Hjälp med en små gaming data på 4 - 5 t

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iZZZ
äsch, då kan vi väl allihop lika gärna köra med DDR3-minnen och SSD-hårddiskar för tusentals kronor, eftersom detta ändå kommer vara standard om sisådär 5-6 år?
att köpa AM2+ processorer är inte dumt, och om du kan välja ditt moderkort rätt kan du få ett som är AM3/AM2+/AM2-kompatibelt. du kan inte tänka i banorna "men om X dagar kommer Y som är bättre än dagens Z". personligen tänker jag "vad ska jag införskaffa för att om 3-4 år kunna ha möjlighet att uppgradera till då dagens standard? kommer detta moderkortet som även är AM3-kompatibelt vara värt 400:- extra, jämfört med AM2+-valet? vill jag ha 2x PCIe platser för att eventuellt använda mig av 2 GPUs? ska jag sätta ett par extra hundringar på nätagget så jag kan överklocka?".
för att inte nämna det faktum att spel (som de flesta här sysslar med) knappt drar nytta av dualcore, ser jag inte någon anledning att satsa på det ytterst senaste inom quadcore, eftersom vägem dit troligen är lång. då spel till 100% börjar utnyttja quadcore som standard kommer du troligen ha octocores flygande omkring. du köper det som du tycker är bäst - som du vet kommer fylla dina behov under de kommande åren.

för övrigt ser paketet som zcenicx drog ihop senast bra ut.

Ojoj, vad ska man börja med. Jag anser inte att alla ska köra med ddr3 och ssd, jag anser att man borde överväga dem grejerna om man har råd och ändå ska slänga 10000 som de flesta gör när de köper datorer. Om 5-6 år kommer både ddr3 och ssd vara ute och ersatt med något annat. Det är en god ide att skaffa grejer som man kan upptadera med komponenter och teknik som kommer inom de senaste 2 åren, om inte tidigare. Det finns många spel som drar nytta av dualcore, och inom en väldigt snar framtid kommer spelen även bara fungera bra med quad core. Att i dagens läga inte köpa quad core är det sjukaste jag hört. Min filosofi är sådan: "budget 10000, släng 1500 mer förfan och få bättre grejer".

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt ge dej tipset på att kolla runt lite här på marknadsdelen samt på blocket på tex processorn och försök hitta så många "klipp" du kan... SAMT spana lite på komplett.se:s fyndavdelning!

Jag sålde min förra dator för 5000kr och har köpt delar för sej Mest beg och fått ihop till denna... Och jag sitter med 1050kr i månaden jag o

Skulle kunnat sälja mitt 8800gts till en billig peng utifall jag inte blivit blåst på förra "affären"^^ Så betala aldrig förskott hehe

Men som sagt kolla runt lite på blocket tex på prolle, nätagg, mobo, graffe tex så skaru se att du får en bra mkt bättre dator än vad du tänkt tidigare!

Men känner du för att du vill ha alla delar NU på en ggn osv så tycker jag Zcenicx:s packet ser bra ut!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Det har jag inte tänkt på att kolla, men jag har inte häller så mkt koll på olika delar, så de blir väldigt svårt att få delar som samarbetar bra sen vill ja ha datorn ganska snart haha, så jag kör nog på Zcenicx:s packet, men ja ska nog kolla om man inte kan hitta nån av dom delarna eller fler BEG så blir de juh billigarer

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Precis du behöver inte köpa allt... Kolla på tex Zcenicx:s packet och ta tex och sök på mobot på blocket eller grafikkortet så kanske du antingen kan få ett Bättre eller spara några hundringar Vet att hundringar är mkt värt för en student^^

Men tycker du ska gå in på komplett:s fyndavdelning o kika då o då för jag köpte mitt mobo samt hårddisk där vääääldigt billigt!! (Mobo: P7N Diamond 1100kr, 2500kr nytt... Seagate ES2 500gb (serverhårddisk) för 500kr varav den kostar 1000kr ny^^ Så kolla där lite då o då så Lovar jag att du hittar ett o annat klipp där

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

tack för tipsen ska kolla runt lite aa hundringar e GULD värt för mig just nu haha

Fick inte pengar som beräknat, får så hur länge man måste skuta fram dator köpet :'( men ja ska ha en, om ja nu får leva på nudlar ett tag fram över haha

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Nu behöver ja lite hjälp från er grabbar, Cooler master elite 340 är slut och går inte längre att köpa (från inet iaf inte kollat andra ställen)

nån som vet nån annan låda som funkar EX Elite 341 som kostar 14kr mer och de sitter en inbyggd 120mm fläkt?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

ingen som vill svara? =(

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 334.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Hur bra presterar det där grafikkortet i spel, om du jämför med några "vanliga" grafikkort?

