Videoredigeringsdator - max 15k (inkl skärm)

Permalänk
Medlem

Videoredigeringsdator - max 15k (inkl skärm)

Tja!

Jag skulle behöva lite hjälp med att få ihop en dator som lämpar sig för tung effektredigering främst i After Effects CS4. När jag är en frilansande visual-effects-lirare får jag ibland förfrågan om att hantera material så stort som 4k (alltså 4096x2304 pixlars video). Riktigt så högupplöst lär jag väl inte kunna jobba med så smidigt på en dator för 15k, men ändå.

Hursomhelst, jag är ute efter en dator med mycket minne, bra grafikkort och en flerkärning processor, och helst två skärmar. En skärm går också, men då gärna modellen större. En firewire-800-port skulle också vara bra, gärna en e-sata med.

Jag kommer inte att spela något på datorn.

Någon som har lust att hjälpa mig lite?

Tusen tack på förhand

/Hannes Paulsson

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte specifiera exakta delar, men jag skulle börja med att drafta ihop någonting med ett grafikkort som stöder en el. två skärmar i höga upplösningar, en i7 alt. Phenom, samt 12 (ifall i7) / 8 (ifall Phenom) GB RAM. Grafikkortet vet jag inte hur det påverkar inom videoredigering.
Du kanske även vill ha en dator med en SSD-disk, och i så fall rekommenderar jag Intels.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Hej!
Som jag har förstått det spelar grafikkortet rätt stor roll när det kommer till uppspelning av rejält högupplöst och okomprimerat material. Exakt vilka grafikkort som är bra på det här vet jag inte så mycket om, men jag läste att NVIDIA Quadro CX ska vara bra. Någon som vet något om det?

Permalänk
Medlem

Quadro CX äter barn. Köp det INTE!

btw.. väntar otåligt på upd8 på stalofilm.se! Kompa!

Visa signatur

bring out your dead - anti-flag
Din avatar var animerad, nu fins den inte mer /Mental

Permalänk
Medlem

Jag har försökt nu att kolla runt lite själv, men jag fastnar på en gång, har ingen aning om vad skillnaden på alla hundratals minnen är till exempel.
Jag skulle bli väldigt glad om någon ville hjälpa mig lite här, känns så extremt onödigt att gå in i en butik och bli lurad när jag ändå ska lägga ner så mycket pengar på det här.

Men vi säger väl såhär, en i7 låter ju bra om den stödjer 12gb minne, så då kan jag väl köra på en sån. Men sen tar det stopp, vilket moderkort passar, vilka minnen passar osv?

Och grafikkort, jag hittade ingen på inet som hette som det jag skrev tidigare, så vad tror ni då kan tänkas funka? Om ni pitchar nått namn googlar jag gärna själv och ser om det nämns inom videoredigering någonstans.

Permalänk
Medlem

socket 1336 moderkort till i7, till exempel asus p6t deluxe. 3kanalers minnen corsair 1600mhz 6gb till exempel. 30gb intel ssd.

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Hej!
Som jag har förstått det spelar grafikkortet rätt stor roll när det kommer till uppspelning av rejält högupplöst och okomprimerat material. Exakt vilka grafikkort som är bra på det här vet jag inte så mycket om, men jag läste att NVIDIA Quadro CX ska vara bra. Någon som vet något om det?

Vet du ens vad Quadro är?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392561
Det är dessutom det billigaste i Sverige.

Glöm det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Haka inte upp dig på Quadro kort, vilket är grafikort för professionella användare som visserligen kan vara några % bättre i vissa program.

Men du har ju en budget på 15.000, då är det inte riktigt läge att grunna på sådana kort som bara dom kostar höga 5 siffriga belopp

Ställs inga i övrigt speciella krav dock Nvidia har en del fördel i många av adobes CS4 program då dessa stödjer CUDA.
Förslag kan vara från 9500GT upp till GTS250, bättre än så finns ingen vettig anledning direkt att skaffa till ditt system.

För övrigt hyffsat snabb CPU (4 kärning) och massor av RAM

Edit: kom på att I7 dator blir nog svårt att få ihop om 15.000 ska vara ink Skärm också, grunna på Phenom II istället, en hyffad skäm lämplig för jobbet kostar ju om 24" minst 4000, utesluter allt vad TN skärmar heter då förstås

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Zcenicx:
Nej, bevisligen har jag ingen aning.

