Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

SLI eller Crossfire?

Hejsan,

tänker snart skaffa en ny dator, men jag har svårigheter med att välja grafikkort.
Nu undrar jag om det är någon skillnad på grafikkort i SLI och på grafikkort i Crossfire.

Hade funderingar på att köpa ett HD4890 till datorn, och kanske ett till om ett tag och köra dom i crossfire. Men blir det någon skillnad i prestanda eller så, om jag väljer ett annat kort och kör i SLI istället?

Permalänk
Medlem

Både crossfire och SLI skalar mycket bra, så crossfire eller SLI behöver inte vara en avgörande faktor för vilken kombo du väljer.

Om du sätter ihop en combo av det moderkort som passar dig och antingen GTX275 eller HD4890 så hade jag valt den billigaste kombon av de två alternativen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Precis, båda skalar mycket bra.. Så välj efter tycke och smak, phys x m.m. är ju fördelar till nVidia.. Själv gillar jag det inte direkt så jag personligen satsar helldre på CF

Permalänk

du nämner PhysX som en fördel till nVidia, vad gör physX igentligen? Och gör det en stor skillnad?

Permalänk
Medlem

PhysX är en fysikmotor för att simulera krascher, fallande föremål etc. Intels och ATIs fysikmotor heter Havoc. Ingen av dem har än så länge givit något att bli exalterad över och var så säker, när väl fysik slår igenom så kommer det att bli kompatibelt med alla kort. Vare sig det blir Havoc, PhysX eller något annat.

Det finns ett fåtal spel som stöder att PhysX görs på ett extra grafikkort, ofta i begränsad omfattning och i vissa delar i spelet. Just nu är de spelen beroende av att du kör Nvidia.

De flesta spel som har PhysX eller Havoc utnyttjar dock din CPU till fysikberäkningarna.

Nvidia marknadsför det dock som något banbrytande, vilket det inte är. Fysikberäkningar för grafik har långsamt utvecklats i åratal. Ingen, varken speltillverkare eller grafikkortstillverkare har skyndat på det. Förmodligen eftersom utveckling av rena prestandaökningar grafikkort egentligen ger mer.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Satsa på det du vill ha. Men tänk på att nästan alla amd-baserade mobos med plats för två grafikkort är CF-ready och inte SLi-ready.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Nvidia marknadsför det dock som något banbrytande, vilket det inte är. Fysikberäkningar för grafik har långsamt utvecklats i åratal. Ingen, varken speltillverkare eller grafikkortstillverkare har skyndat på det. Förmodligen eftersom utveckling av rena prestandaökningar grafikkort egentligen ger mer.

Jag håller inte alls med dig.
Fysikberäkning utvecklades inte alls eller lite tills nVidia lanserade CUDA och PhysX. ATI pratade om det men det vara bara snack och ingen göra. Idag har flera speltillverkare, både stora och små har tagit åt sig PhysX. EA var nöjda med Mirror Edge och ska ta fram flera titlar med PhysX. Över 100 titlar stödjer PhysX idag.

CUDA lanserades och det givit väldigt positiva resultat. Applikationen har använts för forskning och olika beräkningar för strukturell beräkning osv. nVidias GPGPU system Tesla har börja ta steg in i superdator marknaden. Tegra chipet är en hybrid GPGPU till PDA och mobiler.

nVidia är den framdrivande kraft i GPGPU applikationer i alla fronter som berör ämnet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Så om man väljer ett grafikkort med PhysX, så kommer spel som utnyttjar fysikmotorn PhysX att flyta på bättre?

Eller är man till och med tvungen att använda grafikkort med stöd för PhysX för att de spelen ska fungera?

jag ber om ursäkt för frågor som kan verka dumma, men jag är i princip helt ny angående allt detta.

Permalänk
Antielefant

Väljer du ett grafikkort från NVidia får du per automatik hårdvaruaccelererad PhysX, eftersom alla deras kort sedan 8600 GT har CUDA-stödet (och därigenom PhysX) inbyggt. Kör du AMD eller Intel kommer PhysX att fungera, sådär, men då kört av CPUn som inte orkar ens i närheten av lika mycket.

Sen håller inte jag heller med om att fysikberäkningar varit nåt som kommit av sig självt. Ageia klarade inte av att lansera det hårt nog (och fick sälja till NVidia på grund av det) och ska man vara helt ärlig är Havok inte direkt något som ser ut att slå som hårdvarumotor heller.

Jag menar, det finns ju inte ens en SDK för hårdvarubaserad Havok än, medans det inom två år kommer ett hundratal titlar med PhysX.

Sen ska man vara helt ärlig och jämföra CUDA med Stream innan man påstår att det finns likvärdiga möjligheter där också. CUDA är ett färdigt paket (Cuda, Tesla och Tegra) som slipats på i två år. Stream är fortfarande ett betaprojekt.

CUDA-stöd kommer rätt hårt i videoredigeringsprogram, musikproduktion och codec-program nu och i framtiden, helt enkelt för att det är ett barnsligt enkelt system (det är i praktiken helt vanlig C-kod trots allt) och fungerar extremt bra. Vad funkar bäst i applikationer som använder upp till 500 threads tror ni? En 4-kärnig i7 955 eller en 240-kärnig GT200?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nej, det behöver du inte. De flesta spelen som använder PhysX gör det via CPU:n: Det mest framträdande spelet som använt/behövt GPGPU och också har varit någorlunda stort är Mirrors Edge där du får en del fladdrande draperier och sånt. Då kommer det att flyta bättre på två Nvidiakort om du inte har en grym CPU.

