Permalänk
Medlem

Temperaturbekymmer?

God afton alla ni som råkar vara vakna så här dags.

Jag köpte ganska nyligen en HP Pavilion Dv6-1128eo (say 3 veckor sedan) och märkte ganska snabbt att den kunde uppnå temperaturer som gjorde mig lite kluven.

Det slutade med att jag nyligen experimenterade lite om hur varm den egentligen blev, och resultatet finns nedan.

Under Idle ligger CPU och GPU på cirkus 60-63 grader celcius, med 55 grader som minst när det blev är lite mysigt tvärdrag genom mitt rum.

Under Load lyckades jag strax överskryda 90 grader för både CPU och GPU andra gången jag stressade datorn, dessa temperaturer nås också ganska fort när jag spelar något på datorn.

Och ja, jag är medveten om att en del personer här på forumet är lite kritiska till temperaturerna bl.a. SpeedFan visar, men jag testade med 4-5 olika program och alla visade praktiskt taget samma värden.

Kammeth

Citat:

CUP eller GUP, inget bör ligga över 80 grader celcius i load(belastning/spelande) då är det enligt mig oroväckande och risken finns att laptopen skadar sig själv.

So far:
Jag har inte använt någon luft på burk som tycks vara så ytterst dyrkad, men samtidigt tvivlar jag på att den kommer kunna göra någon nytta då jag till 90% använt datorn på en kraftig gammal skärbräda i trä som lyckades ha perfekta mått för min laptop (där jag också använt mig av en bunt ihoptejpade mynt för höja datorn och ge den lite extra utrymme att suga in luft, inspiration fick jag från en gammal post här på forumet jag tyvärr inte hittar just nu.)

Jag hittade den här tråden om att undervolta processorn, men tydligen var programmet RightMark CPU inte tillräckligt uppdaterat för nyare datorers processorer och tyvärr hittade jag heller inget annat program som kunde ersätta detta.

Min nästa tanke var att köpa en laptop-kylare, men även här är det besvärligt att hitta en i antingen rätt storlek eller med fläktarna placerade på rätt plats. Jag har känt överallt på datorn under full Load och det enda stället som alstrar märkbar utvändig värme är vid fläkten, varpå de laptop-kylares fläktar som jag hittat brukar vara placerade rakt i mitten eller dylikt.

Skulle det kunna vara att det helt enkelt är ett fabriksfel eller att det är konstruktionen på min laptops utblås som ställer till det?

Som det förhoppningsvis syns på bilden så är insugen möjligtvis en aning förtäckta, samt att trots att det finns två utblås (dock är det bara det på vänster sida av laptopen som blåser ut någolunda med luft) så är dem väldigt vinklade, vilket jag tycker medför att inte alls lika mycket luft kan lämna datorn på samma gång.

Så.. det känns som att jag gjort vad jag är kapabel till just nu. Vad bör jag göra härnäst? ;< Annars slutar det med att jag sitter med en bordsfläkt i skrevet.

Det blev kanske lite mycket text men med dagens allt kraftigare laptops är det mycket kylning som inte riktigt hänger med, och förhoppningsvis kanske fler personer kan dra nytta av möjliga följddiskussioner i denna tråd.

Tack på förhand.

PS. Att sätta datorns batterialternativ i "energisparläge" sänker såklart temperaturen en aning, men den sänker också datorns prestanda en rejäl bit, vilket inte riktigt är det jag är ute efter.

Permalänk

testa att installera sensate grafikdrivrutiner, min temp sjönk efter jag lagt in dom senaste.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget skutte, men tyvärr är både grafikkortets drivrutiner samt BIOS uppdaterade.

I övrigt kan jag uppdatera om att sitta intill en bordsfläkt sänker temperaturen med upp till 20-22 grader <.<

Så.. jag letade runt lite om olika laptopkylare och fann till slut tre möjliga kandidater;

NZXT Cryo LX

Lapworks Attache

Antec Notebook Cooler 200

Finns det möjligtvis någon här med personlig erfarenhet eller åsikter om någon av dessa?

