Permalänk
Medlem

cpu fläkten låter

Min CPU fläkt går upp i 4000 rpm så fort jag startar ett program, samt när den startar upp. Jag kan inte ställa in fläkten i BIOS. Tempsen är relativt låga för att vara en P4 dator.

Mitt bios är phoenix award v6.00pg.

När jag går in på Advanced > Hardware monitor så är allting grått. Det enda som står där är CPU Temperature, CPU fan speed och system fan speed.

Permalänk

Antagligen går det ju upp för en anledning? Öppna burken och kolla om det sitter damm i kylflänsen och byt kylpasta när du ändå håller på! Eller köp en bättre kylare för 200kr.

Om du sänker hastigheten på fläkten så kommer datorn bli överhettad. Du skriver att du har "relativt låg" temperatur, hur många grader @Load / @Idle?

Permalänk
Medlem

öhm, jag har bytt kylpasta och tempen ligger på 45 idle, 55 load. fläkten ligger på 4600 RPM i både idle och load vilket jag tycker är lite overkill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trokder
öhm, jag har bytt kylpasta och tempen ligger på 45 idle, 55 load. fläkten ligger på 4600 RPM i både idle och load vilket jag tycker är lite overkill.

Antagligen är det en dålig fläkt eftersom den måste gå på så höga varv när processorn är så pass sval...
Antingen kommer någon annan på hur man gör för att sänka RPM (jag fick med ett program med mitt moderkort) eller så får du köpa en ny processorfläkt.

Permalänk

Om den har vart tyst förut så kanske du gjorde fel när du la på ny kylpasta?
Annars kanske fläkten är full med damm eller kopplad till fel kontakt på moderkortet?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Sätt ett zalman motstånd på den, antingen 5v eller 7v så kan den inte köra samma maxvarv som på 12v

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.