Intel D945GSEJT - passivt mini-ITX [intryck]

Permalänk
Medlem

Intel D945GSEJT - passivt mini-ITX [intryck]

Har varit lite diskussioner om intels senaste atom-baserade mini-ITX kort i andra trådar och jag vill dela med mig av några tidiga intryck.

Kortet har förutom inbyggd cpu och grafik även inbyggt nätaggregat, så det räcker med att ansluta ström till en 12V kontakt direkt på kortet.

Jag köpte mig en universal 35W elliminator för 298:- på clas ohlson som fungerar perfekt - länk (art.nr. 32-8529)

Förövrigt fungerar det att använda elliminatorn till Qnap 109 eller Popcorn Hour A-110 för att ge ström till D945GSEJT

Det följer inte med mycket tillbehör (mitt kort var bulk-förpackat) en skyddsplåt och en kabel för att förmedla ström till 2st sata-tillbehör (ex. hårddisk)

En bild på "monsterkylarna" för cpu och chip.

IDE-kontakten är lite märklig enligt mig - den är för liten för att ta emot en vanlig IDE-kontakt.

Jag vet inte om jag missat att det kommit en mindre variant på senare år, men mina IDE-kablar samt IDE->CF-adapters passar iallafall inte i denna kontakt.

På kortet finns en PCI-Express mini-kontakt där jag placerat en SSD-disk (lånad från en Dell mini 9) som test, men det fungerade inte. Disken dyker inte upp varken i bios eller OS.

Ett trådlöst nätverks-kort fungerar däremot fint och får OK signal trots att ingen extern antenn är ansluten.

Kortet kostar ca 1000:- och för det får man moderkort, cpu och grafik - riktigt bra.

Jag har testat med en 2.5" hårddisk och kört både Ubuntu 9.04 samt WinXP mot en DVI-ansuten 1680x1050-skärm utan problem.

Atom-processorn är lite för begränsad för desktop-bruk - men det går helt OK med surf/epost/openoffice.

Kör man Puppy Linux får man ett snabbt OS på exempelvis ett 1Gb usb-minne.

Kortet förbukar ca 25W i idle (utan ytterligare saker anslutna)

Något att tänka på är att man måste ha ett usb-tangentbord eftersom det inte finns några ps2-portar.

Fördelar:

* Helt passivt kylt = ljudlöst
* Endast 2cm högt med kylare
* Strömsnålt

Nackdelar:

* SSD-disk fungerar inte i mini-pci kontakten
* För liten IDE-kontakt (?)

Perfekt om man vill bygga ihop en liten ljudlös och strömsnål dator

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en 44-pin IDE, dvs en sån som används för 2.5" HDD och slim-DVD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Kortet har förutom inbyggd cpu och grafik även inbyggt nätaggregat, så det räcker med att ansluta ström till en 12V kontakt direkt på kortet.

Du menar väl snarare att du anslöt ett extern nätagg till moderkortet? Det är ju inte en 230V strömkontakt du kopplar in vilket jag först uppfattade det som.

Intressant läsning annars.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Yes, räknade pinnarna, det är en 2.5" IDE kontakt. Inte så ofta man använder sådana nu för tiden. Börjar bli lika antika som
vanliga 40-pins IDE.
Bara sett det till SlimDVD eller liknande enheter de senaste åren.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Det verkar vara en 44-pin IDE, dvs en sån som används för 2.5" HDD och slim-DVD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
det är en 2.5" IDE kontakt. Inte så ofta man använder sådana nu för tiden.

Aha, tackar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Du menar väl snarare att du anslöt ett extern nätagg till moderkortet? Det är ju inte en 230V strömkontakt du kopplar in vilket jag först uppfattade det som.

Intressant läsning annars.

Ja, det är det jag menar. Tänkte att det ungefär är som att ha en inbyggd PicoPSU på kortet.

Permalänk

Hur driver man bäst diskarna på detta moderkort? Har du kopplat diskarna direkt på externa strömadaptern på någe vis?

Permalänk

Processor och chipset blir rejält varmt om man pressar kortet.
Tex win7 + 720p film
Man ska nog tänka sig för om den ska köras helt passivt som nettop i hemmabyggd låda utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeanzzon
Hur driver man bäst diskarna på detta moderkort? Har du kopplat diskarna direkt på externa strömadaptern på någe vis?

Man ansluter diskar till en ström-utgång på moderkortet - det följer med en adapter med 2st sata-strömkontakter.

Utgången syns bla på den första bilden ovan.

Det finns förövrigt numera ett galleri med bilder på minhembio

Det blir - som iguanodon påpekar - lite för varmt för desktop-bruk om man kör helt fläktlöst.

