Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nytt internet till hel bostadskomplex!

Hejsan allesammans,
Nu har jag fått ett mycket roligt uppdrag som jag vill diskutera med er lite granna.

Jag ska (med en del hjälp och pengar), dra in fiber, installera router, switchar och dra kabel i huset.

Det finns fiber fram till husen, därför tänkte jag dra in fiber från en eller två av dessa ställen in till en router.
Routerns trafik ska sedan succsesivt dela upp sig i switchar och sedan ut i lägenheterna och in till företagen i byggnaden.

Om ni har något förlag på följande produkter så är jag intresserad att lyssna:
1. En (ev. två) schyssta fiberkonverterare
2. En router
3. schyssta switchar (24portars)

Jag vill försöka få upp bra presetanda i nätet eftersom det ska bli så framtidssäkrat som möljigt.
Jag vill tex. hålla gigabit inomhuset.

Jag tänker mig stjärntopologi i huset. eller ev ring.

Nu ere bara att drömma sig iväg bland routrar o switchar

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Hej

Att du ens nämner ringtoplogi gör mig väldigt orolig om den totala kompetensen verkligen finns för att genomföra detta.

//Axeteg

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska ringa en ISP och låta dom göra det....

Permalänk
Medlem

Tocen ring nätverk ftw

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
Hej

Att du ens nämner ringtoplogi gör mig väldigt orolig om den totala kompetensen verkligen finns för att genomföra detta.

//Axeteg

Var ju stjärntopologi han nämnde.
Router? Vad tänker dudå? En DIR-655 i spetsen som NAT:ar all trafik?
Vad besitter du för kompetens?

EDIT: Fel av mig Axeteg, såg nu att han nämnde båda

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

ISP:er bygger ju dock ringar i fallet mellan flera städer.
Antar att trådskaparen läst runt på lite infosidor och sett detta och därför börjat svänga sig med termen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Var ju stjärntopologi han nämnde.
Router? Vad tänker dudå? En DIR-655 i spetsen som NAT:ar all trafik?
Vad besitter du för kompetens?

EDIT: Fel av mig Axeteg, såg nu att han nämnde båda

öhh, du vet att det finns dyrare, kraftfullare routrar än Dlinks konsumentprodukter va?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
öhh, du vet att det finns dyrare, kraftfullare routrar än Dlinks konsumentprodukter va?

Du ser inte ironin i hans inlägg?
Har man inte större koll än att behöva komma till ett forum och be om hjälp är man knappast rätt person för jobbet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Du ser inte ironin i hans inlägg?
Har man inte större koll än att behöva komma till ett forum och be om hjälp är man knappast rätt person för jobbet...

Sant!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ställt upp slutkraven istället, exempelvis:

Möjlighet att:
Begränsa portar mot användare
Begränsa hastighet användare<->internet
Se statistik över trafik mot tid
DHCP mot användare
etc etc.
Krab
Gigabithastigheter internt
Spärra DHCP-servrar från det interna nätet så inte andra kunder på nätet får adresser från grannens router.
etc.

Sedan lämna detta till någon som är lämpad att koppla in det på bästa sätt, alternativt fråga om hjälp hur det ska lösas och sedan göra jobbet själv.

Finns en anledning till att man inte bara blir nätverkstekniker för man kan pula med hemrouters

Har för övrigt inte fattat, först skriver du att det ska in i ett hus, sedan till lägenheter samt företag? Förtydliga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Som andra har påpekat.

Lämna ett sådant här jobb till proffs då det gäller en större installations och något som ska hålla kvalité.

"mixtra" bara med det själv om du absolut har kompetens och vet vad du gör.

För om du inte vet det och i slutändan tvingas kalla in "proffs" så kommer det kosta mer en det smakar hela kalaset.

Jag kan förstå entusiasmen och hela den biten för det är helt klart ett spännande och trevligt projekt men vissa saker bör lämnas till proffs.

Beslutar du ändå att genomföra det hela så önskar jag dig lycka till.

