Permalänk
Medlem

Bärbara film datorn

Hej
Det är så att jag ska välja bärbar dator, vilket är väldigt
svårt eftersom det finns så många att välja på.
Datorn som jag vill köpa ska kunna hantera filmer 1080p(Kopplad till TV/skärm),
samt att den skall ha Blu-ray. Budgeten ligger på 8000kr.

De som jag har hittat:
Hp Dv6-1109eo
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2543537

Fujitsu Siemens AMILO Pa3553F02B
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2583182

Vilken av dessa 2 skulle ni välja?
Finns det några andra alternativ?

//Mexpex

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Dv6an alla dagar i veckan. Kanske har med personlig smak att göra. Har en Dv6a själv men utan Blueray, som jag är mycket nöjd med

Skiljer rätt mycket på skärmarna enligt mig också, det är ju högst personligt vilka proportioner man är ute efter. 15,6an på dv6 gör ju också att man har plats med numeriskt tangentbord som kan vara användbart.

Grafikkortet är ju lite hetare i DV6an.. dock så har jag ingen aning om hur processorerna presterar mot varandra.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag har varit fundersam över då det gäller Dv6:an är processorn.
Ett stort plus med Dv6:an är att den har en fjärrkontroll, perfekt då man skall koppla den till tv:n

Hur är batteri tiden?

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

kör nästa uteslutande med den i kopplad så har inte fått någon uppfattning, men en gissning är ju att det är ganska usel batteri tid på den =P

Har som sagt inget bra koll alls på hur Athlons Mobile processorer presterar, typ den enda modellen jag sett nästan som kör på Athlon
Startade en tråd angående det i processor forumet, men det var tydligen ingen större skillnad enligt dem svaren jag fick.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Köpte Dv6:an och den fungerar perfekt!!

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem

Dv6:an har ett undermåligt kylningssystem och en fläkt som inte är direkt tyst.

"Noise was likewise a mixed blessing on the dv6z. The fan moved a significant amount of hot air and the fan noise was reasonably quiet at idle. However, when the system was under stress the fan became as loud as a quiet hair dryer. Of course, the manufacturer of the cooling fan in your notebook might be different and the dv6z should produce less heat if you configure it with the integrated graphics card, so your mileage (or decibels) may vary."

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4991&review=...

Från kommentarerna:

"I agree that HP needs beefier cooling systems; my HP is ridiculous. It must be on a notebook cooler while playing games or at the very least have the back raised up. Without a cooler my 9600M GT gets to nearly 95*C. On a cooler it gets into the high 80*C range. The surface and bottom of the whole left side get dangerously hot - it literally almost burns to touch. Not very safe if you ask me. It does not appear HP has changed their cooling system design with the dv6."

Utblåsen ligger på undersidan och dessa är underdimensionerade. Räkna med stora problem när det börjar samlas damm i kylflänsarna.

Dv6000 och Dv2000-serierna var lika illa konstruerade och många dog efter en tid..

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Dv6:an har ett undermåligt kylningssystem och en fläkt som inte är direkt tyst.

"Noise was likewise a mixed blessing on the dv6z. The fan moved a significant amount of hot air and the fan noise was reasonably quiet at idle. However, when the system was under stress the fan became as loud as a quiet hair dryer. Of course, the manufacturer of the cooling fan in your notebook might be different and the dv6z should produce less heat if you configure it with the integrated graphics card, so your mileage (or decibels) may vary."

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4991&review=...

Från kommentarerna:

"I agree that HP needs beefier cooling systems; my HP is ridiculous. It must be on a notebook cooler while playing games or at the very least have the back raised up. Without a cooler my 9600M GT gets to nearly 95*C. On a cooler it gets into the high 80*C range. The surface and bottom of the whole left side get dangerously hot - it literally almost burns to touch. Not very safe if you ask me. It does not appear HP has changed their cooling system design with the dv6."

Utblåsen ligger på undersidan och dessa är underdimensionerade. Räkna med stora problem när det börjar samlas damm i kylflänsarna.

Dv6000 och Dv2000-serierna var lika illa konstruerade och många dog efter en tid..

Tycker själv att den inte låt så mycket, men det kan ju variera från person till person.
Vad jag har märkt så har den inte blivit så varm, i alla fall var den inte det efter 2 timmars film tittande. När det gäller kylning så är nog det viktigaste att man tänker på vart man ställer datorn så att man inte täcker luft intagen.

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexpex
Tycker själv att den inte låt så mycket, men det kan ju variera från person till person.
Vad jag har märkt så har den inte blivit så varm, i alla fall var den inte det efter 2 timmars film tittande. När det gäller kylning så är nog det viktigaste att man tänker på vart man ställer datorn så att man inte täcker luft intagen.

Jag hoppas verkligen att den kommer att fungara bra för dig - jag var också på väg att slå till på en DV6 - men efter att ha läst recensioner och kommentarer och sett bilder så avvaktar jag med denna modell.

Kylning och ljudnivå är verkligen avgörande faktorer för mig. Blir kanske en HP business-modell istället...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Grattis till ett bra val.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb