Permalänk

Dags för nya skärmar - 22" eller 24"?

Jag ska byta ut mina nuvarande skärmar och skulle behöva lite råd.

Har sett många kommentarer angående TN paneler och hur "dårliga" de är till olika typers användning, så frågan är om det kommer löna sig (för mig) att ta ett par 22" med en bättre panel än 24" TN.

Skärmarna används till utveckling (Visual Studio, SQL BIDS/SMS etc) samt webbrowsing, email, lite word/excel dokument och liknande. Värt att nämnas är att jag gör en hel del Media Center utveckling, så 1920x1080 (möjligtvis 1920x1200 - vad lönar sig egentligen till arbete? Kan en x1200 skärm godta en x1080 signal och köra 1:1 pixelmappning på den genom att 'kapa' bort top/bottom?) är ett måste.

Spelar aldrig (på PC iallafall) och även om en XBox 360 kommer vara tillkopplad den ena skärmen är det endast i test-syfte för att kolla Media Center Extender funktionalitet osv.

Lite bildbehandling blir det, men inte alls något som är speciellt krävande (iallafall inte med tanke på färgåtergivning), dock stör jag mig på om skärmen ändrar färg helt totalt bara för att jag flyttar sitt-position litegrann.

Sitter normalt sett vid ~50cm ifrån skärmarna, men detta kan vid tider ändras till uppemot en meter när jag lutar mig bakåt men fortsätter skriva kod.

HDMI är inte ett must, men ett definitivt plus.

Har funderat lite på Benq's HD241x serie men är osäker pga en helt del poster som nämner just det att den har ett väldigt dårligt "synsfält" och man bör sitta still precis framför skärmen.

Alla tips och ideer välkommna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]