Och se till att använda utrustning utöver det du köper på "mediamarkt" eller "el giganten".

Ingen Hemfixar router med andra ord osv.

Tror du förstår vad jag menar.

Och använd kvalitets kabel med mera. Det ska gå som en röd tråd genom hela projektet.

Samt planering är A och O.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jag började fundera på om det ens är tillåtet att göra en installation i ett helt hyreshus utan nån sorts behörighet?

Permalänk

OK....

Det här verkar ju nice :S

Ja vad skall man säga om det här.

DU har företag och vanliga bostäder i huset? Hur stort hus pratar vi om?
Och vad är du i sammanhanget? Är du vaktmästaren/allt-i-allo snybben i huset?
Ge det här till profsen isf.
Om du är teknikern som står för underhållet av tekniken och då främst IT-delen.
Ge det till profsen i det fallet med.

Det enda jag skulle kunna tänka mig som företag/bostadägare att ge till någon som inte har specialkompetens, inom fiberoptikska nätverkslösningar eller nätverksbyggen i sin helhet, är mindre servicetjänster och underhållsarbeten på tekniken.

Du får sjäv tänka om om du kan ansvara för ett systemet funkar 99.9 procent av tiden, hela tiden.
För det är det jag skulle förvänta mig utav en tjänst jag betalar för.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

innan ja svarar på något så skulle ja mer vilja veta vad du får ut ifrån fibern vilken isp går du via hur många ip addresser hur hög bandbredd som du får ut innan du vill att vi ska svara vad och hur du bör göra

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

som försvar måste jag tillägga att Frågeställaren inte sa något om hårdvara förrutom

"" Om ni har något förlag på följande produkter så är jag intresserad att lyssna:
1. En (ev. två) schyssta fiberkonverterare
2. En router
3. schyssta switchar (24portars) ""

Vilket ju i sig inte är jättefel.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
som försvar måste jag tillägga att Frågeställaren inte sa något om hårdvara förrutom

"" Om ni har något förlag på följande produkter så är jag intresserad att lyssna:
1. En (ev. två) schyssta fiberkonverterare
2. En router
3. schyssta switchar (24portars) ""

Vilket ju i sig inte är jättefel.

håller med till viss del.

Dock finns en hel del frågetecken som andra såväl jag har uppmärksammat i tråden.

Så som:

1. Vem är personen som tänker utföra detta projekt ?, vaktmästare ?, Fastighetsskötare ?, vad ?

2. handlar det om bostadshus/Förening/Företagshus ? osv.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt för oss här på SWEC om du vill ha hjälp är att veta vad du ska ha för förbindelse utåt. Själva fibern du får in är förmodligen från någon leverantör.
Är det någon svartfiber ut mot internet eller har ni köpt kapacitet av någon leverantör redan?
Vad är kapaciteten?
Hur är det med IP-adresser?
Hur många hushåll/företag/lokaler är det som är aktuella för inkoppling? Skall var och en av de inkopplade få ett eller flera uttag? Sådant är mycket viktigt att ta upp/fundera på.

Sedan vad gäller den aktiva/passiva utrustningen så som switchar, konverters, routrar osv är också beroende på vilka förutsättningar du har. Är det bara en fastighet som jag förstod det behövs nog bara en fastighetsswitch. Beroende på antalet uttag i varje lokal/hushåll får du anpassa antalet portar på switchen efter det, eller ta fler switchar.
Sedan angående router så är det då frågan vad det är för något ni får i fibern till huset, är det bara en väg ut mot nätet eller liknande så kan ni nog behöva eget routat nät i fastigheten men är det så att ni köpt någon kapacitet med ip-adresser och hela kittet från en leverantör så kanske en switch räcker?

Det finns en hel del luckor som du skulle behöva fylla i.