Det undrar jag också

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Jag har slängt ihop ett paket till dej för knappt 4.000:- som täcker dina behov och som är snäll mot studentbudgeten!

2gb ram räcker ganska långt, bara att köpa en sticka till om man känner att man behöver det.
e5200 är en bra, väldigt billig processor som funkar fint för en vanlig datoranvändare, bara att köpa en e7400/e8400 om man vill uppgradera.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Tack för tipset men det blir zcenicx´s packet fast med Coolermaster elite 331

moderkortet du hade i packetet passade bra för HTPC men ja tycker det var lite gamalt hehe, och vill testa AMD då jag alltid haft Intel tidigare

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Hm, Undrar lite vad du har för hårdisk i datorn du sitter på nu ?
Du kan ju ta den och spara dina hundra-lappar ^^

Eller om du helt enkelt börjar med en 320Gigare och köper till en extra senare så kanske du har råd med lite spagetti nån gång också ? ;P

Du kännar ju prestanda också på att inte proppa in allt i samma hårdisk (en system disk och en lagrings disk)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
Tack för tipset men det blir zcenicx´s packet fast med Coolermaster elite 331

moderkortet du hade i packetet passade bra för HTPC men ja tycker det var lite gamalt hehe, och vill testa AMD då jag alltid haft Intel tidigare

Okej, kör hårt

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
Hm, Undrar lite vad du har för hårdisk i datorn du sitter på nu ?
Du kan ju ta den och spara dina hundra-lappar ^^

Eller om du helt enkelt börjar med en 320Gigare och köper till en extra senare så kanske du har råd med lite spagetti nån gång också ? ;P

Du kännar ju prestanda också på att inte proppa in allt i samma hårdisk (en system disk och en lagrings disk)

Hårdisken jag sitter på nu e en 80gigs IDE eller PATA fattar inte skillnaden :S

Den tycker ja är något förliten

låter ju smartare att köpa en mindre disk för Windows och senare köpa en till större för lagring, då slipper man juh att allt försvinner om en av diskarna kraschar (man har antingen film, musik & bilder kvar eller Windows kvar haha

Och de blir gött me lite spagetti så man får iaf lite variation på maten haha

Men får se hur jag gör, antingen väntar ja tills man har jobbat lite i sommar och får mer pengar att lägga och man kan äta lite mer varierad kost
Men de rycker i fingrarna redan nu haha xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Antielefant

IDE = PATA, ingen skillnad

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jaha då fattar ja varför ja tyckte att kontakterna var lika haha de var juh samma

Tack för upplysningen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Nu måste jag kolla med er grabbar igen, har läst lite trådar om överklockning och upptäckt att de kanske inte är så svårt och vill försöka mig på de, så ja får lite mer prestanda då ja ändå planerar att köpa AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3 vilket är en BE som va jag fattat ska vara lite bättre när man ska klocka?

har tittat på AMD OverDrive och undrar om jag kan använda det för att överklocka?

De borde juh funka på prollen och minnen men hur skulle de går med Graffkortet?
För de e juh Nvidia, måste jag använda Nvidias prog för de eller funkar de med OverDrive?

Ska bara klocka lite till en början utan att höja strömmen och då borde väl nätagget fortfarande palla?

Det är packetet jag tänkt köpa lite högre än min budget men tror att ja kommer längre på detta packet än att snåla och behöva uppgradera senare

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg

XFX MI-A78S-8209 mATX sAM2+

400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk

AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3

XFX GeForce GTS 250 1GB PCIe

320GB Western Digital Caviar SE SATA II

2* 2048MB A-Data DDR2 800MHz

ESD handledsband med spiralkabel

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.