Permalänk

Tempen på kränorna har fastnat

hejhej.. Kan man göra någonting om tempen på dom båda kärnorna inte rör sig? Har provat olika temp program men samma sak i alla, fastnat på 41 och 51 grader.
Tack på förhand!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Är ett inte jätte ovanligt fel att temp censorerna är helt enkelt är döda, låter som dunder otur om båda två skulle vara trasig i och för sig. Antagligen inte mycket att göra annat än att reklamera processorn om det stör en.

Kolla om du får temps i bios, då har du ju i alla fall eliminerat mjukvarufel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Du kollar temps o bios genom att välja fliken "PC health".

Permalänk

Men tempen i bios rör på sig, samma om man kollar på det som heter "CPU" i everest. Kärn 1 och 2 är fast. Det är väl ändå kärn tempen som måste fungera? Dom som man ska kolla på helst. Testade att köra intelburntest men dom är fortfarande fast och "CPU" i everrest går upp till 75 grader

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Den temp som heter CPU i everest/bios kommer normalt från en censor på moderkortet som sitter under CPU sockeln, den sitter för långt från själva kärnorna för att ge "bra" temperaturer och korrigeras ofta av bios för att match core temp bättre så man vet aldrig riktigt vad man får från den.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

åh men vad ska jag göra da, det går inte att fixa alltså ?:S

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |