Ladda icke uppladdningsbara batterier, varför funkar det ibland?

Permalänk
Medlem

Ladda icke uppladdningsbara batterier, varför funkar det ibland?

Visa batterier som inte är uppladdningsbara, alltså vanliga R6 1,5V går ibland att ladda. Inte kollat hur länge de håller men de funkar absolut ett tag.
Hur kommer det sig?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon väldigt bra anledning till varför man inte ska prova att ladda icke uppladdningsbara batterier?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Finns det inte någon väldigt bra anledning till varför man inte ska prova att ladda icke uppladdningsbara batterier?

Kanske något som spridits av batteritillverkarna för att hålla folk ifrån det!

Nejdå, de kan börja läcka (kanske smälla, dock aldrig varit med om det).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vad jag hört (aldrig varit med om det själv dock) bildas gaser när du laddar icke-uppladdningsbara batterier. Blir det för högt tryck i batteriet så smäller det med risk för skador.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Den här frågan har jag svarat på förrut, jag kommer inte ihåg exakt vilka processer som försigår längre men grovt förenklat kan man säga att ett batteri har en massa elektroner och en massa metalatomer.

Metalatomerna agerar skal åt batteriets innehåll och när innehållet frigörs förstörs metalskalet till batteriet. När elektronerna tar slut slutar batteriet att fungera. Om man laddar batteriet så fyller man på med elektroner (utan att reparera skalet) och batteriet kan då få ytterligare lite laddning. Efter ett tag sönderfaller dock skallet fullständigt och det går inte att få tag på någon mer laddning.

När skalet sönderfaller kan batteriet läcka och/eller explodera och det är därför man inte ska ladda icke-uppladningsbara batterier.

Det är lite joniseringar och reaktioner som ska in i det ovanstående men i grova lag så bör det stämma.

Permalänk
Entusiast

Det går att ladda icke laddningsbara batterier. Det diskuterades i Ny Teknik för ett tag sedan. Dock kräver det en speciell laddare som laddar batteriet i pulser.
Risken är stor att batteriet går sönder och läcker kaliumhydroxid vilket är otrevligt. Dessutom fungerar det bara ett par gånger.
Notera även att det gäller alkaliska batterier och inte brunstensbatterier. Om man försöker ladda ett brunstensbatteri är risken stor att det bildas vätgas inne i batteriet vilket kan leda till en explosion då batteriet inte är designat för att vara ett tryckkärl.
Sammanfattningsvis är det alltså riskabelt att ladda vanliga batterier om man inte vet vad man gör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ah där ser man, tack ska ni ha för bra svar!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag var med om att ett uppladdningsbart batteri exploderade en gång under laddning. Jävlar vad det small!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?