Det är bara nvidias quadrokort som stödjer Cuda i After Effect har jag för mig. Så det är nog till att antingen köpa ett sånt och spräcka budgeten eller hoppa över den funktionaliteten.
Du kan trycka in upp till 16 gb ram på många moderkort för amd. Ett system baserat på Phenom II 940 BE är inte fel. Men i7 är snabbare och får du in allt i budgeten så skulle jag köra på ett sånt.
MEN jag skulle börja med att kolla om skärmen är vettig, LCD-skärmar som klarar högre upplösning än 1920*1080 blir dyrt. Det kanske funkar bra att jobba i lägre upplösning än vad slutresultatet ska vara? Lägg då pengar på en bra skärm, tex PHILIPS 240PW9ES som finns på dustin, kostar 5290:-. Den har en IPS-panel som alltså går att kalibrera med bättre resultat än en TN-skärm. Själv vill jag ha två såna...
Jag har ett billigt asrockmoderkort, Asrock A780GMH/128M, microatx, funkar fint, men saknar e-sata och Firewire. VIA ljudkrets också, kanske inte riktigt fyller kraven. 2 pci och en PCI-express, klarar 16 gb ram om jag fattat rätt. Räcker portarna så är det inte fel. Klarar Phenom II 940 BE, vilken jag har. Verkar vara överklockad grafikkrets på det här moderkortet... Troligen klarar du dig till en början med den inbyggda grafiken, så kan du låta prollen rendera. Köp sen ett grafikkort som stödjer Cuda i After Effects när budgeten tillåter det eller när det funkar med de vanliga korten. Stream verkar vara på g med stöd i Premiere och After Effects men enligt tester på anandtech.com så ger det undermålig kvalitet än. Det är lite där skon klämmer tycker jag. Tillfälligt kan du stoppa i ett Ati 4650 eller liknande för bättre prestanda. Sen är det bara att byta när det går att rendera på grafikkortet, till vettiga pengar.
Firewire 800 saknas på de flesta kort, e-sata finns ofta, men inte på det ovan. Inet har båda korten till PCI för vettiga pengar.
Vill du ha riktigt mycket minne så kör på 16 gb. Glöm inte att du behöver 64 bitars Windows för att stödja mer än 4 gb ram.
Nåt som nedan kanske? Byt gärna ut moderkortet mot ett bättre. Om det är ett i7-system så byt bara ut moderkort, cpu och minnen.
Priser från inet.se
Totalt: 11 536 kr. (varav frakt 99 kr.)
Asrock A780GMH/128Mst. 753 kr
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition st.2 031 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data st. 1 329 kr
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ st. 2 595 kr
PowerColor ATI HD4650 1GB PCIe st. 590 kr
LG GGW-H20L Blu-Ray/HDDVD, Svart Bulk st. 1 790 kr
Antec Three Hundred, Utan nätagg st. 625 kr
650W Corsair CMPSU-650TXEU st. 956 kr
Firewire 3-portar PCI FireWire 800 st. 421 kr
ST Lab S-ATA RAID PCI kontrollerkort st. 347 kr