Permalänk
Medlem

GTS 250 Temperatur

Tjena, jag har ett problem med två GTS 250 SLI grafikkort. När jag börjar spela spel går första grafikkortet raket snabbt till 67-75 °C samtidigt som den andra grafikkortet stannar på 55-60 °C. Det här började hända omkring 4 dagar sen, jag köpte den här dator för 4 veckor sen och den hade inga som helst problem då. Vad kan vara problemet?

Moderkort: Asus P5N-D, nForce-750i SLI
Grafikkort: 2st XFX GeForce GTS 250 512MB
Processor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
Fläktar: 1x 120mm blue front fan, 2x 120mm blue top fan, 1x 220mm blue left side fan (Använder 3, maximum för moderkortet plus CPU fläkt)
Hårddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
Minne: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Corsair Powersupply 750W

Fins det någon där ute som kan hjälpa mig?

EDIT: Jag märkte nyss något nytt

När jag spelar spel:
#0:Core Clock\ 738 MHz
#0:Core Clock\ 1836 MHz
#1:Core Clock\ 300 MHz
#1:Core Clock\ 601 MHz

Idle: Båda på 300 MHz och 601 MHz

Är det här något problem?

EDIT2: Problemet var att spelet jag spelade stödjer inte SLI vilket vis leder till att ett av grafikkortet får allt jobb. Temperaturen ser ut att vara normal efter jag ar gjort lite re-search. Efter jag har spelat GTA IV omkring en timme så var båda grafikkortens temperatur på 70°C.

Tack för alla era svar.

Permalänk
Medlem

De ena kortet blåser kanske varm luft på det andra ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kan vara så att spelet du spelar bara kräver kraft ifrån ett kort, som går för fullt och blir varmt. Det andra idlar och förblir kallt vilket förklarar både temp och clock.

Är inte så hemma på sli-profiler och sånt fast kan även vara att vissa spel inte kan kombinera sli så att det ena "tvingas" idla.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det andra kortet varmare för att det värms av det undre kortet, så är det med mina kort. Det ena går nästan alltid 3-4 grader varmare

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

fr du bra prestanda med dom korten har två likadana kort men har inte testat SLI ännu

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
fr du bra prestanda med dom korten har två likadana kort men har inte testat SLI ännu

Ja, sådär. Du kanske vill dra ner lite på "Shadows" när du spelar spel som Crysis, GTA IV. Förutom det är dom skitbra.

Permalänk
Medlem

ja shadows är lite segt av nån anledning? var det med ett kort i alla fall..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Antagligen är det andra kortet varmare för att det värms av det undre kortet, så är det med mina kort. Det ena går nästan alltid 3-4 grader varmare

Ja, det kan det vara men konstigt nog började det här för 4 dagar sen. Jag köpte den här datorn för 4 veckor sen och den hade samma temperatur som den andra grafikkortet tills 4 dagar sen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ny här på forumet och hoppas jag tänker rätt när jag lägger en liknande frågeställning i en gammal tråd.

Jag kör på samma system som GHP och upplever att mina grafikkort är lite väl varma ibland.
Har inte mätt exakta temperaturer än, men sitter och funderar på hur man skall lösa kylningen.

Problemet är såklart utrymmet. Korten är 3,8 cm breda och sitter nästan dikt an mot varandra så det blir svårt att montera på någon av de GPU-kylarna jag hittat än så länge. De flesta är ju minst 4 cm breda eller mer, och då räcker inte utrymmet till..

Är det någon som har liknande erfarenheter och kanske en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Har ett Asus GTS 250 o min fläkt på det grafikkortet låter värre än fläkten vid spisen. Först trodde jag det var PSU'n, sen cpu'n men jag upptäckte att det var grafikkortets fläkt som surrade järnet.

Ngn som har erfarenhet att byta ut dessa?
Grafikkortet ligger nu på 67 grader, är det normalt?

Permalänk
Medlem

är det 2 eller 3 kablar som går ifrån fläkten?

fy för icke referenskylare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt grafikkort klarar över 100grader så det är nema problema. Men har du ingen fläktstyrning till gaffet?
Testa Riva Tuner. www.guru3d.com

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har ett Colorful Gts 250 på vilket fläkten låter riktigt mycket. Jag löste det genom att koppla ur den inbyggda fläkten och med lite högtalarkabel band jag fast en 120mm-fläkt med fläktcontroller. Så nu är det tyst och fint, dessutom 3-5 grader svalare än när den inbyggda fläkten gjorde jobbet.