Permalänk

Nya datordelar 6-7k

Tjenare!
Hade tänkt att byta upp mig från pentium D 2.8ghz och radeon x1950 pro 256 mb till något värre.

Jag ska inte ha med chassi/hårddiskar/brännare/OS eller så, bara byta upp CPU/GPU/nätagg/moderkort/RAM.
Komplett ser ut att ha billigast men ni får gärna komma med andra billiga förslag, har tittat på detta (7k):

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz

Asus P5Q SE 2, P45, Socket-775, DDR2

Kingston DDR2 HyperX PC8500 2GB CL5 (räcker 2gb? för har inte råd med 4)

Cooler Master Real Power M620, 620W PSU

XFX GeForce GTX 275 640M 896MB PhysX

Allt köpt på komplett.
Vad tycker ni om det?
Jag hade tänkt överclocka cpu:n till ca 3.5ghz, går det med den setupen? (har en Zalman kylare hemma så den överhettas inte )
Kom gärna med förslag

EDIT:
Jag hade tänkt att ha datorn ca 2-3 år frammåt och den ska kunna uppgraderas lite tex 2gb mer ram och sli på det grafikkortet, det går med denna setup va? Men jag är inte säker för att GTX 275 har väl 2 st 6pin kontakter och tror att Cooler Master m620 bara har två, rätta mig om jag har fel

Permalänk

Vad har du för ett nätagg hemma?

Permalänk

Ett medföljande chassi-nätagg på 350w, tror knappast det klarar setupen.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
http://img.ihack.se/one/727210k.JPG Där är vad jag hade valt.

Vars köpte du det? Och jag ska INTE ha chassi, hårddisk m.m. Och varför skulle du välja det? motivera

Btw, vad är bäst/pris av AMD och intel? Ge ett exempel på ett sådant system i så fall.

Permalänk

Bump!

Går det bra att överclocka med det där moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengtsson93
Bump!

Går det bra att överclocka med det där moderkortet?

Går väl göra med dom flesta asus. men vissa nor/syd-bryggor blir väääldigt varma..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
Går väl göra med dom flesta asus. men vissa nor/syd-bryggor blir väääldigt varma..

ok, men vad säger ni, var det en bra setup för det priset? Finns det något att ändra på? och vad har mest prestanda/pris, amd eller intel?

Permalänk
Medlem

ser bra ut om du verkligen vill ha Q9550.. dock har inte komplett nätagget hemma som du vill ha.. köp den här ist.. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676 Kostar lika mycket.. och moderkortet har dom inte heller hemma så ta ett annat eller så kan du ju vänta på båda sakerna + att de där moderkortet inte stöder SLI.. personligen hade ja ändå bytt nätagg..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Citat:

ser bra ut om du verkligen vill ha Q9550.. dock har inte komplett nätagget hemma som du vill ha.. köp den här ist.. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676 Kostar lika mycket.. och moderkortet har dom inte heller hemma så ta ett annat eller så kan du ju vänta på båda sakerna + att de där moderkortet inte stöder SLI.. personligen hade ja ändå bytt nätagg..

Naee, Q9550 är inte ett måste men vad jag kan se så är det ett bra val, men är inte corsairs nätagg icke-modulärt? För det är ju cooler masters är ju modulärt så tänkte att det var bättre. Anledningen till att jag valde ett rätt så billigt asus moderkort var för att jag kan inte lägga ut mer än 7k och det är rätt så bra för överclockning, right?

Permalänk
Medlem

Joo den är icke-modulärt men de är ett mycke bättre nätagg..
Jaa q9550 kommer duu utan problem upp till 3,4Ghz .. Men varför köper du inte begagnat för? ifall du har en taight budget..

Och måste de vara en intel prolle ?? o inte amd?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Joo den är icke-modulärt men de är ett mycke bättre nätagg..
Jaa q9550 kommer duu utan problem upp till 3,4Ghz .. Men varför köper du inte begagnat för? ifall du har en taight budget..

Och måste de vara en intel prolle ?? o inte amd?

Nej det måste inte vara intel, jag frågade i en kommentar längre ner vad som var bäst av intel/amd (har inte fått svar på det än så svara gärna ). Ok, jag vet faktisk inte vad det är för skillnad på modulärt eller icke-modulärt (kan ni berätta? :] ) men har hört att modulärt är bättre så trodde att det var bättre, men då får det bli corsair istället.

Permalänk
Medlem

Sant.. ja missade de.. men amd är ju 3-400kr billigare bara processorn, X4 940BE ligger ju redan på 3,0Ghz som standar. o de är ju bättre minnen ist som du kan köpa för dom pengarna..

Har du funderat på köpa BEG? Eller är de nytt som gäller`??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sant.. ja missade de.. men amd är ju 3-400kr billigare bara processorn, X4 940BE ligger ju redan på 3,0Ghz som standar. o de är ju bättre minnen ist som du kan köpa för dom pengarna..

Har du funderat på köpa BEG? Eller är de nytt som gäller`??

Nej funderar inte på beg, nytt är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Oki.. då är ett Amd paket med X4 940BE smartare alternativ.. du får mer pressstandar för pengarna.. Och som alla tjatar om att de är mer framtidssäkert.. fast ja har en Q9550 själv o är grymt nöjd.. dock har ja grymt mobbo o minnen oxå hehe..

Som sagt du får 3-400kr över ifall du köper en 940BE kan du lägga på bättre minnen eller bättre moderkort..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Oki.. då är ett Amd paket med X4 940BE smartare alternativ.. du får mer pressstandar för pengarna.. Och som alla tjatar om att de är mer framtidssäkert.. fast ja har en Q9550 själv o är grymt nöjd.. dock har ja grymt mobbo o minnen oxå hehe..

