Intel D945GSEJT - passivt mini-ITX [intryck]
Har varit lite diskussioner om intels senaste atom-baserade mini-ITX kort i andra trådar och jag vill dela med mig av några tidiga intryck.
Kortet har förutom inbyggd cpu och grafik även inbyggt nätaggregat, så det räcker med att ansluta ström till en 12V kontakt direkt på kortet.
Jag köpte mig en universal 35W elliminator för 298:- på clas ohlson som fungerar perfekt - länk (art.nr. 32-8529)
Förövrigt fungerar det att använda elliminatorn till Qnap 109 eller Popcorn Hour A-110 för att ge ström till D945GSEJT
Det följer inte med mycket tillbehör (mitt kort var bulk-förpackat) en skyddsplåt och en kabel för att förmedla ström till 2st sata-tillbehör (ex. hårddisk)
En bild på "monsterkylarna" för cpu och chip.
IDE-kontakten är lite märklig enligt mig - den är för liten för att ta emot en vanlig IDE-kontakt.
Jag vet inte om jag missat att det kommit en mindre variant på senare år, men mina IDE-kablar samt IDE->CF-adapters passar iallafall inte i denna kontakt.
På kortet finns en PCI-Express mini-kontakt där jag placerat en SSD-disk (lånad från en Dell mini 9) som test, men det fungerade inte. Disken dyker inte upp varken i bios eller OS.
Ett trådlöst nätverks-kort fungerar däremot fint och får OK signal trots att ingen extern antenn är ansluten.
Kortet kostar ca 1000:- och för det får man moderkort, cpu och grafik - riktigt bra.
Jag har testat med en 2.5" hårddisk och kört både Ubuntu 9.04 samt WinXP mot en DVI-ansuten 1680x1050-skärm utan problem.
Atom-processorn är lite för begränsad för desktop-bruk - men det går helt OK med surf/epost/openoffice.
Kör man Puppy Linux får man ett snabbt OS på exempelvis ett 1Gb usb-minne.
Kortet förbukar ca 25W i idle (utan ytterligare saker anslutna)
Något att tänka på är att man måste ha ett usb-tangentbord eftersom det inte finns några ps2-portar.
Fördelar:
* Helt passivt kylt = ljudlöst
* Endast 2cm högt med kylare
* Strömsnålt
Nackdelar:
* SSD-disk fungerar inte i mini-pci kontakten
* För liten IDE-kontakt (?)
Perfekt om man vill bygga ihop en liten ljudlös och strömsnål dator