Permalänk
Robot

Extern DVD

håller på och funderar på att göra en extern dvd spelare som även har indikering av power on, hdd (dom 2 som brukar vara fram på lådan).
men tänkte även sätta en strömbrytare för power strömbrytare och reset.

och det ser ut som det blir i någon typ av plexi glas som min far skulle slänga. dvd:n kopplas in vi esata

glaset är tänkt att belysas med blå lysdioder och sen ruggar man upp ytan så hela lyser blått.
För att man inte ska störa sig på att det blir för blått så ska jag även bygga en pwm dimmer för glasets dioder.

Besök albumet: Extern DVD av knatteanka

Permalänk
Medlem

Intressant blir ett nöja o följa detta ... har funderat på att göra det med men har Inte haft orken. Lycka till

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

det med E-sata vad ju smart varför har jag inte tänkt på det. Hoppas att du får ihop en fin liten låda GLHF

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

tackar funderar på att belysa glaset från sidan och sen rubba upp ytan så hela dvd hållaren lyser blått. men för att det blåa inte ska störa så ska jag bygga en pwm dimmer för lysdioderna

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag tatt och slaktat en hårdiskkabinnet med SAta. Och då får man ju USB vilket istortsett alla datorer har. Du lär ju inte behöva all bandbredd du får utav E- sata ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

jo men då kommer problemet när man ska starta datorn och när man ska installera windows så är det inte alltid som den stöder usb.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knatteanka
jo men då kommer problemet när man ska starta datorn och när man ska installera windows så är det inte alltid som den stöder usb.

Stödjer moderkortet sata så kan jag garantera att den stödjer usb också

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knatteanka
jo men då kommer problemet när man ska starta datorn och när man ska installera windows så är det inte alltid som den stöder usb.

Det ar jag aldrig varit med om.
Men i vilka lägen skulle det behövas en extärn enhet? Typ vid asus EEE osv som inte har DVD läsare och de är så mordärna att de stödjer usb.

Och som han sa innan har moderkortet E-sata så bör det ju klara boota från usb:)

Och sen tycker ja inte du ska göra i glas då det blir vassa skärvor om du tappar den. Plus att det inte är särskillt vacket de du kommer se ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

anledningen till att jag Ska göra en extern dvd är det att jag ska gömma bort min startionära dator under ett skrivbord. 1meter in så jag vill inte krypa under skrivbordet varje gång jag ska starta eller sätta in en dvd. så då gör jag en extern dvd med start,reset knapp , power led och hdd led.
den plaserar jag då uppe på skrivbordet.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

vad menar du med Sheeva ? menar du inte sleeva kablarna.

Visa signatur
Permalänk

Låter som ett bra concept.

Tänker man efter så hade det varit praktist med en lite klump på skrivbordet med dvd, power- och resetknapp.

Kanske hade varit bra att bygga in usbportar också när du ändå håller på?

/ T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
Låter som ett bra concept.

Tänker man efter så hade det varit praktist med en lite klump på skrivbordet med dvd, power- och resetknapp.

Kanske hade varit bra att bygga in usbportar också när du ändå håller på?

/ T

om du läser nogga så kommer jag göra det 2st (usb kontakter)

kommer en uppdaterad skiss senare idag.
ska även testa lite i helgen med hur det går att få hela sidorna att lysa blåa

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
vad menar du med Sheeva ? menar du inte sleeva kablarna.

tackar för rättningen

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Varför 1cm plexi?
6mm hade dugt jättebra och det hade varit billigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DachmanX
Varför 1cm plexi?
6mm hade dugt jättebra och det hade varit billigare.

inget är billigare än det som man får gratis (pappa skulle slänga det)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knatteanka
inget är billigare än det som man får gratis (pappa skulle slänga det)

Uppmärksammade att plexiglaset inte var 10mm utan 12mm men det gör ingen skildnad för mig ^^

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

Kul idé. Alltid funderat vad man kan göra med sin paralellport. Senast jag använde en sådan var när jag hade en pinwriter hemma. (En stund sen)

Hur kopplar man då?
Är det bara plus o minus i ena änden, dra en LPT-kabel tvärs över och motsvarande plus och minus på andra sidan (dvs. inne i datorn)

Självklart inte moderkortets fasta

Gör du samma med elen då eller?, dvs plockar sönder en molex kabel och löder fast? (Tänkte på elen till DVD-romen), för jag antar att du inte får tillräckligt med ström från Esata/USB

