Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Söker enkelt CMS

Jag söker ett Content Management System (innehållshanteringssystem) för webbsidor som fungerar ungefär såhär:

Jag har en statisk html-sida med innehåll i form av text. Jag vill kunna klicka på en länk (t.ex. "edit") så förvandlas texten till ett redigerbart fält (<textarea>) där jag kan ändra den hur jag vill och sedan trycka på spara. Helst ska allt ske med AJAX, alltså utan att sidan behöver laddas om.

Det vore förstås trevligt om man kunde redigera andra saker än text, t.ex. lägga in bilder, länkar etc. Och så föredrar jag att hålla mig till Javascript, PHP och MySQL:)

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Kika lite på denna sida, är dock endast php http://php.opensourcecms.com/

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Avstängd

Re: Söker enkelt CMS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Jag söker ett Content Management System (innehållshanteringssystem) för webbsidor som fungerar ungefär såhär:

Jag har en statisk html-sida med innehåll i form av text. Jag vill kunna klicka på en länk (t.ex. "edit") så förvandlas texten till ett redigerbart fält (<textarea>) där jag kan ändra den hur jag vill och sedan trycka på spara. Helst ska allt ske med AJAX, alltså utan att sidan behöver laddas om.

Det vore förstås trevligt om man kunde redigera andra saker än text, t.ex. lägga in bilder, länkar etc. Och så föredrar jag att hålla mig till Javascript, PHP och MySQL:)

Tacksam för alla tips!

Jag har lärt mig joomla, eller rättare sagt blivit helt fast i Joomla det senaste halvåret. Jag använder det för mina kunder i min webbfirma och för mina egna sajter. DET ÄR HELT FANTASTISKT! Och helt gratis!

Prova det!

/Templater

Permalänk
Medlem

Joomla är kraftfullt och bra. Nackdelen är att det är ganska stort och om man inte har tiden eller ambitionerna att plöja igenom allt man kan göra och sålla så kan jag nog tycka att det är lite *för* stort för enklare syften.

Jag fastnade för Wordpress just därför att det kändes mindre omfattande. Där får man funktionalitet genom att lägga till saker snarare än ta bort. Däremot är Wordpress i grunden ett bloggverktyg vilket man inte får glömma. Men det är flexibelt, stabilt och bra.

CMS made simple var också något jag nosade på, men fastnade mer för Wordpress.

Mycket beror på vilka behov du har och vilken typ av funktionalitet du prioriterar. En sak att väga in är också vad som är möjligt att köra på ditt webhotell (om du använder ett). Vissa kombinationer av webhotell och CMS är dåliga - t.ex. har jag sett många ha problem att köra wordpress på one.com.

Att installera ett CMS och känna efter är mycket snabbt gjort. Det som sen tar tid är att få det precis som man vill. Så installera de du tycker verkar intressanta och kolla runt lite.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Det låter som att Editease är helt perfekt för dig, gluttonous!

http://code.google.com/p/editease/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det låter som att Editease är helt perfekt för dig, gluttonous!

http://code.google.com/p/editease/

Tack för det! Det är det bästa jag sett hittills. Jag ska testa lite:)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Söker enkelt CMS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Templater
Jag har lärt mig joomla, eller rättare sagt blivit helt fast i Joomla det senaste halvåret. Jag använder det för mina kunder i min webbfirma och för mina egna sajter. DET ÄR HELT FANTASTISKT! Och helt gratis!

Prova det!

/Templater

Finns det inga licenser man måste köpa om det skall användas av företag, lr är det som du säger.. helt gratis .. ? De måste ju tjäna pengar på något ju....

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men en intressant teknik istället för att använda <textarea> skulle man kunna använda contenteditable, som i det här exemplet. Ganska coolt.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Söker enkelt CMS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Finns det inga licenser man måste köpa om det skall användas av företag, lr är det som du säger.. helt gratis .. ? De måste ju tjäna pengar på något ju....

Det är helt gratis, även för företag. Sen finns det massor av olika tillägg som man kan köpa, men det finns många gratis också, ofta med krav på en liten tillbakalänk.

Templater

Permalänk
Avstängd

Jag har en testsida i Joomla för mina kunder där du kan prova att redigera sidan online. Det är mycket lätt! Instruktioner för hur du loggar in finns på sidan. Sidan är inget snygg annars, det är bara för att testa tekniken. Kolla mina andra sajter för mallar.

Länk till testsida:

http://www.enkelsidan.se/1001/