Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

lite hjälp med php

Hej,

jag kan inte PHP vill börja med att säga det. Däremot använder jag lite php på hemsidor och ibland vill jag göra något nytt med hjälp av php och letar då efter lösningar.

Jag hjälper just nu någon som inte ens kan html med en hemsida. De vill kunna ändra texten på hemsidan. Jag tänkte samla allt i en fil så de inte behöver läsa all html i olika filer bara för små uppdateringar.

Jag har gjort en fil som heter redigera.php och den delen fungerar precis som jag vill men jag hade lite problem med svenska tecken, hittade lösning efter lite googlande. Undrar nu om jag måste göra detta för alla strängar, borde finnas något bättre sätt som tillämpar ersättning till svenska tecken till alla strängar?

/* Rubrik */ $Bes_rubrik = 'Rubrik'; /* Beskrivning */ $Bes = 'beskrivning och massa annan text'; /* Fixar svenska tecken */ $Bes_rubrik = str_replace("å","å",$Bes_rubrik); $Bes_rubrik = str_replace("ä","ä",$Bes_rubrik); $Bes_rubrik = str_replace("ö","ö",$Bes_rubrik); $Bes_rubrik = str_replace("Å","Å",$Bes_rubrik); $Bes_rubrik = str_replace("Ä","Ä",$Bes_rubrik); $Bes_rubrik = str_replace("Ö","Ö",$Bes_rubrik);

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

bästa sättet är att använda tecken kodningen utf-8 på allt då kommer du slippa ersätta alla åäö

Permalänk
Medlem

eller åtminstone ISO-8859-1 / windows-1252

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag använder utf-8 och det fungerar på allt annat men när jag hämtar från php filen vill den inte. Verkar som servern tvingar något annat.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men är PHP-filen kodad i UTF-8? Standard för Notepad är ANSI. Har du länk till hemsidan?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Plus att om data du hämtar ifrån databasen är ISO-8859-1 så kör det ihop sig om din sida har encoding utf8 eller vice versa.

Låt oss säga att din sida är encoding utf8 och data i databasen har encoding ISO-8859-1 då får du göra så här vid hämtning:

du får använda utf8_encode() på datan innan du skriver ut den i HTML:en.

Om förhållandet är tvärtom använd utf8_decode().

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

verkar som php installationen använder ISO-8859-1 och det som krockar.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W