Permalänk
Medlem

X48-DQ6 loopar vid boot

Jag har jätteproblem med mitt X48-DQ6. Varje gång jag startar datorn loopar den om uppstarten 2-3 gånger innan den lyckas starta. Det vill säga, fläktarna varvar upp - datorn startar om, fläktarna varvar upp - datorn startas om, fläktarna varvar upp - datorn startas.

Det här är sjukt enerverande, och jag undrar om någon har en aning om vad som kan orsaka detta? Har även haft problem med att köra 8GB minne på kortet (då startar den inte alls, trots att jag tweakat på alla möjliga sätt efter att ha fått hjälp av mycket folk på många forum), men jag försöker alltså enbart köra på 4GB nu och då borde väl inte minnet kunna orsaka detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter helt klart som att du behöver uppdatera ditt BIOS. Kolla på Gigabytes hemsida under "support" eller "downloads".

Permalänk
Medlem

Ja har ett liknande problem som är störande ! !
Ja kör med samma kort . .har en cpu Q9450 . .
När ja klockar den till 2.8 inga problem
MEN direkt när ja klockar den högre så loopar den bios 1 ggr sen sätter den säg i auto läge å gör min cpu till orginal på 2.6 igen . .

VA kan va felet? . . ja har senaste Bios.

Hjälp snälla . .

Visa signatur

https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=10783531...

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oMega69

Hjälp snälla . .

Det har inte slagit dig att 2.8 kan vara ungefär max för vad ditt samlade system klarar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det har inte slagit dig att 2.8 kan vara ungefär max för vad ditt samlade system klarar?

Nej.... samma snubbar me samma riggar ligger ju stabilt på 3.2+

Visa signatur

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej.... samma snubbar me samma riggar ligger ju stabilt på 3.2+

Nej, "samma" och "likadana" är inte samma sak.

Dels för att ni inte använder exakt "samma" saker, överklockning skiljer sig från CPU till CPU fastän de heter likadant på etiketten.
Men det är ju bara en anledning, inställningar är ju den enskilt största orsaken.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ja har ett liknande problem som är störande ! !
Ja kör med samma kort . .har en cpu Q9450 . .
När ja klockar den till 2.8 inga problem
MEN direkt när ja klockar den högre så loopar den bios 1 ggr sen sätter den säg i auto läge å gör min cpu till orginal på 2.6 igen . .

Hjälp snälla . .

Innan du ställer din fråga så borde du vara påläst på överklockningen ,den finns i början av kategorin överklockning...... , du kanske måste kräma på med mer vcore ,ställa minnerna på ett annat sätt en va du nu har dom i, Jag vet att gigabyte har nått som kallas memmory multipling, Som gör att dina minnen ställer om sig i förhållande till din överklock. Vid normal så ligger dina minnen nu på auto och multiplierna kan ligga uppemot 2,4x (Gissa att du ställer upp din processor till 8*378=3ghz då ligger dina minnen på 900mhz och det behöver inte dina minnen kunna klara alla gånger) ställer du om minnes multiplierna till 2*378 så ligger dina minnen på 754mhz igen och du kan kanske klara av en 3ghz överklock du kan tilloch med komma upp i 3,2ghz och dina minnen klarar 800mhz fortfarande (2*400 i fsb) ,vcoren på en q9400 ligger orginal på 1,2volt du kanske måste kräma på med 1,225-1,23volt för att den skall klara din överklock. Som sagt läs på så vet du va jag snackar om Det är inte så lätt att förklara till folk som aldrig klockar förut.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Innan du ställer din fråga så borde du vara påläst på överklockningen ,den finns i början av kategorin överklockning...... , du kanske måste kräma på med mer vcore ,ställa minnerna på ett annat sätt en va du nu har dom i, Jag vet att gigabyte har nått som kallas memmory multipling, Som gör att dina minnen ställer om sig i förhållande till din överklock. Vid normal så ligger dina minnen nu på auto och multiplierna kan ligga uppemot 2,4x (Gissa att du ställer upp din processor till 8*378=3ghz då ligger dina minnen på 900mhz och det behöver inte dina minnen kunna klara alla gånger) ställer du om minnes multiplierna till 2*378 så ligger dina minnen på 754mhz igen och du kan kanske klara av en 3ghz överklock du kan tilloch med komma upp i 3,2ghz och dina minnen klarar 800mhz fortfarande (2*400 i fsb) ,vcoren på en q9400 ligger orginal på 1,2volt du kanske måste kräma på med 1,225-1,23volt för att den skall klara din överklock. Som sagt läs på så vet du va jag snackar om Det är inte så lätt att förklara till folk som aldrig klockar förut.

