Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig.

Hejsan, jag har det problem med datorn att den fryser efter jag har haft igång den 5-10minuter och så hör jag något surande ljud. Jag har testat plockat ut ram-minnena och testat en i taget men datorn fortsätter frysa sig.

Operativsystem: Windows XP
Processor: E8400
Moderkort: Asus p5q pro
Minne: 2x 1GB
Grafikkort: Radeon 4850HD

Har ni något tips vad jag borde testa härnäst?

Permalänk
Vila i frid

Surrande läte kan vara drosslarna på grafikkortet, drosslarna runt cpun eller drosslarna i kraftaggregatet (vilket du inte nämner vilket det är). Alla fläktar går normalt på grafik, cpu och kraft?

Permalänk
Hedersmedlem

Varmt i burken? Damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Surrande läte kan vara drosslarna på grafikkortet, drosslarna runt cpun eller drosslarna i kraftaggregatet (vilket du inte nämner vilket det är). Alla fläktar går normalt på grafik, cpu och kraft?

De surrande lätet hör jag i hörlurarna, har nyligen blåst ur datorn på damm.

Jag ska kolla upp vad jag har för nätagg när jag kommer hem.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara hårddisken, min hårddisk strulade för mig i början. Dock när den överförde stora filer bara.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

När började de o hända för dig?? har du nyss byggt datorn? säker att cpu kylaren sitter bra?? låter som den blir överhettad eftersom du kan köra den i iaf 5min..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem dvs att datorn fryser efter en kort stund.

Visade sig vara att processorn blev alldeles för varm.
Vet inte om jag kanske monterat kylaren fel eller om jag använde för lite kylpasta. men jag bytte iaf till en bättre kylare och problemet var löst

Permalänk
Medlem

Byggde ihop datorn för ungefär 6 månader sen, och har inte haft någon som helst problem innan. Datorn började frysa sig för ungefär 1 vecka sen.

Ska kolla upp det där med att processorn blir för varm.