Permalänk

http://en.thinkwiki.org/wiki/Installing_Ubuntu_6.04_on_a_Thin...

Om man är intresserad av att (försöka) få en del specialfunktioner/specialtangenter att fungera:
http://en.thinkwiki.org/wiki/How_to_get_special_keys_to_work

Permalänk
Medlem

Section "InputDevice" Identifier "PS/2 Mouse" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Device" "/dev/psaux" Option "EmulateWheel" "on" Option "Buttons" "2" Option "EmulateWheelButton" "6" Option "ButtonMapping" "1 6 3" Option "YAxisMapping" "4 5" Option "XAxisMapping" "6 7" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection

Sådär ser min trackpoint ut i xorg. Gör så att scrollen fungerar likadant som i Windows (mittenklick är avslaget).

Går även att öka farten, känsligheten på styrpinnen. Och om man vill att man ska kunna klicka med den.

echo -n 250 > /sys/devices/platform/i8042/serio1/sensitivity echo -n 200 > /sys/devices/platform/i8042/serio1/speed

Där är min konfig för fart & känslighet. Kopieras in i /etc/rc.local

Orkar själv inte längre hålla på med linux på min thinkpad, det är ett evighetsprojekt att få saken att fungera som den ska.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag får fan inte igång scrollfunktionen, har provat kod från lite olika ställen.

Jag gör säkert något galet.

Behöver nog mer utförsliga instruktioner.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk

Fantastic!

Jag bockade i alla scrollfunktioner som finns under avancerade inställningar i firefox och vipps så fungerar scrollen.

Är självklart intressant att få igång denna funktion generellt för datorn, men det är framförallt vid surfning det är viktigt! Så jag är nöjd!

/erik

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk

Hur ser innehållet i din xorg.conf ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Fantastic!

Jag bockade i alla scrollfunktioner som finns under avancerade inställningar i firefox och vipps så fungerar scrollen.

Är självklart intressant att få igång denna funktion generellt för datorn, men det är framförallt vid surfning det är viktigt! Så jag är nöjd!

/erik

<< Man kan inte vara nöjd förän det är perfekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111eleven

Det ska gå att lösa både via xorg.conf och hal. När jag körde med hal fungerade det inte allt för bra, fungerade bättre med xorg.

Section "ServerLayout" Identifier "Xorg Configured" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "PS/2 Mouse" "CorePointer" # Serial Mouse not detected # USB Mouse not detected EndSection Section "ServerFlags" Option "AutoAddDevices" "False" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "keyboard" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "thinkpad60" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbVariant" "" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Serial Mouse" Driver "mouse" Option "Protocol" "Microsoft" Option "Device" "/dev/ttyS0" Option "Emulate3Buttons" "true" # Option "Emulate3Timeout" "70" Option "SendCoreEvents" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "PS/2 Mouse" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Device" "/dev/psaux" Option "EmulateWheel" "on" Option "Buttons" "2" Option "EmulateWheelButton" "6" Option "ButtonMapping" "1 6 3" Option "YAxisMapping" "4 5" Option "XAxisMapping" "6 7" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "USB Mouse" Driver "mouse" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Protocol" "IMPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Buttons" "5" EndSection

Där är hela min xorg.conf för tangentbord, mus och trackpoint.

Section "ServerFlags" Option "AutoAddDevices" "False" EndSection

gör så att inställningarna tas hand om xorg istället för hal.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag kör just nu xp och kommer förmodligen att fortsätta med det, mest pga att det blir enklare med tanke på skola(c#).

Off Topic: Detta är tredje ggn mitt intresse för linux blommar, att det sedan sinar beror inte på brist av tålamod utan mer pga att en enkel väg utan större nackdelar finns. Jag gav mig på Gentoo för 4 år sedan och kämpade friskt i ett par månader, det var kul.

Tack för all hjälp och alla tips, på återseeende

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Köpte du den disken som du länkade till tidigare?
Har sett att de även finns att köpa från Kina.
Tillkom det mkt kostnader?
Köpte mig en X40 idag så nu skall det tweakas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnav
Köpte du den disken som du länkade till tidigare?
Har sett att de även finns att köpa från Kina.
Tillkom det mkt kostnader?
Köpte mig en X40 idag så nu skall det tweakas!

Ja jag köpte den.

Det tillkom 20$ i frakt, så det landade på ca 1300sek totalt.

Jag använde aldrig denna dator med originaldisken, så jag vet inte hur stor skillnaden kan vara. Allt jag kan säga är den fungerar klockrent, framförallt efter att jag plockade bort 1gb ram som inte funkade som det skulle, kör på 512mb nu.

Lycka till!

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Jag kör just nu xp och kommer förmodligen att fortsätta med det, mest pga att det blir enklare med tanke på skola(c#).

Det är inte precis en nackdel att köra windows på en thinkpad då det finns bra program ifrån lenovo som förbättrar användarvänligheten, inställningsmöjligheter, säkeret och strömsparning! Styrpinnen tycker jag inte fungerar så bra i windows tills att man ökat mushastigheten till max, musacceleration på, samt att öka känsligheten på den till max.

Edit: Här är en fungerade config för att få svenskt tangentbord & pekpinnen att kunna scrolla. Skärm & grafikkort kan också behövas konfigureras.

