Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aemony
Menar du inte OEM-datorer?

Och Vista förbättrade detta genom att skapa Internet-genvägen, så att den alltid heter samma oberoende av program som är satt som standardwebbläsare.

nope, menade ODM-datorer... google is your friend

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aemony
Chrome OS är för netbooks, nuff said.

Utveckla..

Permalänk
Medlem

Ska Apple bli tvingade till att göra samma sak till nästa lansering av sitt operativsystem?

Och vad händer om man väljer att ej installera Internet Explorer när vissa program som Steam förlitar sig på att det finns.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
nope, menade ODM-datorer... google is your friend

Jo, jag googlade ODM men efter Wikis beskrivning så borde ju nästan alla OEM-företag egentligen vara ODM >_>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Utveckla..

Chrome OS utvecklas för netbooks, det är inget som är menat att vara på riktiga laptops eller stationära datorer och med Windows 7 som också är designat till netbooks (fast mer utvecklat än Chrome OS) så kommer vi nog inte se sååå många Chrome OS-netbooks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Ska Apple bli tvingade till att göra samma sak till nästa lansering av sitt operativsystem?

Och vad händer om man väljer att ej installera Internet Explorer när vissa program som Steam förlitar sig på att det finns.

Nämn ett koreanskt MMORPG som inte förlitar sig på IE :3 Frågan är om Microsoft kommer att radera det helt från operativsystemet... Man har länge kunnat "avinstallera" Internet Explorer och Outlook Express från Windows, men även om man gör det så finns dem kvar så att program som förlitar sig på dem ändå fungerar. >_>

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Ska Apple bli tvingade till att göra samma sak till nästa lansering av sitt operativsystem?

Och vad händer om man väljer att ej installera Internet Explorer när vissa program som Steam förlitar sig på att det finns.

Nej eftersom Apple in har en dominerande ställning på marknaden. Företag som nästan eller helt enkelt har monopol är utsatta för andra regler än vanliga företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aemony
Chrome OS är för netbooks, nuff said.

Also mannen99:
Comodo har ingen Firewall Pro, så jag antar att du menar Internet Security Pro? Om det är fallet så kör du två antivirusprogram >_> Eller har du det uråldriga Firewall-programmet?

Men ja, detta är ett lame drag från Opera men som jag sa innan så är det nästan enbart för att dem vill försöka få en högre marknadsdel av internetanvändarna än 1 %. Att andra, yngre webbläsare går om dem (Firefox, Chrome) på bara någon vecka krossar deras självförtroende ^^

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

An original design manufacturer, ODM is an OEM that designs as well as builds products or components for sale to a second company that retail under the brand name of the second company.[1] It is a form of outsourcing.

The crucial difference is that an OEM manufactures, while an ODM designs and manufactures.

Quanta är en av dom största och har nu nästan hälften av all laptop tillverkning...

detta är Microsoft´s största marknad på datorer till konsumenter... den mjukvarotillverkaren som har greppet om ODM-företagen har greppet om hela konsumentmarknaden också... därav att antivirusföretag som McAffe och Symantec vill ha in sin mjukvara förinstallerad då det är ett stort antal som väljer att betala för en full license när det väl är installerat...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Nätverk och internet funkar utan webläsare.. Dessutom så kommer det bli väldigt enkelt att välja en webläsare vid installation ändå.. Så du kommer alltid ha din favorit från start.

funkar med det handlar också om användar vänlighet för de som inte har något större kunskap. Fel att de ska bli tvingade att integrera andras produkter imo.

Permalänk
Medlem

Ah, okej! Nu fattar jag! Ty ty.

Citat:

Men ja, Comodos brandvägg är bäst. Fast deras AV suger >_>

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Skrev jag det? Nej, bara att jag tycker microsoft förtjänar detta oberoende av de formella skälen (som för övrigt antagligen är helt giltiga de också.)