EA säger att de skall stödja PhysX i kommande spel. Vad det betyder vet vi inte vad det innebär eftersom EA vanligtvis inte är utvecklare av sina spel. De mer publicerar och saluför spel under sitt namn.

Havoc stöds isf av fler spel (flera 100, men det är betydelselöst), och i synnerhet de två, kanske viktigaste, kommande spelen, Blizzards Starcraft 2 och Diablo 3 kommer att använda Havoc.

Det var ett oberoende företag Aegis som utvecklade PhysX med GPGPU lösningar. Men fanns inget större intresse och Aegia hamnade i ekonomiska svårigheter. Nvidia köpte upp det och nu när ATI plötsligt fick stor succe med 4xxx serien skyndade de sig att porta det till sina kort. Nvidia har alltså inte utvecklat PhysX.

Physicsträsket blir inte lättare av att Intel och ATI har annonserat att GPGPU för Havoc kommer att lanseras. Intel är stora nog att kunna tugga i sig både Nvidia och ATI utan att anstränga sig. Att jätten Intel kommer att satsa på Havoc gör att kanske slaget redan är över för Nvidia och de bara gör det bästa av den korta tid de är ensamma på GPGPU scenen. Samtidigt har Intel blandat (mest) passivitet med aktivitet gällande Havoc och om de inte gör allvar av det får Nvidia eller någon annan möjlighet att etablera sina alternativ.

Det skall också sägas att Havoc är öppet att användas av vem som helst medan PhysX hålls stängt av Nvidia.

Datanusse, OK, du behöver inte hålla med mig men Physics föddes inte med PhysX, inte heller med Havoc. Gällande utvecklingen av PhysX, se ovan.

Det viktigaste är ändå att för att Physics skall slå på riktigt och när det slår på riktigt kommer det att fungera på alla kort. Oavsett system. Man behöver inte oroa sig för att "hamna utanför". Det kommer hårdvarutillverkarna att lösa sinsemellan. Det är de helt enkelt tvungna till förr eller senare. Så har det alltid varit.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

så köper man ett HD4890 som jag tänkte göra, får man alltså inte PhysX och då flyter spel som mirror's edge på sämre, om jag har förstått det rätt....

Men om man köper ett kort från nVidia som har stöd för PhysX, hur går det då med dom spel som använder Havoc motorn?
Blir det samma där som det blir med ett 4890 och PhysX baserade spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBeaver
så köper man ett HD4890 som jag tänkte göra, får man alltså inte PhysX och då flyter spel som mirror's edge på sämre, om jag har förstått det rätt....

Men om man köper ett kort från nVidia som har stöd för PhysX, hur går det då med dom spel som använder Havoc motorn?
Blir det samma där som det blir med ett 4890 och PhysX baserade spel?

I dagens läge finns inget spel som gör fördel för Havoc.
Finns en simluering med ett klädesplagg, men som sagt inget att slå på trumman för.

Däremot kan AMD ger mer prestanda/krona undantaget fysik, beroende på vilken prisklass man letar i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat

Det skall också sägas att Havoc är öppet att användas av vem som helst medan PhysX hålls stängt av Nvidia.

Datanusse, OK, du behöver inte hålla med mig men Physics föddes inte med PhysX, inte heller med Havoc. Gällande utvecklingen av PhysX, se ovan.

Det viktigaste är ändå att för att Physics skall slå på riktigt och när det slår på riktigt kommer det att fungera på alla kort. Oavsett system. Man behöver inte oroa sig för att "hamna utanför". Det kommer hårdvarutillverkarna att lösa sinsemellan. Det är de helt enkelt tvungna till förr eller senare. Så har det alltid varit.

Detta är på väg att lösas med OpenCL. Den stödjs av nVidia och AMD. Båda har demonstrerat på var sin platform. nVidia på GPU och AMD på CPU, dock lär vi se en på deras GPU också.

En applikation som binder båda platformer, PhysX (CUDA) och Havok, är en väldigt bra lösning för alla.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBeaver
så köper man ett HD4890 som jag tänkte göra, får man alltså inte PhysX och då flyter spel som mirror's edge på sämre, om jag har förstått det rätt....

Men om man köper ett kort från nVidia som har stöd för PhysX, hur går det då med dom spel som använder Havoc motorn?
Blir det samma där som det blir med ett 4890 och PhysX baserade spel?

Som sagt, spelet Mirrors Edge flyter sämre om du inte avaktiverar PhysX-effekterna. Effekterna i Mirrors Edge är fräcka och höjer spelet, helt klart. Dock, vad jag vet så är det det enda spelet där du har någon större glädje av PhysX än så länge.

I vilket fall som helst så är det inte lönt att oroa sig för vad som händer i framtiden med fysiken än. Det finns inget som hindrar PhysX att köras på Radeonkort och Havoc på Geforcekort utom en del programering. Och om en fysikmotor kommer att börja dominera hos speltillverkare så kommer du att kunna köra den på båda märkena. Just nu går det inte dock.

Problemet är att även om PhysX är steget före just nu så har vi inte sett indikationer på att det gör tillräckligt stor skillnad för att bli viktigt. Dessutom, när det gäller hårdvara och mjukvara är det fullständigt omöjligt att säga vad som blir standard för framtiden utom att det blir det som de stora marknadsaktörerna väljer. Vad som är bäst för tillfället har vanligtvis ingen som helst betydelse.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Detta är på väg att lösas med OpenCL. Den stödjs av nVidia och AMD. Båda har demonstrerat på var sin platform. nVidia på GPU och AMD på CPU, dock lär vi se en på deras GPU också.

En applikation som binder båda platformer, PhysX (CUDA) och Havok, är en väldigt bra lösning för alla.

Precis.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750