Som sagt du får 3-400kr över ifall du köper en 940BE kan du lägga på bättre minnen eller bättre moderkort..

sååå... 940 BE är lika bra som Q9550?

Permalänk
Medlem

japp lite mindre cache minne men de märker man inte av.. som du ser i sign på mig så har ja båda.. bättre o ha bra minnen som ja ser det..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

japp lite mindre cache minne men de märker man inte av.. som du ser i sign på mig så har ja båda.. bättre o ha bra minnen som ja ser det..

Ok, men jag är inte så inne på amd så kan ni hjälpa mig att bygga ihop ett amd system?
Blir natti-natti för mig nu så kan inte svara fören imorgon. sov gött

Permalänk
Medlem

Inet.se är allt köpt på

samma prestanda som ditt paket fast lite billigare, 4gb minne och möjligheter till crossfirex

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
http://img35.imageshack.us/img35/2650/bengtsson93.jpg

Inet.se är allat köpt på

samma prestanda som ditt paket fast lite billigare, 4gb minne och möjligheter till crossfirex

Det såg bra ut, men klarar nätagget ett till HD4890 i framtiden? Och hur lägger man till en sån där "gratis frakt för sweclockers"? Tittat men inte hittat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det såg bra ut, men klarar nätagget ett till HD4890 i framtiden? Och hur lägger man till en sån där "gratis frakt för sweclockers"? Tittat men inte hittat.

det är inga problem med ett till 4890

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
det är inga problem med ett till 4890

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Ok, men enligt sweclockers är gtx 275 mycket snabbare än hd4890.

Citat:

Fördelar HD4890:

* Utomordentlig överklockare
* Mycket bra prestanda vid överklockning
* God tillgång på grafikkort

Nackdelar:

* Något långsammare än GTX 275
* Högljudd kylanordning

Klippt från den här artikeln

Men ifall jag ska köpa ditt paket, ca hur länge finns hd4890 på marknaden? För det dröjer ett tag tills jag köper ett till hd4890, den setupen jag hade nu var ju ett radeon x1950 pro men för ett tag sen då jag skulle köpa ett till likadant så fanns det tyvärr inte i något e-handel. Vad är det för skillnad på ett modulärt nätagg och icke-modulärt? jag är helt nybörjare på nätagg så skulle vara tacksam för svar

Och en fråga bara för att jag är nyfiken, den är inte ontopic alltså.
varför är 520w corsair dyrare (520w corsair) än 650w corsair? (650w corsair)

Permalänk
Medlem
Citat:

Men ifall jag ska köpa ditt paket, ca hur länge finns hd4890 på marknaden? För det dröjer ett tag tills jag köper ett till hd4890, den setupen jag hade nu var ju ett radeon x1950 pro men för ett tag sen då jag skulle köpa ett till likadant så fanns det tyvärr inte i något e-handel. Vad är det för skillnad på ett modulärt nätagg och icke-modulärt? jag är helt nybörjare på nätagg så skulle vara tacksam för svar

varför är 520w corsair dyrare ( 520w corsair ) än 650w corsair? ( 650w corsair )

asså nu ska vi ju inte överdriva och säga att 275 är mycket snabbare när det står i artikeln att den är "Något långsammare än GTX 275"

fast jag har ett test som visar motsattsen http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=4

varför nätagget är dyrare är för att det är modulärt vilket betyder att man kan tabort sladdarna man inte använder

och hur länge 4890 finns ute är svårt att säga men dom kommer nog ge plats åt den nya generationen grafikkort rätt så fort

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

"Något" långsammare för 4890 är inte "Mycket snabbare" för GTX 275. De presterar likvärdigt, eftersom 275 kostar 250:- mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

hd4890 är relativt nytt så det finns nog på marknaden ett tag. Dessutom kommer det att sjunka i pris

Ett modulärt nätagg är ett nätaggregat med löstagbara kablar.
det är bra för att det blir mycket mindre trassel med kablar som du inte använder inuti chassit,
det är väldigt bra för mindre kablar ökar luftflödet vilket ger bättre kylning
och det är väldigt bra om man gillar snygg kabeldragning och man kan städa lättare

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det för skillnad på ett modulärt nätagg och icke-modulärt? jag är helt nybörjare på nätagg så skulle vara tacksam för svar

Modulärt är med kablar du kan koppla dit själv efter behov(tex ifall du kör sli så kopplar du in mer strömsladdar annars så har du dom kvar i påsen man får med).. icke modulärt sitter alla kablar redan fast..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Modulärt är med kablar du kan koppla dit själv efter behov(tex ifall du kör sli så kopplar du in mer strömsladdar annars så har du dom kvar i påsen man får med).. icke modulärt sitter alla kablar redan fast..

de är bara för de är 650w typ.. inte så stor skillnad på dom annars..

Nej, 520wattarn är modulär även om det inte visas på bilden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Nej, 520wattarn är modulär även om det inte visas på bilden

såg de sen därför ja editerade bort de

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

såg de sen därför ja editerade bort de

Och jag var snabbare med att svara vad en modulär PSU är så du är skyldig mig en cola!
SweC rules, sorry!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Och jag var snabbare med att svara vad en modulär PSU är så du är skyldig mig en cola!
SweC rules, sorry!

Hahaha kan ja lätt bjuda på.. inte lätt när man messar med 2 tjejer och snackar med 2 till på msn och svarar här..

Men TS hoppas du förstår lite bättre nu skillnaden mellan icke/modulärt nätagg

Visa signatur