Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
innan någon säger det, jack daniels är inte en whiskey.

nehe, så vad är det då?

jag gillar jim beam, men det blir man väl hånad för i en tråd som denna

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så är inte de snuskigt dyra värda det. Inte som dricka iaf, utan kanske som samlarobjekt och lite kuriosa. Det är klart att man kan smutta på en virre för åtskilliga laxar, men är det värt det? Det får man nog avgöra men 10st 500kr flaskor kan man ha mycket roligt för, mycket länge. Det är klart en rosaskjorta på Stureplan med ett platinakreditkort där det står "pappa betalar" kan ju köpa vad som helst. Vi andra gör val i livet.

För mig gäller alltid pris/prestanda. Det är inte många som egentligen är värda mer än kanske 500-600kr (om man inte kör snobb-svängen) och väldigt få som verkligen är värda över tusingen. Då ska det fan mycket till.

Tips dock: Gör som jag köp en gammal buteljering som är från samma år som du föddes. Roligt sak som kan bli kul att öppna vid högtidigt tillfälle med goda vänner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
nehe, så vad är det då?

Man får väl dricka vad man vill. Nu kanske du borde prova en riktigt fin gammal skotte och se skillnader - MEN - var och en dricker det man vill.
Man får dricka sin virre hur man vill också. Vill du ha vatten i den - go ahead (vissa blir bättre, vissa inte). Vill du ha apelsinjuice i din 18-åriga singlemalt är det upp till dig (men ge fan att hälla det i min ). Vi är alla olika.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
nehe, så vad är det då?

du vet inte på riktigt?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

farsan rekommenderade en fin inte budget whiskey som började med Mc eller något, några förslag, och e den fin då?

EDIT: Han sade att det var en singlemalt whisky som fanns i 3 smaker, det var ej Macallan.

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis en Macallan. Mycket trevligt destilleri som alltid håller hög kvalité. På tax-free säljer de en 10y cask strength som är bra pris på och trevlig (och ger hår på bröstet). Tyvärr är min slut. Deras vanliga sorter är kanonbra. Med problemet att få tag i sherryfat har de introducerat "fine oak" (en fin omskrivning av att de då kör billigare bourbon-casks). De är goda, men köp den vanliga sherrylagrade om du får den för vettigt pris.

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

För att leda in diskussionen på ett litet sidospår:

Vilka whiskeyglas föredrar ni, ärade medlemmar i Sweclockers Whiskeypanel?

Själv är jag helsåld på Iittala Gaissa:

Fast jag kör med den mindre varianten, den som bara heter "dricksglas" (22cl). Tycker den andra är för stor.
Jag gillar den framför allt för utseendet och storleken (man slipper tvåhandsfattning). Sen är jag barnsligt förtjust i "skårorna" i botten. Perfekta att stoppa lillfingret i så glaset balanserar lite snyggt i handen.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
du vet inte på riktigt?

nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Man får väl dricka vad man vill. Nu kanske du borde prova en riktigt fin gammal skotte och se skillnader - MEN - var och en dricker det man vill.
Man får dricka sin virre hur man vill också. Vill du ha vatten i den - go ahead (vissa blir bättre, vissa inte). Vill du ha apelsinjuice i din 18-åriga singlemalt är det upp till dig (men ge fan att hälla det i min ). Vi är alla olika.

skönt att man lever i en fri värd Förut har jag inte gillat att dricka sprit öht, men lärde mig uppskatta det i usa. har inte "hunnit" testa så mkt annat sen jag kom hem men vill gärna göra det. Är dock lite snål av mig så har ju ingen lust att köpa allt för dyra saker.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Är en väldigt okunnig nybörjare, som inte hunnit prova så många olika sorter än.
Men en favorit hittills är helt klart en 15årig Isle of Jura.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian

Den här varianten:

Men visst, ibland vill man ha sitt ölkoncentrat i whiskyglas av mer traditionellt utseende.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

För att leda in diskussionen på ett litet sidospår:

Har lite olika sorter men mina favoriter är mina graverade nosing-glases från Highland Park.

Men normalt kör jag mina provarglas från Schott-Zwiesel. De är lite mindre och passar utmärkt till en litet avsmak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT: Han sade att det var en singlemalt whisky som fanns i 3 smaker, det var ej Macallan.

Någon?

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Håett

Någon?

Den enda jag kan komma på såhär på rak arm med "mac" i namnet som inte är macallan är Macleod. Finns på systemet och tillhör de lite billigare single malt. Kan det vara den?

Edit: kollade på systemets hemsida, och Macleod finns i "smakerna" highland, islay och speyside - tre stycken alltså.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Den enda jag kan komma på såhär på rak arm med "mac" i namnet som inte är macallan är Macleod. Finns på systemet och tillhör de lite billigare single malt. Kan det vara den?

Edit: kollade på systemets hemsida, och Macleod finns i "smakerna" highland, islay och speyside - tre stycken alltså.

Jajamen, Macleod var det, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är en riktig fan av Mackmyravirren faktiskt. 2007 tog jag ut några flaskor som då var lagrade sedan 2002. Helt okej, men kunde ha varit bättre. Fick nu i våras brev om att provsmaka det fatet igen (Bourbonfat cask strength) - och vilken virre! Så nu häromveckan tog jag tag i det och beställde de resterande delarna av fatet. Torde bli cirka 35 flaskor, så nu fyller man på lite i förrådet.

Ser verkligen fram emot att se hur mitt andra fat, som då är ett Sherry, kommer att utvecklas. Funderar även på att ta ett fat gjort av svensk ek också - man lär ju bli alkis snart.

Att äga sin egen virre rekommenderas - riktigt roligt! Känner man att det är för mycket pengar alt. sprit (faten ligger på 30 liter vid påfyllnad, minskar dock ju längre man lagrar) i sig att köpa fatvis själv så kan man ju alltid dela på ett fat med några bekanta.

Köper jag från bolaget brukar det vara Macallan (ska prova Sherryversionen som någon nämnde tidigare, tror endast att jag har druckit Fine Oak 12 och den andra 18). Kan det vara denna du menade förresten, http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=89572&B... ? Annars är Laphroaig Cask Strength inte helt fel heller - snacka om att man vaknar till av både lukten och smaken!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Inhandlade nyligen en flaska Aberlour A'Bunadh, Aldrig smakat den så det ska bli intressant nu till helgen. Har ni något att säga om den? Komemr jag bli besviken?

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

A'Bunadh:
En riktig sherrybomb som är mycket trevlig. Cask Strength och biter i läppen på ett härligt sett. Ibland kan de olika batcharna vara rätt olika från skapligt bra till fantastiskt bra. Har för mig att den inte är så gammal (runt 8 har jag för mig de brukar tas) men är en riktigt trevlig upplevelse. Vatten eller ej kan variera mellan batchar och dig som person, men jag tror nog jag föredrar den neat. Inget man klunkar i sig, utan ta 2cl och låt bara en liten pärla rulla runt på tungan. Det räcker länge.
Kombinerad med en höghaltig choklad är ett tips (bara ett litet litet gnapp)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tips dock: Gör som jag köp en gammal buteljering som är från samma år som du föddes. Roligt sak som kan bli kul att öppna vid högtidigt tillfälle med goda vänner.

Det där var en bra ide! Hur hittar man specifikt en whiskey från 1979?
Synd att man inte tänkte på detta när man var 12 år.. hade varit billigare då..

Edit: Hittade http://www.whiskymag.com/whisky/vintage/ där kan man söka efter årtal. Hmm.. finns många att välja på.. jag får nog köpa allihop så jag inte råkar välja fel..

Edit igen: Tror ni systemet kan ta hem en 18-årig vintage The Macallan från 1979 eller ska man köpa en från nätet? Om nu systemet skulle kunna plocka hem en åt en så lär man väl behöva sälja huset för att ha råd med den iofs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köpte en Highland park 18 years och en Mcleod's idag, hoppas att dom smakar bra =), ska dom drickas "pure" eller med lite vatten tycker ni?

Visa signatur

Permalänk

Jag har alltid undrat, vad i hela världen
är skillnaden på whisky och whiskey?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Jag har alltid undrat, vad i hela världen
är skillnaden på whisky och whiskey?

bra fråga, jag var tvungen att använda google.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Whisky

Visa signatur

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jack_Daniel%27s

det finns en 50% flaska med vanlig kork och fast detta är ett whiskey tråd så måste jag rekommendera den kanske är svårt att få tag på denna då jag köpte den på taxfree.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där var en bra ide! Hur hittar man specifikt en whiskey från 1979?
Synd att man inte tänkte på detta när man var 12 år.. hade varit billigare då..

Edit: Hittade http://www.whiskymag.com/whisky/vintage/ där kan man söka efter årtal. Hmm.. finns många att välja på.. jag får nog köpa allihop så jag inte råkar välja fel..

Edit igen: Tror ni systemet kan ta hem en 18-årig vintage The Macallan från 1979 eller ska man köpa en från nätet? Om nu systemet skulle kunna plocka hem en åt en så lär man väl behöva sälja huset för att ha råd med den iofs.

1. Kolla genom systemets beställningssortiment. Rätt stort.

2. The Whisky Exchange

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte väcka denna tråden:)

Var på en alpresa för en vecka sen och på vägen hem köpte jag med mig lite alkoholhaltig dryck och bla en bowmore som njöts till en film i helgen:) Mycket trevligt var det:)

Permalänk
Medlem

Är själv ett stort fan av dom rökigare Whiskey sorterna, Laphroaig(Qask), Bowmore, Smokehead, Ardbeg. Men även Macallan och Glenmorangie slinker ner ibland.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Fan, jag hade ju skrivit ett långt inlägg om hur fint Islay är och så klantar jag bort det ut i whiskyångorna!

Slutsatsen är iaf:

Islay är jävligt fint!
Bowmore är jävligt fint!
En lång mening, jävligt fint!

(ser ni vad jag gjorde där?)'

edit:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Fan, jag hade ju skrivit ett långt inlägg om hur fint Islay är och så klantar jag bort det ut i whiskyångorna!

Slutsatsen är iaf:

Islay är jävligt fint!
Bowmore är jävligt fint!
En lång mening, jävligt fint!

(ser ni vad jag gjorde där?)'

edit: http://www.singlemaltwhiskyshop.com/media/44338/2xglass%20tub...

Islay är förbannat bra:) Coal Ila 12year är riktigt bra tycker jag:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
10 year old Laphroaig är rätt god

mmm... Laphroaig En favorit där med

Permalänk
Medlem

10-åriga laphroaigen är inte riktigt min kopp akvavit, egentligen. Känns lite väl fattig i smaken på nåt sätt. Då har quarter cask mer att ge, tycker jag.

Inte lika mycket som Ardbeg Uigeadail, dock, men den har jag nog försökt sätta ord på i två år eller nåt...

När det gäller Mackmyran, som diskuterats lite, så tycker jag den har vuxit litegrann mellan gångerna jag tagit mig ett glas av den. Riktigt angenäm senast.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Efter att ha surfat runt lite så hitta jag denna coola(imo) tröja. Ska fundera lite till på om man ska köpa den. Har aldrig druckit ardbeg dock.

Permalänk
Proffsmoddare

Köpte denna godsaken

Helt underbar men med ett pris som kanske inte tilltalar alla

Mottager gärna tips på bra Highland Single malts

Detta finns redan i hyllan och behöver inte tipsas om

Highland Park 12,15,18
Glenmorangie 10, 15
Ancnoc 12
Clynelish 14 och Destillers Ed 92
Dalwhinnie 15
Aberfeldy 21
The Balvenie 21

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR