SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem

SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Jag vet att det innan fanns en tråd som bland annat tog upp medicinska frågor, men den har varit död sen länge och därför tänkte jag skapa en tråd där SweCs medicin/sjukvårdskunskaper samlas i.

zAjben, AzzEX FX och Zatom är de som jag på rak arm vet jobbar inom sjukvården och som är rätt aktiva än idag. Sen vet jag att det finns många där ute som kanske inte jobbar inom sjukvården men som är kunniga i många olika områden och som kan bidra mycket.

Tanken är att vi tillsammans hjälper de som behöver hjälp samtidigt som vi skapar en tråd som folk kan utnyttja och kolla i för framtida bruk då de enskilda trådarna lätt hamnar i skymundan.

Denna tråd är inte på något vis ämnad att fungera istället för "riktig" sjukvård. Råden härifrån ska tas för vad de är, dvs spekulationer och gissningar. För absolut säkra diagnoser/hjälp så är det enbart en träff med sjukvården som gäller!

Känner du att du behöver hjälp och det snabbt så är det sjukvården du ska kontakta och således inte skapa en tråd här!

Om du har besvär och frågan "undra om jag bör låta en läkare kolla på detta" dyker upp i ditt huvud så ska du låta en läkare kolla på det!

Välkomna.

EDIT:

Nyttiga länkar:
Startsida - 1177
Startsida - growingpeople.se
mobil.fass.se
Broschyrer för allmänheten

Ifall du känner att du vill ha hjälp eller klaga på sjukvård/en:
HSAN, Hlso- och sjukvrdens ansvarsnmnd

Följande länkar kan man gärna kolla i, men helst ska man då vara lite insatt inom medicin och veta vad man letar efter.
Internetmedicin läkare medicin ortopedi kirurgi infektion diagnostik behandling icd
Praktisk Medicin
DermIS
PubMed home
Home - The Cochrane Library

Andra trådar som kan vara relevanta:
GE BLOD! - http://www.sweclockers.com/forum/trad/680973
GE BLOD x2 - http://www.sweclockers.com/forum/trad/680973
Organdonation - http://www.sweclockers.com/forum/trad/686338
HLR - http://www.sweclockers.com/forum/trad/837932

Har du en länk eller sida som du tycker borde länkas här? PMa eller skriv i tråden.

Avslutningsvis: Kan inte poängtera detta tillräckligt mycket. Denna tråd är inte ämnad att fungera istället för en läkarbesök. Här ges bara lite tips och råd, som inte alltid behöver vara sanna, bra eller smarta. inget som sägs här väger tyngre än det som din läkare har sagt till dig!

Det vore dels kul, men även lärorikt ifall de som skriver och frågar i tråden kan berätta hur det senare gick när de sökta/inte sökte vård för sina besvär.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan väl börja med ett lite mindre problem jag har. Runt mars/april så fick jag en del vätska i knät och det blev en fin bula som var lite kul att leka med, som gele kändes det nästan. Rådgivning ringdes och de sa att det försvinner av sig självt, ingen fara. Det stämde, bulan var borta redan nästa dag. Men jag har hela tiden haft nån mängd vätska kvar. Ibland är det väldigt lite och de senaste dagarna har jag gjort lite jobb och burit lite tunga saker, då fylldes det upp ungefär som första gången och blev en fin kula. Den finns det kvar en del av idag.

Den gör ju inte ont eller påverkar mig direkt så jag kan väl leva med det men nån gång vill jag ju få bort det. Vad gör man? Är det värt att störa någon för?

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk trådrubrik...

Tar och redigerar den lite.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Fantastisk trådrubrik...

Tar och redigerar den lite.

Tar du bort "n"-et så blir den ännu gudomligare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Kan väl börja med ett lite mindre problem jag har. Runt mars/april så fick jag en del vätska i knät och det blev en fin bula som var lite kul att leka med, som gele kändes det nästan. Rådgivning ringdes och de sa att det försvinner av sig självt, ingen fara. Det stämde, bulan var borta redan nästa dag. Men jag har hela tiden haft nån mängd vätska kvar. Ibland är det väldigt lite och de senaste dagarna har jag gjort lite jobb och burit lite tunga saker, då fylldes det upp ungefär som första gången och blev en fin kula. Den finns det kvar en del av idag.

Den gör ju inte ont eller påverkar mig direkt så jag kan väl leva med det men nån gång vill jag ju få bort det. Vad gör man? Är det värt att störa någon för?

Det du beskriver är en bursa som sväller. Dessa är i princip vätskefyllda säckar som är i anslutning till större leder och har lite olika funktioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bursa_(anatomy)

Men så länge du inte har några direkta besvär av det och de försvinner ganska snabbt så är det inte mycket man kan göra. En sak vore om de inte svällde av och då skulle man kunna tänka sig smärtstillande, antiinflammatoriska, punktion etc.