Tusen tack ggustavsson!
Nu har jag gjort ett tappert försök att sätta ihop något i alla fall. Har säkert gjort alldelens katastrofalt fel, men men.

Permalänk
Medlem

La till en Samsung TFT 23" 2343NW Svart för 1 980 kr också. Får väl köpa bättre skärm nästa gång om den där är kass.

Passar det där moderkortet? Är det bra? Passar minnena, är dom bra?
La till firewirekort också, men det kanske finns sånna utgångar på moderkortet?

Permalänk
Antielefant

Sorry om jag lät sur, men det var sent, jag får använda det som ursäkt.

Ska du köra videoredigering på normal nivå räcker en Phenom2 med ett skapligt grafikkort väldigt långt, men ska du upp på professionell nivå (dvs realtidseditering av högupplöst råfilm) är det i7 (eller egentligen Xeon) och ett eller två Quadro CX som gäller.

Tyvärr passar inte moderkort, processor och minne (ingendera passar med varandra) och du får ett GTX 260 för bara nån hundring mer.

Ska fixa ett nytt paket åt dig om en minut eller så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt snällt av dig!
Okej, nästa gång jag köper en dator får jag väl hoppas att jag har råd med nått lite mer ordentligt då.
Men om vi säger såhär, om det gör väldigt stor skillnad att släng in nån tusenlapp till så gör jag det.

edit: Skrev visst precis samtidigt som du postade den där.

Permalänk
Antielefant

I ren videoredigering inte så mycket, men du får råd med en Noctua U12P som sänker ljudnivån en hel del.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, hmm, egentligen vore det kanske rätt bra att ha, när jag lär rendera över natten rätt ofta. Slår nog till på en sån tror jag. Ska fundera lite. Väntar ändå på några fakturor som ska trilla in i dagarna, så jag måste i vilket fall fundera i åtminstone några dagar innan jag köper något.

Permalänk

Tycker Zcenicx paket ser bra ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, Zcenicx har plockat russinen ur komponentmarknaden till dig i det paketet :).

Överklockning kanske du inte tänkt ägna dig åt, men kan vara något som ger dig en hel del extra prestanda för inga pengar alls. Det kräver dock en bättre processorkylare som exempelvis noctua 12P som föreslås högre upp i tråden. Kanske en extra chassifläkt kan tillkomma också. Värt att tänka på kanske...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Quadro

Det är bara nvidias quadrokort som stödjer Cuda i After Effect har jag för mig. Så det är nog till att antingen köpa ett sånt och spräcka budgeten eller hoppa över den funktionaliteten.

Du kan trycka in upp till 16 gb ram på många moderkort för amd. Ett system baserat på Phenom II 940 BE är inte fel. Men i7 är snabbare och får du in allt i budgeten så skulle jag köra på ett sånt.

MEN jag skulle börja med att kolla om skärmen är vettig, LCD-skärmar som klarar högre upplösning än 1920*1080 blir dyrt. Det kanske funkar bra att jobba i lägre upplösning än vad slutresultatet ska vara? Lägg då pengar på en bra skärm, tex PHILIPS 240PW9ES som finns på dustin, kostar 5290:-. Den har en IPS-panel som alltså går att kalibrera med bättre resultat än en TN-skärm. Själv vill jag ha två såna...

Jag har ett billigt asrockmoderkort, Asrock A780GMH/128M, microatx, funkar fint, men saknar e-sata och Firewire. VIA ljudkrets också, kanske inte riktigt fyller kraven. 2 pci och en PCI-express, klarar 16 gb ram om jag fattat rätt. Räcker portarna så är det inte fel. Klarar Phenom II 940 BE, vilken jag har. Verkar vara överklockad grafikkrets på det här moderkortet... Troligen klarar du dig till en början med den inbyggda grafiken, så kan du låta prollen rendera. Köp sen ett grafikkort som stödjer Cuda i After Effects när budgeten tillåter det eller när det funkar med de vanliga korten. Stream verkar vara på g med stöd i Premiere och After Effects men enligt tester på anandtech.com så ger det undermålig kvalitet än. Det är lite där skon klämmer tycker jag. Tillfälligt kan du stoppa i ett Ati 4650 eller liknande för bättre prestanda. Sen är det bara att byta när det går att rendera på grafikkortet, till vettiga pengar.