Permalänk

Antec gör bra saker så jag skulle valt Antec kylare.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

har en dv6 1236eo.

har samma fenomen på min
i skrivandets stund har jag 74C på CPUn och 44C på HDD
CPUn växlar från 60 - 82C konstant. Fläkten ångar på..

det jag blir jävligt förbannad på, som på så många andra HP är att utblåsningen från processorn ligger UNDER datorn istället för på sidan.....

DS. Visserligen installerar jag en jäkla massa då jag precis köpt datorn...men ändå

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk

Ati korten blir alltid lite varmare en Nvidia korten. men tröskeln ligger runt 100 C så det är ingen fara.

(GPUn tål väldigt mycket värme). Däremot om CPUn skulle ligga högt hela tiden har du antingen en massa damm i fläkten, eller så har HP "missat" lite med Kylpastan, (händer då & då). gör även rent Heatsinken om du ska städa upp.

lättast är att bara skruva loss botten plåten och dammsuga rent Heatsink o fläkt, (går bra med dammsugare, nudda bara inte moderkorten, tryckluft är bra på ett sätt, men dammsugare suger upp dammet istället för att bara blåsa bort det, så jag föredrar dammsugare), använder alltid ett ESD-armband när jag öppnar botten plåten, har du inget, jorda bara av dig innan du börjar pilla.

he he. (exempel bild, ej min egen som tur är)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

det intressanta är att jag o "Deodric" nästan har samma processor. Jag har RM 75...så det är nog så att dessa ligger på dessa temps.

någon annan som har liknande system som kan dela med sig av sina temps?
men visst blir man lack på placeringen av utblåsningen...jag fattar det fan inte..2009 och de e så jävla tröga

haha...vilken jäkla bild....mysigt

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Har en rm-74 i en acer aspire. Den går på 42 grader vid idle, och upp mot 67 vid full load. Har inte spelat avancerade spel så full load är jag osäker på.

Permalänk
Medlem

Köp arctic silver 5 och byt ut kylpastan, du kommer nog få ner tempen med 10 grader

Permalänk
Medlem

Har testat datorn lite mera nu. Den går ganska snabbt upp i 90 -95 grader vid belastning. Jag upplever ändå inte att fläkten är jättestörande för det. Men jag har ganska dåliga datorer att jämföra med så den surrar säkert högt.

Permalänk
Medlem

Enligt hp-supporten skall normala arbetstemperaturer för amd-processorn i dv6 ligga mellan 40-60C, annars går datorn varmare än den ska! Maxtemp på turion ligger vid 100C men spelar man mycket eller gör annat som håller tempen runt 90-strecket långvarigt så utsätts både cpu och omgivande komponenter för påfrestningar som allvarligt påverkar både funktion och hållbarhet, och hp kör bara ett års garanti... Då supporten själv hävdar 40-60C och att annat är onormalt ser jag det som att du utan tvivel har giltigt skäl att reklamera burken! Även om den inte trottlar av värmen vill man inte ha en burk där för höga temperaturer gör att den lägger av en månad efter att garantin gått ut...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Har en rm-74 och har 70-80 efter att ha spelar ett tag sen ligger den kostant där (väldigt varmt undertill) Har 50-60 vid surf. (är en hpdv6)

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Min HP DV5:a går definitivt varmare än 60 grader, 60 grader är ju vad den står på när man surfar och annat(!) Vill inte ens veta på vad den är på när man drar igång lite spel....

Hur säkert är det att man kan reklamera produkten? Är inte riktigt nöjd med DV5:an faktiskt, den är på tok för varm vilket ju ger sämre prestanda och är allmänt obekvämt. Bekvämlighet var ju en av anledningarna till att jag skaffade en bärbar.... :f

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme