Permalänk

am3-processor på am2+moderkort

Hej.
Jag har ett am2+-moderkort (Gigabyte GA-MA790FX-DQ6), men det har även stöd för am3 och jag funderar på att köpa am3-processor.
Måste man uppdatera bios eller går det ändå? Jag vill akta mig för att gå in i bios, kan typ ingenting om det och då ska man väl låta bli att gå in där också. Eller kan man installera enkelt en speciell fil på internet? Har sökt lite men har svårt att få svar.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Mushkin XP2-6400 2x2048MB | Geforce 8800GTX | Antec P190 | Windows XP | 3dmark06: 14270

Permalänk

Ja, BIOS ska upgraderas, men det beror ju helt på vilken version du har från början.

Permalänk

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod... (Google frågan: Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 CPU Support List)

Det verkar vara minst bios ver. F6 förutom ver. F7B för Phenom II X4 955 som behövs. Kolla din version med cpu-z eller vid uppstart av datorn. Du känner säkert någon kompis som klarar av bios-uppdateringar om du inte vill göra det själv (Det är inget farligt följ bara instruktionerna och gör det inte från windows... även om det sägs gå att göra)

Edit:
Du hämtar ner bioset från samma sida finns i menyn till höger. Om du inte har den ladda också ner manualen där står det hur du ska göra.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Ja, BIOS ska upgraderas, men det beror ju helt på vilken version du har från början.

Uppgraderas ska det inte, men uppdateras kan behövas!:P

Här laddar du ner uppdateringen (beror ju lite på processorn och vilken version du har nu):

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod... (Google frågan: Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 CPU Support List)

(Det är inget farligt följ bara instruktionerna och gör det inte från windows... även om det sägs gå att göra)

jag har endast 1 gång gjort det från typ dos på diskett ( varför skulle det vara säkrare)
sen har jag alltid gjort bios uppdateringar från windows och det har alltid fungerat

skulle vara kul att höra hur många som misslyckats med att uppdatera från windows

inte litar jag direkt mycket på en diskett

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk

Jag har den första: Version F1, så det är alltså F7B som jag behöver?

Jag är inte så klar på detta, ska jag ladda ner Version 1 och lägga på en skiva som backup (har ingen diskettstation)? Om jag uppdaterar till F7B nu kommer det väl funka på nuvarande processor väl? Kanske en dum fråga, men... Jag har AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3,2GHz idag.

EDIT: Kanske skulle tillägga att det är Phenom II X4 955 jag har blicken på (därav fb7 uppdateringen). Vad exakt är det som kan gå fel? Och hur ska man göra efter nedladdningen? Bara trycka på filerna, eller bränna dem, eller vad (eller usb-minne)? Jag är helt väck på sånt här.

EDIT 2: Stämmer det att dual bios kan fixa sig själv om uppdateringen skulle gå åt he....... Att det ska finnas någon slags backup som räddar systemet? Läste lite löst någonstans.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Mushkin XP2-6400 2x2048MB | Geforce 8800GTX | Antec P190 | Windows XP | 3dmark06: 14270

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
jag har endast 1 gång gjort det från typ dos på diskett ( varför skulle det vara säkrare)
sen har jag alltid gjort bios uppdateringar från windows och det har alltid fungerat

skulle vara kul att höra hur många som misslyckats med att uppdatera från windows

inte litar jag direkt mycket på en diskett

Det finns flera vitnesmål här på Sweclockers på flahningar från windows som har gått fel - och det är inte svårare att flasha inifrån bios. Så varför chansa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppguden
Jag har den första: Version F1, så det är alltså F7B som jag behöver?

Jag är inte så klar på detta, ska jag ladda ner Version 1 och lägga på en skiva som backup (har ingen diskettstation)? Om jag uppdaterar till F7B nu kommer det väl funka på nuvarande processor väl? Kanske en dum fråga, men... Jag har AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3,2GHz idag.

EDIT: Kanske skulle tillägga att det är Phenom II X4 955 jag har blicken på (därav fb7 uppdateringen). Vad exakt är det som kan gå fel? Och hur ska man göra efter nedladdningen? Bara trycka på filerna, eller bränna dem, eller vad (eller usb-minne)? Jag är helt väck på sånt här.

EDIT 2: Stämmer det att dual bios kan fixa sig själv om uppdateringen skulle gå åt he....... Att det ska finnas någon slags backup som räddar systemet? Läste lite löst någonstans.

Man behöver inte använda floppy för att uppdatera bios från bios det går lika bra (om inte bättre - när typ ingen har en floppyläsare) med en usb-sticka.

Dubbla bios ska ge dig ett skydd mot korrupt bios så Edit 2 stämmer bra.

Du kan ta backup på det gammla bioset du behöver inte lada ner det.

Läs manualen!

Sid 70 Avsnitt 4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility

Det står precis hur du ska göra. Glöm inte Load Optimized Defaults efter flashning.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Kapar denna tråden med en relaterad fråga.

Jag har nyss köpt en ny dator i delar

CPU: AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3
Moderkort: Gigabyte GA-M720-US3

Moderkortet stödjer bara AM3-processorer om Bios uppdateras med F4 men hur ska jag lyckas lägga in det om jag inte kan starta datorn? Finns det något sätt at fixa detta på eller har jag gjort en dundertabbe?

