Permalänk
Medlem

osx snow leopard?

Tjenare!
Har äntligen fått mod att gå över till den "vita" sidan av PC världen, nämligen till macar

Jag har då frågor. Blir troligtvis en 15 " MBP i orginalutförande (är fattig student ) men kommer troligtvis att uppgradera den med 4 gig ram när jag får råd.

Hur står sig MBP i spelen? Jag har inga höga krav, men typ wow och kanske lite left4dead eller nåt kanske?

har läst om att snow leopard kommer ut till sommaren, är det värt att vänta de månaderna för att få Snow Leopard som OS? Jag har uppfattat det som att det mer är en "uppdatering" eller optimering av Leopard?

MvH Tazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Du kan köra wow på en vanlig macbook också, således räcker macbook pro:n gott och väl till det. Men vill du verkligen spela så lägg hellre pengarna på en vanlig macbook och mellanskillnaden på en billig stationär pc eller ett xbox/ps3. Ang. Snow leopard så är jag inte speciellt insatt i det, men som med allt annat i datorvärlden så lönar det sig alltid att vänta, men då har man ingen dator just nu.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

jag vill absolut inte "bara" spela. Jag vill ha en mbp för musik produktion och skolarbete och för att den e så schnyygg Sen kan man ju inte ungå att dra några rundor l4d eller några arenatimmar på wow någon gång, och då vill jag åtminstånde kunna ha lite krav tycker man om man hostar upp en 17000

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Nya versioner av OS X har hittils alltid varit bättre än föregående version. Jag drog in Leopard samma dag som det kom ut. Inga problem alls. Det är inte som Windows där det alltid finns folk som envist håller fast vid det gamla hederliga. Folk (t.ex jag) var negativa till XP när det var nytt, precis som folk är negativa till Vista idag.

Jag kommer att uppgradera till snow leopard när det kommer, den saken är säker. Jag skulle heller inte orka vänta flera månader bara för att få det nyare OSet på köpet utan slå till direkt och uppgradera sen. Så mycket pengar är det trots allt inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
jag vill absolut inte "bara" spela. Jag vill ha en mbp för musik produktion och skolarbete och för att den e så schnyygg Sen kan man ju inte ungå att dra några rundor l4d eller några arenatimmar på wow någon gång, och då vill jag åtminstånde kunna ha lite krav tycker man om man hostar upp en 17000

L4D flyter på bra, har spelat det en hel del på min. WoW borde inte vara några större problem.. men man får ju tänka på att det är ett mid-range laptop-kort som sitter i den så man kan inte förvänta sig värsta inställningarna direkt, men medium och en hyffsad upplösning (typ 1280x800) går fint i de spel jag provat/spelat.

I övrigt är det en riktigt fin maskin och tror att du kommer bli nöjd! Angående om att vänta eller inte på Snow Leopard så tycker jag att du ska köpa nu om du vill ha den/behöver den nu.. om det inte är kris eller väldigt jobbigt att vänta så kan det ju vara värt att vänta tills efter sommaren och ta del av någon "back to school"-kampanj och eventuellt Snow Leopard.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Välkommen till ljuset.
Om du vill vänta eller inte beror helt på hur stort ditt behov är jusst nu, Snow Leopard ska väll inte vara en update i stil med 10.4 till 10.5 så jag vet inte om de tar ut fullpris?
Apples 'back to school kampanjer' för macbooks brukar väll innebära att man typ får med en nano på köpet, eller har jag helt fel där?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Snow Leopard väntas inte komma förrän september.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Snow Leopard väntas inte komma förrän september.

Och som alltid när det gäller Apple så har vi inte en aning... de ryktessajter som jag läst på som proklamerar för SL i sept. verkar också uppge att deras källor inte alltid varit pålitliga.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag kommer troligtvis beställa den direkt efter jag kommer hem från alanya, har inget super behov av den nu och blir fint tills början av sommaren. Någon som vet hur lång tid det brukar ta för apple att skicka varorna om man beställer från mecenat apple store(studentbutiken) hemsidan?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Och som alltid när det gäller Apple så har vi inte en aning... de ryktessajter som jag läst på som proklamerar för SL i sept. verkar också uppge att deras källor inte alltid varit pålitliga.

Personligen tror jag Apple vill få ut Snow Leopard innan Windows 7 kommer ut. Om jag inte kommer ihåg fel så säger ryktena att W7 är planerat att släppas i oktober i år. Med andra ord tycker jag det låter troligt att Snow Leopard släpps i ~september.

