Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Den som installerar Windows 7 i Europa kommer få välja mellan olika webbläsare. Det avslöjar utvecklare på det norska webbläsarföretaget Opera.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Under 60% ?

Låter ju väldigt lite måste jag säga. Lär ju inte bli mer nu i och med detta

Själv kör jag FF framförallt för adblocks skull, men de en del viktigare sidor (typ jobbets lönesystem) kräver av någon anledning IE... Så jag växlar mellan IE och FF.

Edit: vore det inte för adblock skulle jag inte köra FF eftersom jag absolut inte har nåt emot IE.

Permalänk
Avstängd

Galet att den inte kan komma med deras egen produkt imo. Inte särskilt lätt att ladda ner en webbläsare när man inte har någon, vad kommer här näst 10 olika versioner av notepad då det också är inbyggt i windows?

och nej jag är inte en användare av Internet Explorer utan av Eld räven

Permalänk
Medlem

Bara jag som noterade att produkten som är knuten till denna artikeln via prisjakt är monopoly -new edition ^^

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har gått för långt nu. För mig går gränsen att Microsoft får skicka med IE som förval OM det går att avinstallera och ersätta webbläsaren. Detta känns inte rätt...

Drar man paraleller till andra marknader, bilar etc. Så känns det helt puckat som MediaMarkt skulle sagt...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Galet att den inte kan komma med deras egen produkt imo. Inte särskilt lätt att ladda ner en webbläsare när man inte har någon, vad kommer här näst 10 olika versioner av notepad då det också är inbyggt i windows?

Det verkar ju som att de håller på att fixa så att man kan välja vilken som ska installeras alt. laddas ner, så några problem lär det väl inte bli.
Sedan kan man ju ha åsikter om det är rätt eller fel, däremot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tycker också 60% låter väldigt lite...

Själv hoppas jag MS inte lägger med den här valfriheten då det banar väg för en väldigt jobbig marknad i framtiden. Lagar för att skydda konsumenter kan nämligen tvinga MS att lämna support på produkter de inte har någonting med att göra. Nästa steg är att gratis operativ, exempelvis ubuntu skickas med alla datorer. Sen blir det att wordpad ska skickas med ihop med open office...

Några av tillverkarna av dessa öppna programvaror har ingen support-funktion. Lagstiftningen tvingar då MS att ta hand om alla frågor kring detta, vidare så tvingas företag bakom gratis program att öppna supportfunktion och anpassa sig till en massa lagstiftning världen över. Är dessa organisationer verkligen redo för detta?

Ubuntu tar betalt för sin support... frågan är om detta är helt ok enligt lagstiftning världen över. Iaf om denna programvara skickas med. Det kan då bli så att Dell eller MS får betala för mina supportkostnader, någonting som bara är fel. EU borde ju då stå för kostnaden.

Har ingen möjlighet att grotta ner mig i all världens lagstiftning... men även ryanair med alla sina märkliga avtal och verksamhet i länder med annan lagstiftning, har i svensk domstol tvingats följa svensk lag och ge vika för konsumenternas rätt.

Enligt lag ska ju manualerna finnas på svenska om produkten säljs i sverige, dock är vi så snälla att vi undantar ny teknik från detta... möjligt att detta undantag inte alltid går att applicera.

Värt att fundera på för alla som eftersträvar denna öppenhet hit och dit.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Och den här lösningen kunde man inte ha fixat inför lanseringen av Win XP resp. Vista av vilken anledning nu igen?

Ja just det, då hade man ännu inte fått betala miljardböterna till EU...

Nuvarande marknadsandel på c:a 60% låter ovanligt högt för Internet Explorers del tycker jag. Vänta tills folk kan jämföra andra webbläsare, och nu äntligen se hur mycket IE fullkomligt suger jämfört med vilken annan webbläsare som helst!

Permalänk
Hedersmedlem

EU borde hålla sig till raka gurkor och antal procent socker det behövs för att få kalla sylt för sylt.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Neeej ta inte bort IE, jag måste ju ha något att tanka ned mozilla med.

Nej men att ha alla dem föreslagna webbläsarna från start och man får välja under installationen låter väldigt bra i mina öron. Bara EU godkänner det hela innan lanseringen bara, vilket är lika troligt som att det kommer en tornado i sverige imorrn..

Permalänk
Inaktiv

Det här är bara löjligt!

Permalänk
Medlem

Läser man bara rubriken och ingressen (dvs. det som syns på förstasidan) så tror man att det är fastställt - vilket det inte är. Kasst. Sidor som sweclockers borde inte behöva aftonbladetnyheter.

Själva nyheten är så absurd att jag knappt orkar kommentera den.

Det roliga är ju att IE fortfarande är installerat, det som tas bort är "genvägen". Varför? Därför att det finns många program som utnyttjar möjligheten att använda IE-motorn i sina program. Att ta bort den möjligeheten skulle bryta kompatibiliteten med ofantligt många program och vore inte realistiskt.