Nej men om du läser det inlägg du svarar på - och sen ditt egna inlägg så förstår du nog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nu har IE funnits med från början och det finns ändå gott om alternativ som frodar på marknaden så det argumentet fungerar inte riktigt. Ser inte att några alternativ frodas speciellt för de andra nämnda programmen, förutom att MPC/MPC HC/VLC/winamp/foobar tagit rollen från WMP mycket och som sagt, det är standard men ändå kommer alternativen fram.

Så bara för att det är en större marknad för webbläsare så håller inte argumentet? Va?
IE har inte alls funnits med i från början heller. Paint, wordpad, calc etc. har funnits betydligt längre.
Sa jag att det inte fanns alternativ? Jag sa att markanden hade varigt betydligt större och med ett större fokus på sig.

Ungefär som brandväggsmarknaden som inte alls är lika hett sen windows fick en inbyggd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det påverkar inte andra användare speciellt att paint och co är med från start nej, inte i den månen att IE anses som 'standard' och allt byggs därefter även om det har blivit mycket bättre på sistone. Se nedan, att vi får fler alternativ är bra, det kan öppna ögonen på massorna med lite tur. Idag tar de okunniga det som finns som standard och kör så, vi andra får lida för det.

Nej men frågan är ju hur man ska hantera det. Att det finns så många mediapselare och webbläsare är ju bevis om något att marknaden fungerar utan sådana här knep. Går ruskigt dåligt för IE.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
IE är en plåga, eller rättare sagt, har varit en plåga för att det följt standarder såpass dåligt att många andra webläsare inte fungerat korrekt på flertalet websidor då de specialanpassats för IEs halvdana standard.

Du förstod nog inte min poäng... Vem bestämmer vad som är en plåga? Du rättfärdigar detta bara för att du inte gillar IE, vilket är rätt löjligt. Det handlar inte om IE som program och det spelar ingen roll om IE är kasst eller bra i det här sammanhanget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Vore intressant ifall Apple var tvungna att skicka med olika hörlurar till sina iPods, då de har en minst lika förkrossande marknadsandel i mp3-spelarbranshen.. Alternativt att man i butiken fick välja mellan olika märkens budgetmodeller på hörlurar i samma prisklass.

Hehe Stämmer ju rätt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Jag tycker det kan vara en bra ide att inkludera flera webbläsare direkt på inst. skivan, men samtidigt så förstår jag absolut inte varifrån allt gnäll kommer ifrån första början.

Tycker det är lite patetiskt, de kan inte konkurrera med MS inbyggda webbläsare, so what!
MS släpper ett OS, MS inkluderar webbläsare, sin egen såklart, jag förstår inte problemet riktigt då jag anser att webbläsare skall ingå i ett OS och MS har ingen plikt att inkludera webbläsare från konkurrenter i sitt OS???

Tycker det är upp till Opera or whatever att lansera sin egen produkt på sitt egna vis.
Jag vet att många kommer att klanka ner på, ja, kanske t.o.m göra sig lustig i ren frustration över detta inlägg men jag säger bara vad jag anser vara korrekt.
Att MS anses av väldigt många som "lite" sviniga tycker jag är orelevant i detta fallet, man kan inte döma bara för att..
Vad som är ett måste dock från MS sida, är att kunna avinstallera medföljande webbläsare ifall man skulle vilja.

Hur som helst, med det sagt så gillar jag ändå tanken på att få välja webbläsare själv, att ha det valet.
Det skall bli intressant att se hur mycket ytterligare firefox kan växa pga. detta!

Jag håller med dig fullständigt! Jag favoriserar inte Internet Explorer (jag använder Opera), men det är ändå orimligt att Microsoft ska behöva inkludera andras produkter i sitt eget operativsystem. Däremot ska det (precis som du säger) gå att avinstallera Internet Explorer. Men eftersom de flesta köper OEM-datorer från t ex HP och Dell med förinstallerade OS, så kommer nog de flesta komsumenterna få Internet Explorer installerat i alla fall.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Även om det är en illustration så är det kasst att det inte finns "Do not install any browser"-alternativ.