HeHe tack . ja har faktiskt kommit lite på vägen nu redan. . .
Men får blå skärm när Vista laddas..så ja försöker att laborera med inställningarna . . . läst en guide på engelska så ja kommer la i mål snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma här fast på mitt ds3, stabilt i orthos men vill aldrig boota normalt.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg
Samma här fast på mitt ds3, stabilt i orthos men vill aldrig boota normalt.

Med din överklock ska du nog va nöjd 3,4ghz är nästan 80% överklock med en multiplier på 378*9

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Fan va ja blir trött. . får blå skärm varje ggr ja ska ladda Vista . . när ja testar med alla tänkbara realistiska settings med rätt settings på RAM, , men testat mej fram när de gäller volten . . har läst igenom massa guider tycker de borde funka . . 2800mhz funkar perfekt men allt över de blå skärm. . 'suck'

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Med din överklock ska du nog va nöjd 3,4ghz är nästan 80% överklock med en multiplier på 378*9

Jodå, nöjd är jag Det är bara att den inte vill boota normalt.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan va ja blir trött. . får blå skärm varje ggr ja ska ladda Vista . . när ja testar med alla tänkbara realistiska settings med rätt settings på RAM, , men testat mej fram när de gäller volten . . har läst igenom massa guider tycker de borde funka . . 2800mhz funkar perfekt men allt över de blå skärm. . 'suck'

Nåt gör du antagligen fel, jag har kört min likadana processor i 3.6GHz+ helt stabilt i snart ett år. Desssutom med lågvarviga fläktar och en riktigt tyst burk.

Aldrig en blåskärm eller en hängning. 2.8 låter lite väl lite, kanske har du en för klen nätdel, för dålig kylning, kör med för tighta minnestimings, har för lite ström på bryggorna, för dålig kylning i lådan etc. etc. läs klocknings-faqen för Conroe en/flera ggr till, i princip ALLT står där.

En grundprincip med Q9450 är iaf att det inte lönar sig att fläska på med vcore, man kan ha riktigt låg vcore även om man klockar högt. Eller snarare BÖR ha låg vcore, eftersom processorn drar sjukt mycket ström annars och belastar hela riggen väl hårt isåfall. Det är bättre att öka spänningen på moderkortets bryggor och hålla vcore relativt låg, men det förutsätter att inte bryggorna blir för varma dvs man bör ha hygglig luftgenomströmning i lådan.

edit. annars, ett vanligt "fel" på Gigabyte-brädor är att deras moderkort kommer ihåg och räknar till maximalt 6 st. dåliga boots. Sen vill de inte klocka längre, lösningen är att bryta strömmen helt till datorn och trycka på power några gånger för att rensa datorn på ström. Då blir "6ggr-minnet" rensat, och man kan börja klocka igen.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nåt gör du antagligen fel, jag har kört min likadana processor i 3.6GHz+ helt stabilt i snart ett år. Desssutom med lågvarviga fläktar och en riktigt tyst burk.

Aldrig en blåskärm eller en hängning. 2.8 låter lite väl lite, kanske har du en för klen nätdel, för dålig kylning, kör med för tighta minnestimings, har för lite ström på bryggorna, för dålig kylning i lådan etc. etc. läs klocknings-faqen för Conroe en/flera ggr till, i princip ALLT står där.

En grundprincip med Q9450 är iaf att det inte lönar sig att fläska på med vcore, man kan ha riktigt låg vcore även om man klockar högt. Eller snarare BÖR ha låg vcore, eftersom processorn drar sjukt mycket ström annars och belastar hela riggen väl hårt isåfall. Det är bättre att öka spänningen på moderkortets bryggor och hålla vcore relativt låg, men det förutsätter att inte bryggorna blir för varma dvs man bör ha hygglig luftgenomströmning i lådan.

edit. annars, ett vanligt "fel" på Gigabyte-brädor är att deras moderkort kommer ihåg och räknar till maximalt 6 st. dåliga boots. Sen vill de inte klocka längre, lösningen är att bryta strömmen helt till datorn och trycka på power några gånger för att rensa datorn på ström. Då blir "6ggr-minnet" rensat, och man kan börja klocka igen.

Okey . tack för inlägget . .
Ja har precis lyckats att få den stabil på 3ghz nu
Har kollat corsair forum när de gäller mina Dominator minnen och tagit deras scheman på deras timnings så de verkar gå bättre nu.. men höjer ja nu så blir de blå skärm vid Vista starten direkt. . . så de gäller la å testa säg fram då .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min dator hade liknande beteende, då var det så dumt att det var en propp som gått. Fast låter osannorlikt att det är erat problem dessvärre kan vara värt att kolla.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT