Permalänk

Com Hem låg hastighet!

Sitter hemma nu och har ett lustigt problem, på min stationära dator har jag ca 10Mbit/s och på min bärbara får jag 2Mbit/s när jag testar på bredbandskollen.
Betalar för 24/Mbit.
Någon som upplevt samma problem eller någon som vet vart problemet ligger och hur jag kan lösa det. Har pratat med comhem men det gav inte mycket direkt. Dom sa att det kunde vara virus eller nått som segade ner.

Tack för svar PFH

Permalänk

Man får i regel ALDRIG vad man betalar för när det gäller bredband då hastigheten är beroende av avståndet till närmaste "station". Möjligt att du bara får ut 10 pga ett stort avstånd, men svårt att säga med säkerhet.

Comhem tycker jag f.ö. inte om det minsta då mitt bredband dör titt som tätt och kräver omstart av såväl router som modem, men det felet kanske är hårdvarubaserat.

För att återgå till ämnet så kan jag bara säga att du aldrig kommer få ut 24Mbit/s utan ska vara glad om du kommer upp i 16

Permalänk

jag har ju kommit upp i över 24mbit/s innan asså. Men nu har det ju gått sönder eller nått det e ju skitskumt nu.
Både jag och en polare ligger över hastigheten i vanliga fall fast nu har de tju hänt nått.

Permalänk
Medlem

Om kabelmodemet inte har inbyggd router så kan du prova koppla in en av datorerna direkt till modemet och se om det gör någon skillnad. Jag har hört att en del av Comhems nya modem med inbyggd router har haft problem med stabiliteten. Annars får du väl jaga på supporten och berätta ditt problem i all evighet tills dom eventuellt skickar en tekniker.

Permalänk

jag har den rätt in i modemet skumt att jag får så skillnad på hastighet mellan bärbara datorn och stationära.

Permalänk
Medlem

Skulle felanmäla detta. Låter helt klart som centralt fel i comhems prylar. De har central utrustning som bestämmer vilken hastighet respektive kund/modem ska ha och den verkar fela för dig. Iaf om du får 10/1 på ena dator och 2/0,4-0,5 på den andra. I så fall hoppar modemet mellan 2 av comhems befintliga "möjliga" abonnemang istället för ditt eget. Dock brukar dessa typer av fel fixas rellativt snabbt (inom 24h) och vara kända hos supporten vilket det nu inte verkade vara i detta fallet.

päpparkaka: comhem är inte avståndsberoende som *dsl, om det inte är belastat och signalen är bra SKA man få max hastighet. Dock måste man ju ha fungerande mjuk/hårdvara i datorn också såklart

Edit: Ser att det troligen är för sent att ringa dem nu, de stänger 21.00 så testa imorgon igen med bbkollen.se så de nu inte fått upp ögonen för felet själva och löst det tills dess.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

har samma problem, sitter på en 50 mbit lina från comhem, men dom senaste dagarna har det gått segare än sirap. Kollade bbk, och fick ut 0.04 ner och 0.03 upp.

Ska testa o ringa dom imorgon, och se vad dom säger...

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk

Ahh.. Comhem. Det var goda tider. 100m ifrån stationen. fick 30/10 (betalade för 24/8). Bor i Nacka.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Låter som olika fel men men. Naturligtvis är det inget fel i att ringa deras support. Vad ska man annars med dem till?

Visa signatur

Dooh!