Säg att det går två år eller så och Firefox 5 finns ute. Du installerar Windows 7 och får Firefox 3.5 med installationen och måste ändå uppgradera det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Installerar du XP idag eller Vista för den delen så måste du ändå uppgradera IE >_>

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Spelar ingen roll. Det kommer typ se ut såhär:

- Microsoft Internet Explorer (recommended)
- Mozilla Firefox
- Safari
- Opera
- Google Chrome

Och alla som idag inte har valt en annan browser än IE kommer inte att göra det nu heller. Folk tror att IE är bäst. Folk är dumma.

Jag undrar mest vilken sökmotor som kommer vara inställd som standard. Troligen Bing, så Microsoft får massor av trafik till sin sökmotor och på allvar kan konkurrera med Google.

Lite spännande att Google tar fram operativsystem och Microsoft tar fram sökmotorer... let the battle begin!

Permalänk
Medlem

Det finns ju väldigt många program som använder IE motorn...hur kommer dem att fungera, bla Steam och Winamp använder IE

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Troligtvis standarderna för de olika webbläsarna >_> Bing i IE, Google i Chrome och Firefox etc. etc.

Om de hade börjat leka runt bland webbläsarnas standardkonfiguration så hade nog även Apple, Mozilla och Google börjat jävlas med Microsoft i rätten.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Men jag undrar också om inte vissa saker kommer sluta funka utan IE... typ windows-utforskaren...

Just nu är jag nog mest störd på att jag inte lyckas byta standardsökmotor i firefox. Efter att ha råkat installera någon idiotisk Ask.com-toolbar i samband med bittorrentklienten blev den standardsökmotor på alla sätt man kan tänka sig. Det enda som är kvar nu är att om man skriver fel adress i firefox så hamnar man på ask.coms dumma söksida. Någon som vet hur man ändrar det, när vi ändå har ämnet uppe (inte i about:config, vill jag upplysa om)?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd

Jag surfar på andra sidor än Aftonbladet, eller barnsidor.
Så därför har jag problem med IE, tar ungefär 30-60min att krascha min laptop med IE.

Men jag säger inte att FF är världs bäst heller men en bra bit närmare dit, Opera kan jag inte ens använda, crome går men detta är som Vista, för barn som inte kan datorer (för säker, vem vill pippa med gummi varje gång)

Dock jag ska inte säga att allt är skit, det är smaksak vilket man väljer, FF och crome fungerar för mig men inte IE

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt tidigare i detta fall så tycker jag detta är löjligt av EU och ett dåligt knep av Opera att ta marknadsandelar.

Jag tycker att man som Microsoft skulle gå med på att man kan avinstallera IE som värsta åtgärd. Att inkludera konkurrenters programvara i sin egen är helt absurt.

Sen vill jag dela med mej av dessa utmärkta loggor/bilder om detta ämne:

http://www.jcxp.net/news.php?newsid=2803

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur lätt det kommer va att få tag i en webläsare om man inte har en webläsare förinstallerad.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Som jag har sagt tidigare i detta fall så tycker jag detta är löjligt av EU och ett dåligt knep av Opera att ta marknadsandelar.
...
Sen vill jag dela med mej av dessa utmärkta loggor/bilder om detta ämne:

Jag är mest fascinerad över hur folk står upp för att försvara ett företag, och inte det fattigaste, som om det vore en nära vän. Varför engagera sig så enormt i ett antitrust fall, när det ändå inte skadar konsumenterna själva? Är de aktieägare i MS vilka redan blivit nervösa för att allt inte går lika smort som förut? Vad är vitsen?

När det gäller mjukvara finns det helt klart vettigare och mer konstruktiva frågor att slänga handskarna för.

Permalänk

EU:s beslut är ju verkligen inte att se som en ny lagstiftning, det är bara som en tillfällig lösning på ett problem. Problemet är att Internet Explorer har fått stora marknadsandelar GENOM microsofts monopol. Jag tycker inte man ska behöva tänka så långt för att begripa att det är microsofts ställning på marknaden som man egentligen vill angripa. Det handlar inte bara om IE. Men det är mycket lättare att angripa IE, än att angripa hela Microsoft.

Och säg vad ni vill om EU. De må sakna förstånd, ha en annan ideologi och vara idiotiska i vissa integritetsfrågor (tror inte jag behöver nämna någon). Men ser man till den ursprungliga unionen, EG, så handlar det om fri handel och öppen konkurrens. EU har ju t.ex. gett stark kritik på de flera punkter där svensk polotisk tradidion infört statliga försäljningsmonopol, såsom på spel och alkohol. Detta är en liberal kärna i EU som går igenom partimurarna genom med hjälp av en stark tradition och det får vi inte glömma. Domen mot MS är ett väldigt tydligt tecken på detta.

Däremot har ju EU bevisat sig handla väldiggt inkompetent i många teknikfrågor. Att tvinga MS hänvisa till konkurrenter är verkligen inget som håller i längden, även om det hjälper EU's ursprungliga avsikt: att hindra microsoft från att vara för stora. Men redan under rättegången fanns ju en tydlig trend i växande andelar för tredjepartstillverkare och frågan är om EU över huvud taget hade behövt göra något?

Sist av allt har vi ju problemet med kompabilitet, som EU inte verkar ha tagit någon hänsyn till. Mer än bandet till windows är ju detta IE's stora akilleshäl. När man kan bestämma att falukorv måste innehålla 40% köttråvara borde det väl inte vara så svårt att säga att man måste följa standarder för att få kalla det för webläsare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag är mest fascinerad över hur folk står upp för att försvara ett företag, och inte det fattigaste, som om det vore en nära vän. Varför engagera sig så enormt i ett antitrust fall, när det ändå inte skadar konsumenterna själva? Är de aktieägare i MS vilka redan blivit nervösa för att allt inte går lika smort som förut? Vad är vitsen?

När det gäller mjukvara finns det helt klart vettigare och mer konstruktiva frågor att slänga handskarna för.

Jag vill bara säja min åsikt i detta ämne, får man inte det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag vill bara säja min åsikt i detta ämne, får man inte det?

Självklart får du det! Och jag har möjlighet och frihet att fråga "varför".

Nu tror jag inte du är initiativtagaren till kampanjen, men du kanske vet om skälen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
Frågan är väl hur lätt det kommer va att få tag i en webläsare om man inte har en webläsare förinstallerad.

Du behöver inte ha nån webläsare för det står ju att du får välja vilken webläsare du vill att det ska ligga på installationen när du installerar Windows7.

Väljer du att IE,FF eller Opera ska vara installerat som default kommer den att tas hem via ditt nätverkskort och vara installerad när du kör igång Windows7.

Permalänk
Inaktiv

Opera borde inte få vara med alls. Ett norskt genomruttet företag.

Tar man betalt för en produkt som andra ger ut gratis får man skylla sig själv. Norsk kompetens på hög nivå måste jag säga. Att sedan gråta ut hos EU för att försöka ta marknadsandelar är bara löjligt. Tycker man ska bojkotta sådana skitföretag.

Dom enda webbläsare som borde få följa med, förutom IE är Firefox och Google Chrome.

Permalänk

Ja för mig spelar det då ingen roll, blir lite lättare att få alla webbläsare jag vill ha men jag ångrar nästan att jag inte deltog i demonstrationerna med Fuck EU nu under ministermötena i Åre.... Det här är bara för löjligt/fånigt/skrämmande/skrattretande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Tar man betalt för en produkt som andra ger ut gratis får man skylla sig

Kanske, men nu är ju även opera gratis...

Permalänk
Avstängd

I efterhand ångrar man att man röstade ja till EU... Sjuka jävla regler och lagar vi har nuförtiden.