Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tyst och "lagom"?

Försöker plocka ihop ett datorpaket och är i princip klar med allt utom grafikkortet. Datorn ska i huvudsak användas till musikproduktion och videoredigering samt enklare arbete i Photoshop, utöver vanlig Office och surf. Inget spelande överhuvudtaget!

Får lite olika besked om huruvida grafikkortet påverkar videoredigeringen, annars är det väl främst passiv kylning, dvs tystnad, jag är ute efter. Men man vill gärna ha ett "bra" kort ändå, vad nu "bra" innebär i detta fall. Låg energiförbrukning är väl ett mätetal jag vill ha så bra som möjligt, det har ju oftast direkt bäring på burkens ljudnivå.

Min ÅF rekommenderade HD 3650 och jag har senare fått rekommendation på HD 4650 från annat håll, mest för att det är en nyare modell av 3650, och ev. även HD 4670. Kan egentligen ingenting om grafikkort nuförtiden - vad är lämpligt givet mina krav? Något av ovanstående eller något helt annat?

/Jonas

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag ett Gigabyte 9600 GT, har inte haft några som helst problem med det kortet. Det klarar allt jag utsatt det för och det är passivt kylt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Radeon 4770.
Bra stöd för Open GL (används av Adobe produkter som Premiere, After Effects och Photoshop).
Drar lite ström.
Billig som snor.
4000 serien är bättre än 3000 serien på spela upp h.264.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Radeon 4770.
Bra stöd för Open GL (används av Adobe produkter som Premiere, After Effects och Photoshop).
Drar lite ström.
Billig som snor.
4000 serien är bättre än 3000 serien på spela upp h.264.

Annars finns ju HD4850 som kostar typ 60-70kr mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Annars finns ju HD4850 som kostar typ 60-70kr mer.

Är ju också fint men drar mer ström och gissar på att den låter mer också. Om man nu inte går efter en med passiv kylning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Finns bara 2st val

HD4670, vill du har något kraftfullare som drar lite mer HD4770.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner