chassi fläkt snurrar utan ström

Permalänk
Avstängd

chassi fläkt snurrar utan ström

Hej jag var ute med min dator på väg till bilen då det blåser full storm här så satte fläkten på chassit igång att snurra ordentligt.Hörde från en vän att det kan bli kortslutning i datorn om fläkten snurrar utan att den är igång är detta sant?
mvh robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Mjaa... det jag har hört är att lagren kan ta stryk av att fläkten snurrar för fort, till exempel om man blåser tryckluft på den vid rengöring.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

vilken rubrik^^. jag todde att du hade en fläkt som kunde snurra av sig själv och inte behövde ström.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

alltså byt rubrik trodde du hade löst världens energi problem skulle tippa på att lagren kan ta stryk men inget annat

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Avstängd

haha ok jo jag skrev den utan att tänka vart lite väl dramitiskt där

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Mjaa... det jag har hört är att lagren kan ta stryk av att fläkten snurrar för fort, till exempel om man blåser tryckluft på den vid rengöring.

Det har jag också hört.

Permalänk
Medlem

när fläkten snurrar genereras ström ja, inte mkt, men hört oxå det kan vara tillräckligt för att skada komponenterna

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
när fläkten snurrar genereras ström ja, inte mkt, men hört oxå det kan vara tillräckligt för att skada komponenterna

Ja motorn måste väl funka som en generator när den snurras sådär t.ex. av tryckluft.

Skön rubrik också.

Permalänk
Avstängd

Om komponenterna skulle bli skadade hur märks det då? vissa spel har hängt sej kan det bero på det? tex (crysis warhead är ett exempel på ett spel som hänger sej när det laddar map 80 -94 %)
Mvh robalm

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Datorn lär bete sig mej och mer som en mupp om du skadat något för att slutligen hosta tíll och dö.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Re: chassi fläkt snurrar utan ström

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Hej jag var ute med min dator på väg till bilen då det blåser full storm här så satte fläkten på chassit igång att snurra ordentligt.Hörde från en vän att det kan bli kortslutning i datorn om fläkten snurrar utan att den är igång är detta sant?
mvh robert

Vet inte om det kan bli kortslutning i datorn. Däremot kan fläkten gå sönder. Skulle dammsuga min cpu-fläns, orkade inte ta loss den utan sög rakt igenom fläkten (som började snurra son f*n). Efter det startade inte fläkten.