Tack på förhand!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saypayaa
Kapar denna tråden med en relaterad fråga.

Jag har nyss köpt en ny dator i delar

CPU: AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3
Moderkort: Gigabyte GA-M720-US3

Moderkortet stödjer bara AM3-processorer om Bios uppdateras med F4 men hur ska jag lyckas lägga in det om jag inte kan starta datorn? Finns det något sätt at fixa detta på eller har jag gjort en dundertabbe?

Tack på förhand!

Du behöver en processor för att kunna flasha. Kan du inte låna en AM2(+) processor av någon har du gjort en dundertabbe.

Permalänk
Medlem

Attans att man inte kollar upp produkterna man köper mer. Det stöd för AM3-processorer på inet och det köpte jag blint. Irriterande

Eventuellt kan jag låna en processor av en kompis så det löser sig nog.

Jag behöver inte installera operativsystem innan jag flashar? Är det bara att lägga det hela på ett USB-minne?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saypayaa
Attans att man inte kollar upp produkterna man köper mer. Det stöd för AM3-processorer på inet och det köpte jag blint. Irriterande

Eventuellt kan jag låna en processor av en kompis så det löser sig nog.

Jag behöver inte installera operativsystem innan jag flashar? Är det bara att lägga det hela på ett USB-minne?

Ja, det är säkrast att uppdatera via Bios och då behövs ej os.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Citat:

Man behöver inte använda floppy för att uppdatera bios från bios det går lika bra (om inte bättre - när typ ingen har en floppyläsare) med en usb-sticka.

Dubbla bios ska ge dig ett skydd mot korrupt bios så Edit 2 stämmer bra.

Du kan ta backup på det gammla bioset du behöver inte lada ner det.

Läs manualen!

Sid 70 Avsnitt 4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility

Det står precis hur du ska göra. Glöm inte Load Optimized Defaults efter flashning. [/B]

Har läst manualen ganska noga faktiskt. Har dock ingen koll hur man gör backup på bios, hmm. Ladda nog ner det.

Ska man uppdatera bios innan processorbyte? Kanske dum fråga. Kommer nuvarande processor (AMD Athlon 64 X2 6400+) klara av F7B-versionen i så fall? Vad kan gå fel egentligen? Går det fel så sitter man där utan dator vad jag förstått, men vad kan gå fel egentligen förutom att strömmen går precis vid uppdateringen?

Ska man extrakta filen (F7B) eller är det bara att sätta in den på en usb direkt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Mushkin XP2-6400 2x2048MB | Geforce 8800GTX | Antec P190 | Windows XP | 3dmark06: 14270

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppguden
Har läst manualen ganska noga faktiskt. Har dock ingen koll hur man gör backup på bios, hmm. Ladda nog ner det.

Ska man uppdatera bios innan processorbyte? Kanske dum fråga. Kommer nuvarande processor (AMD Athlon 64 X2 6400+) klara av F7B-versionen i så fall? Vad kan gå fel egentligen? Går det fel så sitter man där utan dator vad jag förstått, men vad kan gå fel egentligen förutom att strömmen går precis vid uppdateringen?

Ska man extrakta filen (F7B) eller är det bara att sätta in den på en usb direkt?

extrahera filen. uppdatera före installation av nya processorn. nyaste bios stöder din processor.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Okej. När man extraherar filen får man tre olika filer. Ska alla in på usb-minnet eller vilken är det man ska välja? Iofs kan man väl ta alla, men jag vet inte vilken fil man ska välja vid installationen. Eller filerna kanske hör samman? Är helt off på detta. Mycket frågor, men har redan lärt mig mycket. Låter som det är FLASHSPI, men vad vet jag.

Filerna är:
autoexec
FLASHSPI
ma79xdq6.f7b

EDIT: Läste lite noggrannare i manualen och det var förstås ma79xdq6.f7b. Uppdateringen gick bra. Första gången, var ju en aning nervös Säkerhetskopierade allt för säkerhets skull Köp av processor härnäst. Gör nog likadant då (säkerhetskopiera)...bara för säkerhets skull

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Mushkin XP2-6400 2x2048MB | Geforce 8800GTX | Antec P190 | Windows XP | 3dmark06: 14270

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du behöver en processor för att kunna flasha. Kan du inte låna en AM2(+) processor av någon har du gjort en dundertabbe.

jag köpte nyss samma processor och moderkort, hade heller ingen koll på att man behövde uppdatera den

Men kan jag använda min athlon 64 3000+ processor när jag ska uppdatera bios? Kollade i cpu support list och såg att den använde bios F2 vilket också verkar vara den som är "förinstallerad" Så det borde väl gå utan problem att använda den till det!?

Permalänk
Medlem

Ja nya biosversioner lägger till stöd för nya cpu de tar inte bort någon.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du behöver en processor för att kunna flasha. Kan du inte låna en AM2(+) processor av någon har du gjort en dundertabbe.

Nej, det där stämmer nog inte. Mest troligt så fungerar datorn även med ett äldre BIOS men CPUn kommer inte gå i rätt hastighet.

Är bara att flasha BIOS det första du gör och ladda default-inställningar.

Permalänk
Medlem

så det går att uppdatera bios med en am3 processor!? det skulle underlätta väldigt mycket för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det brukar gå fint, dock går den antagligen inte i rätt hastighet innan flash, men det är ju som det skall

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)