Anledningen till att MS tvingats i denna positition är för att man inte kunde avinstallera IE - det är alltså X antal megabyte hårddiskutrymme som man inte kunnat frigöra som är anledningen till denna hysteri.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inte det bästa med det att man får Firefox installerad direkt, utan det faktum att man kanske äntligen slipper Internet Exploiter. Perfekt. Program som använder exploitern och div. .NET frame (ytterligare skadlig kod man skulle vilja slippa) är dåligt skrivna.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Personligen ser jag inte det bästa med det att man får Firefox installerad direkt, utan det faktum att man kanske äntligen slipper Internet Exploiter. Perfekt.

Jag håller med

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns det ett enkelt gränssnitt för att välja den/de man vill ha...ser jag inte något problem.

Kommer förmodligen bli problem för de programtillverkare som använder IE som "launcher" för deras program dock. De får börja göra bättre, egna saker.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det kan vara en bra ide att inkludera flera webbläsare direkt på inst. skivan, men samtidigt så förstår jag absolut inte varifrån allt gnäll kommer ifrån första början.

Tycker det är lite patetiskt, de kan inte konkurrera med MS inbyggda webbläsare, so what!
MS släpper ett OS, MS inkluderar webbläsare, sin egen såklart, jag förstår inte problemet riktigt då jag anser att webbläsare skall ingå i ett OS och MS har ingen plikt att inkludera webbläsare från konkurrenter i sitt OS???

Tycker det är upp till Opera or whatever att lansera sin egen produkt på sitt egna vis.
Jag vet att många kommer att klanka ner på, ja, kanske t.o.m göra sig lustig i ren frustration över detta inlägg men jag säger bara vad jag anser vara korrekt.
Att MS anses av väldigt många som "lite" sviniga tycker jag är orelevant i detta fallet, man kan inte döma bara för att..
Vad som är ett måste dock från MS sida, är att kunna avinstallera medföljande webbläsare ifall man skulle vilja.

Hur som helst, med det sagt så gillar jag ändå tanken på att få välja webbläsare själv, att ha det valet.
Det skall bli intressant att se hur mycket ytterligare firefox kan växa pga. detta!

Permalänk

ytterliggare en aspekt är att det här bara främjar dom större wäbbläsarna, om jag har gjort en egen wäbbläsare så kommer den inte komma med där, vilket är ytterst orättvist. firefox kan väll göra ett eget os, som dom bara har med firefox i. dessutom behöver ju varken mac eller ubuntu ha flera wäbbläsare, så det är ju bara elakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Jag tycker det kan vara en bra ide att inkludera flera webbläsare direkt på inst. skivan, men samtidigt så förstår jag absolut inte varifrån allt gnäll kommer ifrån första början.

Tycker det är lite patetiskt, de kan inte konkurrera med MS inbyggda webbläsare, so what!
MS släpper ett OS, MS inkluderar webbläsare, sin egen såklart, jag förstår inte problemet riktigt då jag anser att webbläsare skall ingå i ett OS och MS har ingen plikt att inkludera webbläsare från konkurrenter i sitt OS???

Tycker det är upp till Opera or whatever att lansera sin egen produkt på sitt egna vis.
Jag vet att många kommer att klanka ner på, ja, kanske t.o.m göra sig lustig i ren frustration över detta inlägg men jag säger bara vad jag anser vara korrekt.
Att MS anses av väldigt många som "lite" sviniga tycker jag är orelevant i detta fallet, man kan inte döma bara för att..
Vad som är ett måste dock från MS sida, är att kunna avinstallera medföljande webbläsare ifall man skulle vilja.

Hur som helst, med det sagt så gillar jag ändå tanken på att få välja webbläsare själv, att ha det valet.
Det skall bli intressant att se hur mycket ytterligare firefox kan växa pga. detta!

Skillnaden ligger i att Windows faktiskt har så gott som total dominans fortfarande, och att då använda monopolet till att promota andra produkter är inte lika hederligt...

Oavsett vad man må tycka om detta, så verkar vi konsumenter iaf ha vunnit på det hela. Valmöjligheter = good.

Som webbutvecklare har jag redan svurit tillräckligt över Explorers ignorans av webbstandarder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Läser man bara rubriken och ingressen (dvs. det som syns på förstasidan) så tror man att det är fastställt - vilket det inte är. Kasst. Sidor som sweclockers borde inte behöva aftonbladetnyheter.

Själva nyheten är så absurd att jag knappt orkar kommentera den.

Det roliga är ju att IE fortfarande är installerat, det som tas bort är "genvägen". Varför? Därför att det finns många program som utnyttjar möjligheten att använda IE-motorn i sina program. Att ta bort den möjligeheten skulle bryta kompatibiliteten med ofantligt många program och vore inte realistiskt.

Anledningen till att MS tvingats i denna positition är för att man inte kunde avinstallera IE - det är alltså X antal megabyte hårddiskutrymme som man inte kunnat frigöra som är anledningen till denna hysteri.

Jag kan bara instämma. Det enda som EU-komissionen lyckats göra ett statement av är sin egen brist på kunskap om vad man håller på med. Sen att de gjort det på grunder som i sig själva dessutom är absurda (tänk er att motsvarande hände BMW, EU-komissionen tvingar dem att sälja sina bilar med AMG-fälgar för att AMG tycker dem har snyggare fälgar, det låter helt sjukt när man sätter det i det ljuset) gör inte det hela mycket bättre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Bara jag som noterade att produkten som är knuten till denna artikeln via prisjakt är monopoly -new edition ^^

Det var väl någon som ville vara rolig

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

De kan väl knappast ha med detta till lanseringen 22'a oktober i europa? Verkar ont om tid för det. RTM är ju skickad till datortillverkarna för att de ska färdigställa sina system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Galet att den inte kan komma med deras egen produkt imo. Inte särskilt lätt att ladda ner en webbläsare när man inte har någon, vad kommer här näst 10 olika versioner av notepad då det också är inbyggt i windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag tycker det har gått för långt nu. För mig går gränsen att Microsoft får skicka med IE som förval OM det går att avinstallera och ersätta webbläsaren. Detta känns inte rätt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
...Det roliga är ju att IE fortfarande är installerat, det som tas bort är "genvägen". Varför? Därför att det finns många program som utnyttjar möjligheten att använda IE-motorn i sina program. Att ta bort den möjligeheten skulle bryta kompatibiliteten med ofantligt många program och vore inte realistiskt.

Anledningen till att MS tvingats i denna positition är för att man inte kunde avinstallera IE - det är alltså X antal megabyte hårddiskutrymme som man inte kunnat frigöra som är anledningen till denna hysteri.

Håller med det jag sparat i era citat till 100%, låt microsoft skicka med enbart sina egna program, men de SKA gå att ta bort dom helt (och inte bara genvägen)..

Visa signatur
Permalänk

Är det inte lite sent nu när Windows 7 RTM versionen är klar?
Måste komma en ny version då isf än den som ska tryckas till försäljning nu...

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det enda som MS ska behöva göra är att man ska få välja om man vill installera IE eller inte när man installerar windows samt att man ska kunna avinstallera det enkelt när man vill.

Fast om de gör så eller på det sättet som omnämns i artikeln fast att FF ect inte finns med på skivan så blir det väl ganska svårt att få tag på det utan att installera IE, om det inte finns med i win update såklart. Visst man kan ju ha en skiva med FF ect men hur många har det egentligen? (av vanliga svenssonanvändare inte sweclockare ) Och har du en netbook så har du inte ens cd-läsare så då är du utelämnad åt USB minnen... Jag tror att detta kan skapa lite kaos bland vanliga användare som inte kan komma ut på internet då de inte har någon webbläsare installerad...

Permalänk
Medlem

ÄNNU ett val att slösa tid på vid installation? ÄNNU fler frågor från nära och kära när dom installerar om datorn: "Vilken ska man välja? Den vanliga internet eller den däringa mozarella firefox? Opera, nej tack, vi såg ju hur det gick i eurovision sist..."

Nej, dom som gnäller över Microsofts monopol vad gäller Antivirus, webbläsare, mediaspelare etc. gör alla en stor björntjänst. Håll Windows så rent som möjligt från tredepartsprogramvaror. Se hellre till att Windows blir mer skalbart/modulärt så att de som vill kan ta bort det dom vill.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Jepp, detta är löjligt. Men bra endå.
För oss som endå inte använder IE så slipper man nu ha den ligga och skräpa på disken.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag tycker väl inte att det det är helt rätt att tvinga MS att göra detta, men i slutändan tror jag att det kan leda till att fler sidor bli bättre programmerade. Det finns ju ett flertal som bara fungearar med IE pga att det inte följer w3c standarden, och så länge IE är stor så kommer det vara så. Men skulle IEs andel sjunka ännu mer, så skulle kanske webb-programmerare tänka om, och skriva sidor på "korrekt" sätt. Vilket skulle bli väldigt bra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Löjligt, tycker synd om Microsoft att de ska skicka med Safari

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Galet att den inte kan komma med deras egen produkt imo. Inte särskilt lätt att ladda ner en webbläsare när man inte har någon, vad kommer här näst 10 olika versioner av notepad då det också är inbyggt i windows?

och nej jag är inte en användare av Internet Explorer utan av Eld räven

Nätverk och internet funkar utan webläsare.. Dessutom så kommer det bli väldigt enkelt att välja en webläsare vid installation ändå.. Så du kommer alltid ha din favorit från start.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Löjligt, tycker synd om Microsoft att de ska skicka med Safari

Att inkludera andra fristående webbläsare tycker jag är okej, valfrihet för konsumenter tycker jag är grejt. Det jag blir förvånad över är varför Safari finns med på den listan. Inte finns IE som alternativ när man installerar OSX.