Datorn "dör" om jag stänger av den. Windows 7

Permalänk
Medlem

Datorn "dör" om jag stänger av den. Windows 7

Hej har byggt en ny dator med windows 7 enbart.

Har fungerat klockrent fram tills igår.
Datorn hängde sig nästan, blev allmänt seg ett tag orka inte vänta så jag tröck på restart, inget hände så jag tröck på stäng av också..
Efter ett tag stängs den av.

När jag ska starta den händer ingenting! Inget BIOS, ingen text, ingenting.

Fick då öppna datorn, tob bort CMOS batteriet, sen flytta jag en pin också till reset tror jag. Sen sätter jag tillbaks batteriet och kan starta datorn.

Efter det får jag felmeddelande på att moderkortet inte fungerar, ett utropstecken i drivrutinhanteraren. Kan göra en omstart eller återställning blir samma resultat. Efter det startas windows som normalt, och fungerar som det ska.

MEN varje gång jag stänger av datorn helt, så kan jag inte starta den, utan får göra om allt ovan igen.

Vad kan detta bero på?

Windows 7....ostabilt kanske...

Permalänk
Medlem

Det har inget med windows att göra. Koppla ur ALLA dina hårddiskar, CD/DVD. De är onödiga så länge som du inte kan starta normalt och dom är säkrare urkopplad medan du letar efter felet.

Permalänk
Medlem

jaha men vad skulle kunna vara fel då, har ju gått innan. Allt sitter rätt tror jag.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

KANSKE har hittat "felet"??

Detta verkar väldigt konstigt, men det verkar som min 10 m HDMI kabel orsaker problemet. Har en dvi-hdmi adapter på grafikkorte, sen har jag hdmi kabel till min TV.

Det verkar som datorn bli svår att starta med HDMI kabeln ikopplad..?

Låter väldigt konstigt, men fundera på om det skulle läcka någon spänning till moderkortet eller liknande.

Nu har jag testat att bytt till andra utgången om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

dubbelpost