Vid belastning går cpu-tempen upp mot 90-100 grader.

Det är dock lätt att kyla ned med en liten ljudlös fläkt.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska köra datorn som desktop (med en lite fläkt möjligtvis) eller som fläktlös server.

Permalänk
Medlem

Finns chassit att beställa från någon svensk affär? eller är det www.cartft.com som gäller?

Permalänk
Medlem

Tror att det endast finns hos www.cartft.com - har inte sett det någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Funderar på något liknande till en webbserver men hur är prestandan?
Dessutom, om man tänkte slänga på ett raidkort hur blir det då med strömförbrukningen? Antar att 35w inte räcker till om man slänger på raidkort och 4-6 diskar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Processorn är ju en Intel Atom på 1.6 Ghz och max minne är 2Gb, prestandan är alltså helt OK - men det beror ju helt och hållet på hur stora krav du har.

Som filserver/NAS med FTP etc fungerar den fint.

Nu vet jag inte hur mycket ström man kan skicka genom kortet, men på mitt 35W aggregat har jag kört kortet med både en 3.5" disk samt en DVD-läsare ansluten. Hos Clas Ohlson kan man köpa en 70W variant av nätaggregatet så det borde vara möjligt att ansluta 4st diskar.

Men jag har inte testat det själv, så jag lovar ingenting.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ska erkänna att mina kunskaper om Atom är aningen bergränsade, tycker processorn som sådan är väldigt ointressant eftersom den är så fruktansvärt klen, detta har VIA hållt på med i åratal.

Men, till frågan, kan man överklocka Atom något? Finns det moderkort som tillåter detta via BIOS?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

nice bygge, dock saknar jag att det går att spela upp 1080p då hade det varit ett direkt köp...

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ska erkänna att mina kunskaper om Atom är aningen bergränsade, tycker processorn som sådan är väldigt ointressant eftersom den är så fruktansvärt klen, detta har VIA hållt på med i åratal.

Nu är jag ingen CPU-expert, men i jämförelse med olika Via-modeller är Atom både snabbare, strömsnålare, svalare och billigare.

Den är fullt duglig för "enklare" desktop-användande och mer än tillräcklig för NAS/Fildelning/Webserver.

Intel har tom uttryckt oro att den säljer lite för bra och tar focus från deras prestanda-sortiment.

Anledningen till att den säljer i stora kvantiteter är att den sitter i nästan alla Netbook-datorer.

Men det är självklart ingenting man försöker köra Crysis på - till en strömsnål tyst filserver är den däremot perfekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
nice bygge, dock saknar jag att det går att spela upp 1080p då hade det varit ett direkt köp...

Då kan Zotac ION Series 330 vara något för dig.

Det är ett dual-core mini-ITX Atom-baserat moderkort med Nvidias nya ION chip som tillåter uppspelning av 1080p - det finns bla en tråd hos minhembio om kortet - här

Jag är själv sugen på att köpa det

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Nu är jag ingen CPU-expert, men i jämförelse med olika Via-modeller är Atom både snabbare, strömsnålare, svalare och billigare.

Den är fullt duglig för "enklare" desktop-användande och mer än tillräcklig för NAS/Fildelning/Webserver.

Intel har tom uttryckt oro att den säljer lite för bra och tar focus från deras prestanda-sortiment.

Anledningen till att den säljer i stora kvantiteter är att den sitter i nästan alla Netbook-datorer.

Men det är självklart ingenting man försöker köra Crysis på - till en strömsnål tyst filserver är den däremot perfekt

Jag tror personligen att Intel håller igen lite just för att de är oroliga för att kannibalisera på sina egna produkter. Ska bli intressant och se om AMD kan hosta fram en liknande plattform och utmana Intel ordentligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn är ju en Intel Atom på 1.6 Ghz och max minne är 2Gb, prestandan är alltså helt OK - men det beror ju helt och hållet på hur stora krav du har.

Som filserver/NAS med FTP etc fungerar den fint.

Nu vet jag inte hur mycket ström man kan skicka genom kortet, men på mitt 35W aggregat har jag kört kortet med både en 3.5" disk samt en DVD-läsare ansluten. Hos Clas Ohlson kan man köpa en 70W variant av nätaggregatet så det borde vara möjligt att ansluta 4st diskar.

Men jag har inte testat det själv, så jag lovar ingenting.

Tack så mycket för svaret

Jag har funderat lite på Zotacs också och där ingår ju ett 90w PSU som bör räcka till mina ändamål!

Tänkte köra ubuntu och apache, mysql och php så det borde ju räcka? Första gången jag hade en webbserver så bestod den av en AMD k6 med 200mhz och typ 64mb ram och det fungerade helt ok så en Atom; även om den inte är något vrålåk så borde den vara hästlängder bättre än en k6:a Grymt mycket snabbare tom!

Men då faller ju PCI platsen bort men e-sata borde väll fungera riktigt bra nuförtiden?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Men, till frågan, kan man överklocka Atom något? Finns det moderkort som tillåter detta via BIOS?

Japp på Zotac's kort.
Sett folk som har klockat upp atom CPU'n till 2.0-2.3Ghz på Zotac korten.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Japp på Zotac's kort.
Sett folk som har klockat upp atom CPU'n till 2.0-2.3Ghz på Zotac korten.

Låter lovande. Då kanske man kan få lite fart på kolan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle detta chassi funka, tillsammans med el adaptern som följer med chassit?
http://www.blocket.se/stockholm/Silverstone_LC06_Mini_ITX_Cha...
Här är mer info om 60w DC-DC som man får med:
http://www.silverstonetek.com/downloads/PSU/60W_DC-DC_Convert...

Verkar vara ett bra chassi, bra att man får plats med en 3.5 tums disk.

Permalänk
Medlem

oj oj oj vad bra tråd.
Har tänkt i några dagar på att köpa och bygga mig en liten linux server.
Det viktigaste är att den är tyst, sedan att den blir billig att bygga och att den drar så lite som möjligt.

Först tänkte jag på D945GSEJT och jag blev väldigt glad när det räcker med en eliminator till den.
Sedan satt jag och tänkte varför inte ett snabbt USB minne (tycker SSD är fortfarande väldigt dyra och man vill ju ha en tyst dator)

Men sedan när du tipsade om Zotac och påminnde mig om att man brukar få nätdelen och allt (bara en burk som fattas) så tänkte jag att det blir ju inte så mycket dyrare.

Du har gett mig lite saker att tänka på, dock så verkar det som det är lite svårt att hitta bra små chassi, så länken till cartft får jag tacka för.

Permalänk
Medlem

oskar23 - det chassit är säkert bra, men kanske lite "overkill" för intel-kortet ?

En av poängerna med intel-kortet är ju att det är klart mindre än andra ITX-kort.

Vill man titta på fler ITX-chassi så har www.mini-pc.se en hel del, personligen har jag ett Emko sedan tidigare som jag kan rekommendera.

Numera är jag dock sugen på Origenae M10, men det kommer vara dyrt när det väl dyker upp i svenska butiker.

TheCazz - jag har testat en del andra lösningar för helt ljudlös lagring.

Usbminne går bra men är ganska segt. En bättre lösning kan vara en IDE eller Sata-Adapter till Compact Flash kort - men man måste se till att skaffa ett snabbt CF-kort.

Permalänk
Medlem

Japp men nackdelen med det är att CF-kort i hög hastighet inte är billigt.
16 GB kostar ca 500 kr.

Fast för mig så lutar det åt sig ett D945GCLF2

Permalänk
Medlem

Precis, svårt att hitta ett bra chassi.
Emko Case EM-153 ATX AC-DC 90W Fanless Art Nr 10013 på mini-pc.se verkar bra.
Compucase finns ju hos tex webhallen och dustinhome för 600 cirka.
Läste lite om Antecs ISK 300 igår, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445874

Permalänk
Medlem

Lite långsökt fråga kanske men jag provar ändå...

Är det någon som vet om detta kort (Intel D945GSEJT) kommer räcka till för att köra mediaportal tv-server?

Tänkte köra med 3 dvb-tkort (via usb) och servern ska kunna serva 2 mediaportalklienter.

Permalänk

Jag behöver en strömbytare/startknapp.
Vilken passar ? Går den här bra ?

http://www.kjell.com/?item=36134&path=239000000,253500000,258...

Permalänk
Medlem

Fick hem ett D945GSEJT i helgen men hade en del problem med att installera Debian (lenny) på den.
Hittade efter lite googlande att det är nått knas med drivrutinen för det inbyggda nätverkskortet. Det ser ut som kortet hittas men jag kunde inte få en ip av DHCP servern från min router.
Löste det genom att köra ett nätverkskort i pci-platsen vid installationen för att sedan kompilera en ny version av drivrutinen för det interna kortet.

Tänkte bara informera ifall det är någon annan som har problem med DHCP och det interna nätverkskortet.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Någon som har ett Intel D945GSEJT och kan kolla om det finns "autopower on" efter strömavbrott i bios på detta moderkort ?

Vore kanon om någon kan kolla då jag funderar på att ha det i en server i sommarstugan där det "ofta" blir strömavbrott...