Section "ServerFlags" Option "AutoAddDevices" "False" EndSection Section "InputDevice" Identifier "PS/2 Mouse" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Device" "/dev/psaux" Option "EmulateWheel" "on" Option "Buttons" "2" Option "EmulateWheelButton" "6" Option "ButtonMapping" "1 6 3" Option "YAxisMapping" "4 5" Option "XAxisMapping" "6 7" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "keyboard" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "thinkpad60" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbVariant" "" EndSection

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en begagnad som ska komma i nästa vecka. Är det någon som testat Windows 7 på den, och isf. med SSD eller originaldisk?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk

Jag väntar på min 32 gig SSD... Beställde den 27e maj.

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
Jag väntar på min 32 gig SSD... Beställde den 27e maj.

Märke? Vad fick du ge?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Beställde samma som trådskaparen, en KingSpec via Ebay, samma säljare. Väldigt snabb leverans, beställd 27 maj, fanns o hämta i kiosken på hörnet den 2 juni, skickad från Hong Kong tror jag. Totalt med frakt hamnade det på ca 1300kr, minnsinte exakt vad det stod på mitt bankkonto.

Disken känns igen i Bios men längre än så har jag inte kommit. Ngn bra guide för att ladda xp från usbminne för installation på SSDn? Jag kan inte riktigt sådant här..

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
Beställde samma som trådskaparen, en KingSpec via Ebay, samma säljare. Väldigt snabb leverans, beställd 27 maj, fanns o hämta i kiosken på hörnet den 2 juni, skickad från Hong Kong tror jag. Totalt med frakt hamnade det på ca 1300kr, minnsinte exakt vad det stod på mitt bankkonto.

Disken känns igen i Bios men längre än så har jag inte kommit. Ngn bra guide för att ladda xp från usbminne för installation på SSDn? Jag kan inte riktigt sådant här..

Här är en guide.
http://www.sweclockers.com/articles_print.php?id=6015

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

tack! jag har sett guiden förut men insett att det inte är för mig riktigt
Får hjälp imorgon med installationen. Återkommer när allt är igång.

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
tack! jag har sett guiden förut men insett att det inte är för mig riktigt
Får hjälp imorgon med installationen. Återkommer när allt är igång.

Lycka till!

Jag har stoppat i 1gb ram till (ny), Ingen större skillnad under alldagliga sysslor, men i grafiska och lite tyngre program flyter det bättre!

Jag har dock problem med att fönster laggar när jag flyttar dom över skrivbordet, Det blir en vit svans i samma storlek som fönstret.
Även när jag minimerar fönster flyter det dåligt, de hackar bort i etapper.

Alla de drivrutiner som rekommenderas av IBM updatecenter är installerade.

Senaste directX och senaste grafikdrivrutiner

Någon som har tips?

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Stäng av alla animationer. Kontroll panelen > system > avancerat > prestanda >

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Tack för lyckönskningarna! Fick hjälp med en xp installation via usb minne. Datorn flyger verkligen fram med den nya kingspec SSDn Windows laddas så snabbt och är klart för användning bara några sekunder efter att skrivbordet syns, underbart! Word kallstartas på under en sekund.
Det känns som jag hade lite hmm "smidigare" animationer förut på fönstren men jag kan inte riktigt avgöra om det är inbillning eller ej.
SSD i laptop är ju en verklig höjdare! Så tyst och fort går det, svalare dator, fläkten startar betydligt mindre ofta och då på låga varvtal.

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
Tack för lyckönskningarna! Fick hjälp med en xp installation via usb minne. Datorn flyger verkligen fram med den nya kingspec SSDn Windows laddas så snabbt och är klart för användning bara några sekunder efter att skrivbordet syns, underbart! Word kallstartas på under en sekund.
Det känns som jag hade lite hmm "smidigare" animationer förut på fönstren men jag kan inte riktigt avgöra om det är inbillning eller ej.
SSD i laptop är ju en verklig höjdare! Så tyst och fort går det, svalare dator, fläkten startar betydligt mindre ofta och då på låga varvtal.

Låter helt underbart.

Permalänk

Det är underbart!

Funderar på att utöka minnet från 512 till 1.5 gb. Var köpte du det extra minnet ngnstans Torkelboy? Snabbare vid stora program säger du. Snabbare även vid flera program simultant?

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
Det är underbart!

Funderar på att utöka minnet från 512 till 1.5 gb. Var köpte du det extra minnet ngnstans Torkelboy? Snabbare vid stora program säger du. Snabbare även vid flera program simultant?

Bara kolla vad det är för typ utav minne och beställa ifrån te.x komplett.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312024

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=123476

Är det någon skillnad eller ska jag bara ta det billigaste?

Visa signatur

Älska din nästa - Dela med dig av ditt wlan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uncle buck
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312024

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=123476

Är det någon skillnad eller ska jag bara ta det billigaste?

Kan tyvärr inte ge något bra svar ang minnet, men Cosair brukar göra bra grejer.

Kan du mäta hur lång tid det tar att starta nu, tills du är inne i windows? Skulle vara intressant att höra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag hade valt corsair minnena, det baserar jag bara på märket. Spelar nog ingen roll alls, komplett säger att crucial är bra!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Vid vanlig användning, dvs på och avslagning, firefox med lite flash, ordbehandling o.s.v märker jag ingen skillnad mellan 512mb och 1,5gb.

Men när jag snackar skype samtidigt som ovanstående processer körs blir det skillnad.

XP fungerar Riktigt bra med endast 512.

Jag vill också passa på att rekommendera denna väska http://www.kjell.com/?item=98456&path=97000000,187000000,1895...

Står att den skall vara till 10", men den passar som handen i handsken till x40.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m