Sorry om jag frågar puckade grejjer.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adriankarlsson
Kul idé. Alltid funderat vad man kan göra med sin paralellport. Senast jag använde en sådan var när jag hade en pinwriter hemma. (En stund sen)

Hur kopplar man då?
Är det bara plus o minus i ena änden, dra en LPT-kabel tvärs över och motsvarande plus och minus på andra sidan (dvs. inne i datorn)

Självklart inte moderkortets fasta

Gör du samma med elen då eller?, dvs plockar sönder en molex kabel och löder fast? (Tänkte på elen till DVD-romen), för jag antar att du inte får tillräckligt med ström från Esata/USB

Sorry om jag frågar puckade grejjer.

ingen fråga är för liten eller för dum

kommer använda lösa dsub kontakter och sen dra kabel i en nylon strumpa så +5v får 3 pinnar och 12V 3pinnar i dsuben och jorden tar jag via chassit på kontakten och dom resterande pinnarna använder jag för att föra över lysdioderna (hdd+power led 4pin),knapparna (power+reset 4pin)och även 2st usb(8pin)och har även 3pins lediga på varje sida som man kan använda i framtiden.

Men för att det inte ska bli störningar för tex usb och att kablarna för 12,5V och jord inte ska brinna om det blir mycket ström så tar jag kabel i liknande diameter som inuti datorn och för usb:n så köper jag 2st usb kablar som jag tar bort kontakterna och löder fast kabeln på 2 d-subar (en på varje sida dvs dator och extern dvd) och för lysdioder och annat kommer jag troligt vis använda någon tunnare kabel men ej bestämt än vad för kabel ev nätverkskabel. men som du förstår så blir det några kablar så jag kommer sleeva ihop dom typ som nyare nät agg med nät som håller ihop alla kablar.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

glämde svara på om moplexen jag kommer ta en sata-power från ett kasserat nät agg jag har

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut hitentills, Men det kan bli lite tråkigt att se in på CDläsarens fula yttre.. och varför 1cm? Hade du inget annat hemma eller

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuRe1on2
ser riktigt bra ut hitentills, Men det kan bli lite tråkigt att se in på CDläsarens fula yttre.. och varför 1cm? Hade du inget annat hemma eller

man kommer inte se in i den är det tänkt utan att jag ska slipa insidan så det lyser som i exempel 1 det blir då djup i plexit utan att man ser det trokiga innre. Det plexit som används var det jag fick tag på gratis, det blev även mer felmarginal för borrningen när den är så tjock.
dock är plexit inte 1cm som jag antog utan 1,2cm

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

Kan bli redigt bra fast du måste isf måla DVD'n eller det kasnke bara är en test cd/dvd? känns som att klisterlappen osv kommer förstör intrycket.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kan bli redigt bra fast du måste isf måla DVD'n eller det kasnke bara är en test cd/dvd? känns som att klisterlappen osv kommer förstör intrycket.

vi får se eventuelt så kommer jag ju slipa insidan av plexit. men blir inte det av så får man någ kolla på att göra något snyggt av den.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Intressant idé detta. En idé för att slippa se in är att köpa ett par burkar med sprayfärg och måla insidan av plexit med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pert
Intressant idé detta. En idé för att slippa se in är att köpa ett par burkar med sprayfärg och måla insidan av plexit med.

Gjort ett litet test med svart spray färg och det blev inge bra då den svarta färgen absorberade allt blått ljus.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Snyggt! Blir spännande att se hur de ser ut när de blir klart:)
Var har du köpt knapparna?:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av popn
Snyggt! Blir spännande att se hur de ser ut när de blir klart:)
Var har du köpt knapparna?:)

knapparna köpte jag från Kjell & Company (www.kjell.com art nr"36143" pris 109kr/st)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Ett par e två;)

Men fint blir det, skulle vara coolt om du plockade av skalet på dvdn så man såg den jobba genom plexit!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Ett par e två;)

Men fint blir det, skulle vara coolt om du plockade av skalet på dvdn så man såg den jobba genom plexit!

jo skrev par för att det är 3st led som är seriekopplade och sen är dom i serien parrarell kopplade med andra serier om 3led.( 1 par = 3st led som är seriekopplade )
och med tanke på att jag har tänkt att slipa insidan och måla vit, så då ger det inget att ta av skalet av dvd:n då man inte ser det.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

I stand corrected, synd att du skulle måla, hade vart coolt=)