Visa signatur

Permalänk

Om du lirar mycket Left 4 Dead ska du nog köpa Macbook pro'n. Macbooken klarar inte det spelet vidare bra.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Personligen tror jag Apple vill få ut Snow Leopard innan Windows 7 kommer ut. Om jag inte kommer ihåg fel så säger ryktena att W7 är planerat att släppas i oktober i år. Med andra ord tycker jag det låter troligt att Snow Leopard släpps i ~september.

Enligt gizmodo så ska W7 släppas kring jul-helgen:
http://gizmodo.com/5248500/microsoft-finally-confirms-windows...

Så antagligen kommer väll SL mellan september och november då. September eller oktober skulle jag lägga mina pengar på. I oktober borde det komma nya MacBooks (har ju gjort det de senaste åren) vilket skulle få mig att tro att SL kommer i slutet på september eftersom det kan bli lite för mycket att göra allt under en månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Enligt gizmodo så ska W7 släppas kring jul-helgen:
http://gizmodo.com/5248500/microsoft-finally-confirms-windows...

Så antagligen kommer väll SL mellan september och november då. September eller oktober skulle jag lägga mina pengar på. I oktober borde det komma nya MacBooks (har ju gjort det de senaste åren) vilket skulle få mig att tro att SL kommer i slutet på september eftersom det kan bli lite för mycket att göra allt under en månad.

Det är väl ganska osannolikt att nya macbooks kommer ut redan då, snarare en uppdatering isf.

Visa signatur

iMac 24" 3,06ghz, 8800gs, 500gb.
Athlon II X2 245 2,9GHZ @3,4ghz, XFX HD 4770 GPU 803 MHZ Mem 1700 Mhz, 2 x 250 gb.

Permalänk
Medlem

Re: osx snow leopard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
Tjenare!
Har äntligen fått mod att gå över till den "vita" sidan av PC världen, nämligen till macar

Jag har då frågor. Blir troligtvis en 15 " MBP i orginalutförande (är fattig student ) men kommer troligtvis att uppgradera den med 4 gig ram när jag får råd.

Hur står sig MBP i spelen? Jag har inga höga krav, men typ wow och kanske lite left4dead eller nåt kanske?

har läst om att snow leopard kommer ut till sommaren, är det värt att vänta de månaderna för att få Snow Leopard som OS? Jag har uppfattat det som att det mer är en "uppdatering" eller optimering av Leopard?

MvH Tazz

De säger att Snow Leopard kommer vara väldigt likt vanliga leopard, till utseende och funktioner - Men dom lägger nästan all energi på att förbättra själva systemet, gör det snabbare, stabilare, bättre stöd för hårdvaran osv. (minns inte ifall det var 10 eller 100ggr snabbare)

jag kommer köpa det i alla fall. idag kör jag vanliga leopard.

EDIT:

grävde lite i min blogg, å hittade mitt gammla inlägg om snow leopard, här är lite info om det.

http://swegaming.se/?p=6

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sniskas
Det är väl ganska osannolikt att nya macbooks kommer ut redan då, snarare en uppdatering isf.

Om du med nya menar nya design så nej det kommer inte då. Med nya menar dock jag att dem kommer få snabbare processor, grafikkort, mer ram, större disk eller något liknande. Det sker nämligen ~1 gång per år och har de senaste åren varit i oktober. Se http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook

Dessutom kommer det nog också en mindre speed-bump (inte som ett fart hinder utan som i en bump av en tråd ) nu till WWDC då de är på tiden (enligt Apples normala schema).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
De säger att Snow Leopard kommer vara väldigt likt vanliga leopard, till utseende och funktioner - Men dom lägger nästan all energi på att förbättra själva systemet, gör det snabbare, stabilare, bättre stöd för hårdvaran osv. (minns inte ifall det var 10 eller 100ggr snabbare)

jag kommer köpa det i alla fall. idag kör jag vanliga leopard.

EDIT:

grävde lite i min blogg, å hittade mitt gammla inlägg om snow leopard, här är lite info om det.

http://swegaming.se/?p=6

Men herregud...tror du verkligen att prestandan kommer öka 10 lr 100 gånger? JEez...mactards

I bästa fall kan du hoppas på en 10% overall.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Att kalla folk för mactards är ju också sällsynt konstruktivt.. 10-100x hastighet låter dock helt orimligt och taget ur luften.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1