Köpa begagnad Thinkpad / hitta alternativ

Permalänk
Medlem

Köpa begagnad Thinkpad / hitta alternativ

Hej!

Jag ska köpa en bärbar dator för första gången och vill ha en robust, gedigen och liten (runt 13+-1 tum) dator men vill komma undan så billigt som möjligt :). Jag har alltid velat ha en Thinkpad p g a utseendet och det goda ryktet. Prestandamässigt har jag låga krav - användningsområdet är vardagssysslor som www/e-post, ordbehandling samt programmering (bra tangentbord är nog den viktigaste egenskapen).

Alternativ 1: begagnad Thinkpad

Efter att ha letat på Blocket har jag hittat ett par intressanta datorer (främst T61) men jag behöver hjälp med att ta reda på om de är bra köp och vad jag bör akta mig för. Ibland är det svårt att förstå varför priset är så lågt som det är...

I denna annonsen står det "Datan har arbetat administrativt i 10 timmar, som ny." Finns det något sätt för mig att kontrollera detta? Om jag bestämmer mig för att åka och titta på datorn, vad ska jag leta efter för defekter? Vilka frågor bör jag ställa?

Alternativ 2: annat märke

Om ni har tips på andra tillverkare (gärna specifika modeller) som är likvärdiga så är jag intresserad. Jag kommer ihåg att jag har sett företagsdatorer från HP som åtminstone till utseendet håller måttet men dessa verkar inte längre tillverkas?

Väldigt stort tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite offtopic:

HP tillverkare såklart företagsdatorer

Vet inte när du såg dem sist men jag köpte en för snart 2 år sen och fungerar fortfarande mkt bra:), dock börjar batteriet ge upp tyvär, men håller fortfarande iaf nån eller 2 timmar:).

Permalänk
Inaktiv

Thinkpads är ett bra val att köpa begagnat, se bara till att datorn inte är stöldanmäld (ring Lenovo) och fråga säljaren efter kvitto. Alla svensksålda TP kommer med 3 års garanti vilket är toppen men garantin gäller givetvis inte om datorn är stöldanmäld.

Du kan kolla slitaget på tangentbordet (främst mellanslag som blir lite glansig med tiden), allmänna skicket. Sen kan du också med diagnosverktyg kolla hur många timmar disken varit igång och kolla i power managern hur många cycler batteriet gått + första gången där är använd. Mycket vanligt att folk skarvar lite i annonserna men de brukar räcka med en koll i power manger för att se när datorn (eller i alla fall batteriet) är använt första gången och antal cycler som sagt.

Permalänk
Medlem

tcntad: Givetvis förstår jag att HP tillverkar företagsdatorer (precis som alla andra tillverkare). Det jag skrev var att utseendet på deras nya modeller inte tilltalar mig.

Zzzandman: Tack för bra råd! Ett par följdfrågor:

Kontrollerar man det med serienummer eller bör jag ringa Lenovo och uppge modell och annonsdatum menar du? Det känns lite sådär att fråga om serienummer och ringa inför säljaren. Och det kan ju bli väldigt otrevligt om det skulle visa sig att den är stulen...

Är Power manager ett Windows-program eller är det något man hittar i Bios-inställningarna?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
tcntad: Givetvis förstår jag att HP tillverkar företagsdatorer (precis som alla andra tillverkare). Det jag skrev var att utseendet på deras nya modeller inte tilltalar mig.

Zzzandman: Tack för bra råd! Ett par följdfrågor:

Kontrollerar man det med serienummer eller bör jag ringa Lenovo och uppge modell och annonsdatum menar du? Det känns lite sådär att fråga om serienummer och ringa inför säljaren. Och det kan ju bli väldigt otrevligt om det skulle visa sig att den är stulen...

Är Power manager ett Windows-program eller är det något man hittar i Bios-inställningarna?

Jag har köpt flera paddor på blocket och jag brukar helt enkelt be dom ta en tydlig bild på undersidan av paddan där serienumret står och maila den , sen ringer du bara Lenovo och kollar. Vägrar dom eller hittar på undanflykter i stil med att ni ska träffas på Statoil i Fisksätra nån kväll så välj en annan :).

Power manager är Lenovos program för ströminställningar och de hittar du på aktivitesfältet eller i startmenyn i Thinkvantage-gruppen (de heter Power manager eller energispararen på svenska) i den väljer du advanced och klickar på battery-fliken där står antal urladdningar ("cycle count") och "first use date", ett bra batteri är under 1 år gammalt och har <50 i cycle count, ett dåligt har >250 och/eller >2,5 år gammalt och då innebär det i praktiken att du ganska snart måste köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

Zzzandman: tack, ska ha som vana att be om bra bilder i fortsättningen.

Jag sneglar för tillfället på en X60s. Som jag skrev från början har jag inga direkta prestandakrav, men det vore trevligt om jag kunde köra Windows 7 på den om jag blir sugen. Rekommenderar du denna dator eller är den helt enkelt _för_ gammal? Jag har sett att ram-minnen är väldigt billiga till dessa så en uppgradering till 2GB är självklar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
Zzzandman: tack, ska ha som vana att be om bra bilder i fortsättningen.

Jag sneglar för tillfället på en X60s. Som jag skrev från början har jag inga direkta prestandakrav, men det vore trevligt om jag kunde köra Windows 7 på den om jag blir sugen. Rekommenderar du denna dator eller är den helt enkelt _för_ gammal? Jag har sett att ram-minnen är väldigt billiga till dessa så en uppgradering till 2GB är självklar.

X60s är en trevlig maskin (kör själv efterföljaren x61) och den drar lätt runt win 7 (win 7 är betydligt resurssnålare än Vista och jag har provkört de på en netbook med Atom 1.6 och de funkade helt OK så att köra de på en x60s är inga problem). Precis som du säger bör man ha minst 2GB minne. Köp helst en x60s med core 2 duo och inte den äldre core duo om du i framtiden vill köra >3GB minne och 64-bitars operativ (som inte funkar på core duo som är en 32-bitars propp).

Permalänk
Medlem

Zzzandman: Ok, fint Vet du var man hittar modellnumret på baksidan? Hittar bara typnumret...

EDIT: n/m, hittade hur man gjorde med ThinkVantage-menyn. Och datorn hann säljas under tiden jag kollade specs :/