Angående din fråga om mediakonverter så är mitt tips att skippa konvertering och köpa en router/switch med fiber interface, för att slippa felkälla vid konveteringar från optisk till elektriskt.
Har ni några små glastrådar i huset som hänger ut ur röret från leverantören eller hur ser det ut? Måste det svetsas fiber eller är det färdigt så du har fiberpatchar att koppla till utrustningen? osv osv osv.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons, allt detta ger mig verkligen en headsup.
Det fanns en ren och nästan farligt stor entusiasm inför det här som jag nu har kommit lite till rätta med.

Jag har tagit till mig era åsikter och forskat en del om hur det här kommer att gå till.

Situationen är denna.
-----------------------------
Det finns fiber in i huset i from av dragna rör som fiber lätt kan blåsas in i av leverantör.
Dessa kommer från Uppsala stadsnät och administreras av operatörer. tex finns blixtvik, iponly m.m.

fiberanslutningen samt routerinstallation kommer troligen en operatör att sköta. (precis som någon rekommenderade).

Sedan får dom därifrån tillgång till vårat intärna nätverk som då redan står klart att användas.
Det ser just nu ut på följande sätt:

Huset har 7 trappuppgångar, varje trappuppgång får då en managed layer 2 switch som tar hand om detta trapphus alla dess lägnehter.

Alla trapphus-switchar är i sin tur inkopplade till en och samma centralswitch.
--------------------

Tanken med ringtopologin var att seriekoppla alla switchar tillsammans i en fiber-ring mha. gigabitfiber-moduler till switcharna. Men vi har nu övergett den id´en.

Om man läser på innan man bestämmer något går det inte att göra det själv då?

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

du verkar som en framåtriktad kille så det där löser du med lite små uppbackningar av forum etc lycka till

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

jag glömde min fråga i föregående inlägg,
Är managed layer 3 switchar någonting att ha?

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk

L3 switchar har tillgång till IP och VLAN administration.
Hur många lägenheter är det exakt?
Skulle nog avråda dig att ha utspridda switchar.
Dra allt till en enda stor switch.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
L3 switchar har tillgång till IP och VLAN administration.
Hur många lägenheter är det exakt?
Skulle nog avråda dig att ha utspridda switchar.
Dra allt till en enda stor switch.

Det landar på 60-70st lägenheter + en hel del kringutrusning som ska med. Så en stor switch blir går nog inte.
Det kommer att krävs ca 2st tp-kablar per lägenhet pga indragning av ip-tele + ip-tv på en lina samt en för internet.

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jebb
Det landar på 60-70st lägenheter + en hel del kringutrusning som ska med. Så en stor switch blir går nog inte.
Det kommer att krävs ca 2st tp-kablar per lägenhet pga indragning av ip-tele + ip-tv på en lina samt en för internet.

Totalt onödigt jobb, bättre att låta kunden egen router/switch (beroende på hur ni gör det).

IP-telefoni kräver ingen bandbredd per klient, tv å andra sidan kan kräva några megabit, speciellt om man pratar HD-material. Har du då ändå 1Gbit till switchen i källaren så kvittar det. (Jämfört med att erbjuda 100/100 internet + "bredbands-TV" där TV:n exempelvis(!) tar upp säg 20Mbit så man bara har 80Mbit bandbredd kvar till internet OM det vore 100Mbit nätverk i huset internt).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Du bör fundera på full mesh. Så slipper du problem sen

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
L3 switchar har tillgång till IP och VLAN administration.
Hur många lägenheter är det exakt?
Skulle nog avråda dig att ha utspridda switchar.
Dra allt till en enda stor switch.

L2 = VLAN administration. Försök inte förvirra folk. Den stora skillnaden som inte har med L2/L3 att göra är att L3 brukar kunna hantera 4096 VLAN istället för en bråkdel av det.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
L2 = VLAN administration. Försök inte förvirra folk. Den stora skillnaden som inte har med L2/L3 att göra är att L3 brukar kunna hantera 4096 VLAN istället för en bråkdel av det.

Oj, självklart är det så. Så går det när man inte upprätthåller kompetensen

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"