vara väldigt dyrt och värdelöst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Kan du förklara för en okunnig varför räckvidden blir bättre på 900MHz-bandet än på 20(?)MHz-bandet?

det är 900MHz och 2600MHz som är aktuella som bärfrekvens tror jag. 20Mhz är den maximala bandbredden som kan användas.

Om jag inte minns fel så är signalförlusten proportionerlig mot kvadraten av frekvensen. Till exempel: om man tredubblar frekvensen från 900 till 2700Mhz, så försvagas signalen 9 gånger, vid samma avstånd till basstationen.

Det står mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_path_loss

Permalänk
Medlem

Är inte Wimax snabbare än 4G?

Permalänk

Det bygger på samma teknik men har inte kommit upp i samma hastigheter ännu...

Men det kommer bli snabbare och det kommer konkurrera med LTE. Men jag tror att WiMAX redan har förlorat och blivit ett sätt att få "fixed wireless broadband" medan LTE blir mer mobilt. Dom flesta mobiloperatörer har redan valt LTE som nästa teknologi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Det bygger på samma teknik men har inte kommit upp i samma hastigheter ännu...

Men det kommer bli snabbare och det kommer konkurrera med LTE. Men jag tror att WiMAX redan har förlorat och blivit ett sätt att få "fixed wireless broadband" medan LTE blir mer mobilt. Dom flesta mobiloperatörer har redan valt LTE som nästa teknologi.

Ah, okej ;D, för jag läste för ett BRA TAG sen att Wimax kunde komma upp i ca. 50mbit/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
det är 900MHz och 2600MHz som är aktuella som bärfrekvens tror jag. 20Mhz är den maximala bandbredden som kan användas.

Om jag inte minns fel så är signalförlusten proportionerlig mot kvadraten av frekvensen. Till exempel: om man tredubblar frekvensen från 900 till 2700Mhz, så försvagas signalen 9 gånger, vid samma avstånd till basstationen.

Det står mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_path_loss

Aha, då är jag med. Tack för att du förklarade, bra länk också.