Firewire 800 saknas på de flesta kort, e-sata finns ofta, men inte på det ovan. Inet har båda korten till PCI för vettiga pengar.

Vill du ha riktigt mycket minne så kör på 16 gb. Glöm inte att du behöver 64 bitars Windows för att stödja mer än 4 gb ram.

Nåt som nedan kanske? Byt gärna ut moderkortet mot ett bättre. Om det är ett i7-system så byt bara ut moderkort, cpu och minnen.

Priser från inet.se

Totalt: 11 536 kr. (varav frakt 99 kr.)

Asrock A780GMH/128Mst. 753 kr
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition st.2 031 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data st. 1 329 kr
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ st. 2 595 kr
PowerColor ATI HD4650 1GB PCIe st. 590 kr
LG GGW-H20L Blu-Ray/HDDVD, Svart Bulk st. 1 790 kr
Antec Three Hundred, Utan nätagg st. 625 kr
650W Corsair CMPSU-650TXEU st. 956 kr
Firewire 3-portar PCI FireWire 800 st. 421 kr
ST Lab S-ATA RAID PCI kontrollerkort st. 347 kr

Permalänk
Medlem

Angående skärm tänker jag såhär, jag köper hellre en lite sämre skärm nu, och sedan en bättre skärm när jag har lite mer pengar, och då helt enkelt ser till att ha alla visningsfönster i den bättre skärmen, och alla timelines och inställningsfönster i den sämre.
Firewire 800 är inte egentligen ett krav just nu, när jag för tillfället inte har några diskar som går på det, samma med e-sata.

Paketet som Zcenicx har plockat ut verkar ju vara bra vad jag förstår, så jag kör nog på det. Köper som sagt till den där tystare cpu-fläkten, och tänker köpa till att de monterar och testar min dator.

Paktetet som erni plockade ihop hängde jag inte helt med på, du menar att jag ska köpa ett billigare grafikkort och sedan uppdatera när jag har råd? vad är stream som du snackade om?

tusen tack för hjälpen iaf. Har ni fler idéer eller kommentarer, så shoot!

Permalänk
Antielefant

Stream är Radeonvarianten av CUDA, men det kommer inte i Adobes programvara inom de närmaste åren då Adobe tecknat exklusivt partnerskap med NVidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej!
Men förresten, om jag köper systemet som du plockat ihop Zcenicx, och sedan vill köpa ett sånt där Nvidia Quadro när jag har lite mer pengar, kommer det att passa och fungera på den datorn?

Permalänk
Antielefant

Ja, moderkortet tillåter till och med att du kör både Quadro och Geforce samtidigt, så har du både ett kort att leka med (Geforce) och ett att arbeta med (Quadro CX).

Notera däremot att ett Quadro CX kostar från 20k och uppåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, härliga tider! Jo, såg det, men det är jag nog villig att lägga, när det trots allt är en av de viktigaste delarna i mitt viktigaste arbetsverktyg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Upptäckte en sak här när jag skulle plocka ihop det här paketet sjäv. Det står att det ligger 12 varor i kundvagnen, jag får det bara till 11 när jag räknar. Är det någon del som inte kom med på bilden?

Permalänk

Jag får det också till 12. Lägg märke till både fraktfritt och att det är 2x6gb ram

Permalänk
Medlem

Aha, hade missat det faktiskt! Vad gött, då blir det ju 12 gb istället för 6.
Nu tänkte jag slänga iväg beställningen, vill någon kanske bara dubbelchecka på det här så det inte smög in sig något fel?

Permalänk
Medlem

Ser nu att det står "best.vara" på lådan och på dvd-spelaren. Någon som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta när de måste beställa? Eller om någon har ett tips på en annan låda och en annan dvd-spelare som är likvärdiga och för ungefär samma pris?

Permalänk
Medlem

Nu är klart och betalt! Hoppas bara som sagt att jag inte beställde något fel som sagt.

Permalänk
Medlem

Förresten, vilket os rekomenderas för den här datorn tror ni? Är det vista som gäller om man har så mycket minne, eller kan XP använda sig av allt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Antielefant

Vista x64 Premium.

Visa signatur