Permalänk

Vilken är rätt väg att gå?

För några månader sen fick jag en gammal ibm x40 av min far, som säkert vissa av er redan sett i tidigare trådar.

Hdd var körd så en ny ssd sitter i, har också köpt en väska till den.

Allt som allt har jag alltså lagt ut drygt 1500:-

Men, batteriet är nere på 19% av ursprunglig kapacitet, och det är glapp i datorns AC input

Jag behöver alltså lägga ytterligare minst 1000:- för att få en dator som når upp till en okej standard.

Har kommit in på Datavetenskapliga programmet till hösten, inriktad mot C#, är en x40 som kör XP att rekommendera då?

Era åsikter tack, jag skall tillägga att jag har en förkärlek till datorn, utöver dess uppenbara fördelar

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk

Den som anser att köpa nytt är rätt väg att gå får hemskt gärna tipsa om datorer som passar mina behov

allt det vanliga man gör på en laptop, förutom att spela spel möjligtvis.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Svårt och svara på vad som är rätt.
Men den modellen kom väl ut 2004 och är en 4-5år gammal en bärbar slits rätt så hårt.

Jag skulle nog köpt mig en ny om jag haft pengar annars satsa på att laga den ac input samt byte batteri. Men har saker börjat gå sönder brukar det tyvärr fortsätta gå sönder saker.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

jo det är ett svårt val.

Jag har inte pengarna till en ny dator atm.

Om jag klarar mig med x40n på datavetenskapliga programmet blir det nog nytt batteri och ac input.

Annars får jag leva snålt ett tag!

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

eftersom du har en ny ssd disk i burken så är det väl endast 2 saker som det finns risk för att paja det är fläkten i datorn samt skärmen.

bortser man från det och du fixar till återstående fel så har du en shyst dator.

Prestandan är inga problem enligt mig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
eftersom du har en ny ssd disk i burken så är det väl endast 2 saker som det finns risk för att paja det är fläkten i datorn samt skärmen.

bortser man från det och du fixar till återstående fel så har du en shyst dator.

Prestandan är inga problem enligt mig.

Det roliga är att fläkten bara startar om man låter datorn jobba arslet av sig, och då på låg nivå under en kort stund!

Är osöker på huruvida den ens behövs.

Jag skall be en lokal affär kika på glappet i strömingången och få ett pris på det jobbet.

Har någon koll på huruvida det är smidigt att bygga applikationer i c# till vista/windows7 På ett 32-bitars XP-system.

Blir man tvungen att köpa en licens till ett nytt os kan man lika gärna köpa en dator få en oem-licens.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m