Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

extra försäkringar

Permalänk
Medlem

extra försäkringar

Hej.

Jag ska köpa en ny kamera och vet inte om jag köper den på fotokungen eller onoff, priset skiljer inte så mycket men om jag köper den på onoff ska man då ta tilläggs försäkringen? Och om jag köper den på Fotokungen har dom då en drulle försäkring den tror jag e bra att ha på en kamera man har med sig lite över allt.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Alla dom där försäkringarna är oftast dyra. Har du en hemförsäkring så räcker det.

Lite mer info,
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Permalänk
Medlem

Men det föresätter väl att man har all risk försäkring tecknat då på hemförsäkringen?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Men det föresätter väl att man har all risk försäkring tecknat då på hemförsäkringen?

Om du tappar den så att den skadas, ja. Stöldförsäkring ingår nog alltid i hemförsäkringen. Bäst är att kontrollera med försäkringsbolaget vad som gäller, samt hur snabbt de skriver ner värdet på kameran. Efter 1½ år får du nog inte många hundra för den på hemförsäkringen. Försäkringen i butiken garanterar dig en ny motsvarande kamera minus avdrag för självrisken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Precis vad jag trodde, tror nog jag tar tilläggs försäkringen om jag köper via onoff annars får jag kolla vad mitt försäkrings bolag vill ha för allrisk försäkringen.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Rent generellt gäller att det blir betydligt dyrare att försäkra upp alla dina pryttlar med extraförsäkringar än att låta allt täckas av hemförsäkring + allrisk.
Dock är villkoren i hemförsäkringen sämre med värdeminskning och betydligt högre självrisk.
I vanlig ordning så har du ingen som helst nytta av en försäkring om inget händer, men det ligger i sakens natur. Tappar du däremot en kamera i sjön varje år blir det i längden bättre med extraförsäkringar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jo jag tänkte så här med en kamera så ökar ju skaderisken både olyckshändelser etc då man har den med sig så gott överallt så det var orsaken jag funderade på att täcka upp med en extra försäkring.

Och som du sa så är det dyrare att använda hemförsäkringen. Tror jag tar den på On Off då den kommer in i lager, synd bara att det inte är Handelsbanken Finans som har dom då jag har haft med dom förut och har bra uppfattning om HF.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fattar inte dem som köper extraförsäkringar till all elektronik de köper.
Klart som sjutton det blir dyrt i slutänden.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte till all elektronik men till dom som är extra utsatt. Och dit räknar jag en kamera med objektiv för 12000+.

Självfallet vill jag att det paketet ska vara fullt försäkrat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du, utan att ha dåligt samvete,kan teckna en extra försäkring till din kamera.
Köp den gärna med ett onoff-kort om du har ett, så får du ju halva premien i rabattsaldo på kortet.

Som sagts innan om du ska extraförsäkra all elektronik du har kan det bli riktigt dyrt, men vissa utvalda produkter är riktigt klockrena att ha fullförsäkrade, dit hör väl tex. en dyr kamera.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Smartast är att köpa till drulleförsäkring i hemförsäkringen, täcker ju ALLT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Smartast är att köpa till drulleförsäkring i hemförsäkringen, täcker ju ALLT.

Med en mycket högre självrisk och värdeminskning, som redan nämnts ett flertal gånger. Läs först, tala sedan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Märk väl att trots att de flesta säljare säger att man i princip kan kasta produkten i gatan och att det ska gå på försäkringen så brukar inte försäkringen gälla mot sådant. Man måste läsa villkoren för tilläggsförsäkringen och jämföra med det skydd man eventuellt redan har. Man kan inte kategoriskt säga att en extraförsäkring är bra eller dålig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!