Men har du rörelseinskränkning, låsningar? Har du gjort något med knät, tex operationer, trauma eller liknande när det kom första gången?

Permalänk

Bra tråd, kan behövas.

Jag har en snabb fråga, jag har just nu en helvetisk allergi eftersom allt jävla gräs ska klippas i dag av alla med semester. Jag har väldigt grumliga ögon och det svider frenetiskt, att jag nyser 5 gånger i minuten gör mig inte gladare. Jag tar vanlig allergi medicin samt 5mg prednisolon (kortison) som jag har morgon och kväll. Nu är min fråga om jag utan att skada lever/njurar kan ta mer kortison och då dämpa allergin mer? Och om kortisonet går ut så snabbt i kroppen att jag har glädje av det om tex en timma.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Bra tråd, kan behövas.

Jag har en snabb fråga, jag har just nu en helvetisk allergi eftersom allt jävla gräs ska klippas i dag av alla med semester. Jag har väldigt grumliga ögon och det svider frenetiskt, att jag nyser 5 gånger i minuten gör mig inte gladare. Jag tar vanlig allergi medicin samt 5mg prednisolon (kortison) som jag har morgon och kväll. Nu är min fråga om jag utan att skada lever/njurar kan ta mer kortison och då dämpa allergin mer? Och om kortisonet går ut så snabbt i kroppen att jag har glädje av det om tex en timma.

Det är en fråga du egentligen bör fråga läkaren som skrivit ut prednisolonet.

Rör det sig om 2x5mg eller 2x2,5mg per dag? Var lite vagt där.

För att inte ge dig fel råd kollade jag i Fass och där står
[quote]I vissa fall av astma, allergiska tillstånd, dermatoser etc. kan man med fördel ge dubbel dagsdos som odelad dos en gång varannan dag på morgonen.[quote]
Det är levern som metaboliserar det och har du inga problem med levern kan jag inte se hur en tillfällig dosöknig skulleskada.

Så jag skulle vilja säga att det skulle gå bra att öka dosen under perioder som du har besvär men det måste du rådfråga med din läkare då denne vet betydligt bättre.

Permalänk

2x5mg är det, jag tar det som att jag kan använda det när det är riktigt illa. Levern klarar sig nog, den har fått arbeta med konstigare saker än kortison...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det du beskriver är en bursa som sväller. Dessa är i princip vätskefyllda säckar som är i anslutning till större leder och har lite olika funktioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bursa_(anatomy)

Men så länge du inte har några direkta besvär av det och de försvinner ganska snabbt så är det inte mycket man kan göra. En sak vore om de inte svällde av och då skulle man kunna tänka sig smärtstillande, antiinflammatoriska, punktion etc.

Men har du rörelseinskränkning, låsningar? Har du gjort något med knät, tex operationer, trauma eller liknande när det kom första gången? [/B]

Jag har inga problem alls med knät.. funkar prima. Det knakar lite i dem om jag står upp och sen hukar mig, men inte mer än så. Första gången det kom så var det dagen efter en innebandyträning, har för mig att jag trampade lite konstigt en gång men det gjorde bara att jag fick dålig balans. Inget som gjorde ont i varken knät eller foten.

En bekant kom med råd om att kanske köpa ett knäskydd, är det vettigt eller bara bortkastade pengar?

Är väldigt tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
2x5mg är det, jag tar det som att jag kan använda det när det är riktigt illa. Levern klarar sig nog, den har fått arbeta med konstigare saker än kortison...

Okej, så det är vid behovs-medicinering? Är det det kan du alltid prova ta en tablett extra, och sen nämna att du gör detta när du besöker din läkare så denne vet om.

Permalänk
Medlem

CSM101 jag visste väll att du var någon form av läkar student eftersom du hade rätt så fiffiga och bra knep i min tråd om förkylning!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag har inga problem alls med knät.. funkar prima. Det knakar lite i dem om jag står upp och sen hukar mig, men inte mer än så. Första gången det kom så var det dagen efter en innebandyträning, har för mig att jag trampade lite konstigt en gång men det gjorde bara att jag fick dålig balans. Inget som gjorde ont i varken knät eller foten.

En bekant kom med råd om att kanske köpa ett knäskydd, är det vettigt eller bara bortkastade pengar?

Är väldigt tacksam för hjälpen!

Sorry, missade det du skrev.

Okej. För det skulle tex kunna vara att något ligger och irriterar i knät vilket orsakar detta, men då du saknar smärta, inte känner att du har inskränkt rörlighet eller på annat sätt påverkas av det så minskar sannolikheten för detta.

Ett sådana där elastiskt stöd menar du? Jag vet helt ärligt inte ifall det hjälper i ditt fall då deras främsta funktions mer är åt stabiliseringshållet. Men du kan ju kolla om någon i din krets har en sån som du kan låna. Alternativet är att du helt sonika lindar in knät innan något ansträngande och ser ifall det hjälper. Du ska då inte linda stenhårt, men inte heller slappt, utan... medelhårt, hur lätt det nu kan vara för dig vad som är medelhårt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
CSM101 jag visste väll att du var någon form av läkar student eftersom du hade rätt så fiffiga och bra knep i min tråd om förkylning!

Permalänk

vad är det för fel på mig? jag sover 12timmar per dag eller mer.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
vad är det för fel på mig? jag sover 12timmar per dag eller mer.

Jag hoppas att CSM101 inte har något emot att jag skriver det här även om jag inte jobbar i vården.
Det du beskriver kallas hypersomni.
Med tanke på vilket forum vi sitter på så är det inte orimligt att du skulle ha en väldigt ojämn dygnsrytm, detta kan orsaka hypersomni. Prova isåfall att lägga dig på hyffsat regelbundna tider.
En annan potentiell orsak som inte är så orimlig är att du skulle vara deprimerad. Är det så att du den senaste tiden varit ovanligt nedstämd så kan det ju vara bra att boka tid för att prata med någon i vården.

Du skulle även kunna bokföra hur länge du faktiskt sover, så gott du kan. Kanske sover du inte så mycket som du tror.

Det finns andra orsaker också, men då du inte skrivit så mycket är det ju svårt att veta. Oavsett så är det ju inte hållbart, är det inte din dygnsrytm som orsakar det så bör du nog uppsöka vården. 12h är alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har fått röda fläckar på min hud sedan cirka tre veckor tillbaks. De kliar inte eller någonting men ser lite torra ut. Det är väl ungefär 8 st totalt (har alltså inte kommit fler sedan "the outbreak") och ganska cirkelformade med runt 0.5-1.0 cm radie.

Störs som sagt inte av det men det ser ju inte supersnyggt ut nu när det är badväder. Bör man gå till någon vårdcentral för att kolla upp detta (kan sådant vara farligt?) eller ska man bara vänta ut det/ta någon salva?

Edit: Nu med pics! http://pici.se/p/uRbpujwsS/

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tar du bort "n"-et så blir den ännu gudomligare

/.../

Fan va petnoga du var då!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag hoppas att CSM101 inte har något emot att jag skriver det här även om jag inte jobbar i vården.

Verkligen itnte, jag räknar med att alla hjälps åt här, bara man känner sig säker på att det man kommer med stämmer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag har fått röda fläckar på min hud sedan cirka tre veckor tillbaks. De kliar inte eller någonting men ser lite torra ut. Det är väl ungefär 8 st totalt (har alltså inte kommit fler sedan "the outbreak") och ganska cirkelformade med runt 0.5-1.0 cm radie.

Störs som sagt inte av det men det ser ju inte supersnyggt ut nu när det är badväder. Bör man gå till någon vårdcentral för att kolla upp detta (kan sådant vara farligt?) eller ska man bara vänta ut det/ta någon salva?

Edit: Nu med pics! http://pici.se/p/uRbpujwsS/

Har du andra besvär, tex blåsor i munnen, lätt för blåmärken, blödningar från slemhinnor (munnen)? Använder du läkemedel? Har du eksem eller har någon i din familj eksem?

Då du haft dem i tre veckor nu utan att de försvinner så bör det vara dags att kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Fan va petnoga du var då!

Perfektion är en dygd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
vad är det för fel på mig? jag sover 12timmar per dag eller mer.

Haricots skrev rätt bra där, men jag vill även veta hur det är i övrigt. Känner du dig trött när du är vaken, dvs efter att ha sovit i 12 timmar? Använder du läkemedel? Har du tex diabetes så kan blodsockret spela in (vilket även spelar även om man inte har diebetes) etc.

Vad skulle hända om du ställer en klocka och tvingar upp dig efter låt oss säga 7-8timmars sömn?

Permalänk

Det är väll att egentligen så att jag kan sova 7timmar per natt, men det är när jag ska och sova så somnar jag inte, utan bara ligger där tills morgonen. Tror själv att jag sover för att jag inte har något jobb någon mer och ser det lite lönlöst att vakna i tid.
Men ska vara vaken nu tills ikväll och sen imorgon börja med träningen igen så man är slut på kvällarna.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Verkligen itnte, jag räknar med att alla hjälps åt här, bara man känner sig säker på att det man kommer med stämmer!Har du andra besvär, tex blåsor i munnen, lätt för blåmärken, blödningar från slemhinnor (munnen)? Använder du läkemedel? Har du eksem eller har någon i din familj eksem?

Då du haft dem i tre veckor nu utan att de försvinner så bör det vara dags att kolla upp det.

Tar inga mediciner och har inga andra problem förutom lätt pollenallergi (märker knappt av det och tar inga tabletter). Inga eksem i familjen heller.

Jag får väl ta och kolla upp det då!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Det är väll att egentligen så att jag kan sova 7timmar per natt, men det är när jag ska och sova så somnar jag inte, utan bara ligger där tills morgonen. Tror själv att jag sover för att jag inte har något jobb någon mer och ser det lite lönlöst att vakna i tid.
Men ska vara vaken nu tills ikväll och sen imorgon börja med träningen igen så man är slut på kvällarna.

Då föreslår jag att du följer Haricots råd här.

Du skulle kunna prova med insomningsmedel (obs, ej sömnmedel) om du har alltför svårt at somna trots träning etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Tar inga mediciner och har inga andra problem förutom lätt pollenallergi (märker knappt av det och tar inga tabletter). Inga eksem i familjen heller.

Jag får väl ta och kolla upp det då!

Det gör du bra i, mest sannolikt är det inget alls att bry sig om, men då vet du det iaf.

Anledningen till att det är helt stilla i tankeverksamheten för min del är att det är så stora hudförändringar och så få.

Du har ingen form av systemsjukdom i din släkt? SLE eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
*INTROTEXT*

Bra initativ!

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det gör du bra i, mest sannolikt är det inget alls att bry sig om, men då vet du det iaf.

Anledningen till att det är helt stilla i tankeverksamheten för min del är att det är så stora hudförändringar och så få.

Du har ingen form av systemsjukdom i din släkt? SLE eller liknande?

Nope. Inga sjukdomar i min släkt som jag vet om.

Skulle det inte kunna vara en variant av detta? http://en.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea

Fixade så jag förmodligen kan komma till en vårdcentral på måndag. Skoj skoj.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Nope. Inga sjukdomar i min släkt som jag vet om.

Skulle det inte kunna vara en variant av detta? http://en.wikipedia.org/wiki/Pityriasis_rosea

Fixade så jag förmodligen kan komma till en vårdcentral på måndag. Skoj skoj.

Tja, det vet du ju bäst själv om du läser vilka "egenskaper" sjukdomen har
Jag personligen tyckte att bilden du postade mest liknade hudrodnad och inte fjällande som utslagen hos Pityriasis rosea.

Började det med ett utslag (fjällande) som nu är flera och sitter de symmetriskt? Läs och jämför med det du har:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=231
Men du gör smart i att gå till en läkare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tja, det vet du ju bäst själv om du läser vilka "egenskaper" sjukdomen har
Jag personligen tyckte att bilden du postade mest liknade hudrodnad och inte fjällande som utslagen hos Pityriasis rosea.

Började det med ett utslag (fjällande) som nu är flera och sitter de symmetriskt? Läs och jämför med det du har:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=231
Men du gör smart i att gå till en läkare!

Nja, helt osymmetriskt och jag vet faktiskt inte om det bara var ett utslag till att börja med. De småfjällar dock lite (eller kanske bara är torra?).

Men det kanske är bäst att helt enkelt fråga en på vårdcentralen som kan se på utslagen lite närmre.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

En snabb fråga. Är det farlig att knäcka sina leder? Fingrar, armar och fötter tänker jag på i första hand.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
En snabb fråga. Är det farlig att knäcka sina leder? Fingrar, armar och fötter tänker jag på i första hand.

Vad jag vet så är det inte farligt så länge det inte gör ont.

Men jag tycker ändå inte man ska knäcka leder, men är bara vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
En snabb fråga. Är det farlig att knäcka sina leder? Fingrar, armar och fötter tänker jag på i första hand.

Kan inte utan att le. Jag förstår vad du menar, men det kan misstolkas lite.
Nej det är inte farligt så länge man inte bryter av lederna.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
En snabb fråga. Är det farlig att knäcka sina leder? Fingrar, armar och fötter tänker jag på i första hand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad jag vet så är det inte farligt så länge det inte gör ont.

Men jag tycker ändå inte man ska knäcka leder, men är bara vad jag tycker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Kan inte utan att le. Jag förstår vad du menar, men det kan misstolkas lite.
Nej det är inte farligt så länge man inte bryter av lederna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=842649&postcoun...

Citat:

This study suggests that although habitual knuckle cracking does not relate to osteoarthritis of the hand, it may relate to decreased hand function. Therefore, habitual knuckle cracking should be discouraged.

Ni medicinnördar kan ju förklara vad som menas.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomUser
En snabb fråga. Är det farlig att knäcka sina leder? Fingrar, armar och fötter tänker jag på i första hand.

Man kan ju tänja ut ligamenten så att man får överrörlig led om man böjer leder ofta och mycket, vilket ibland kan orsaka problem.

Men själva knäckandet är inte ett problem, det är inget som går sönder.

En halvbra orsak att inte göra det är att många upplever det som obehagligt, och ovanan har inte direkt någon poäng.