Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Arbetsliv: Arbetsomfattning - Provanställning på 80%

Permalänk

Arbetsliv: Arbetsomfattning - Provanställning på 80%

Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb och vid anställningen var det sagt att "tjänsten är en provanställning på 80%".

Den här veckan har jag varit sjuk under måndag och tisdag, men om jag hade arbetat hela den här veckan så skulle jag ha arbetat totalt 41 timmar och 30 minuter enligt mitt schema. Är inte det mer än heltid? Rätta mig om jag har fel men normalt brukar det räknas som heltid om man arbetar 8 timmar per dag, 5 helgfria arbetsdagar i veckan, vilket ger 40 timmar totalt per vecka.

Från början var det ju sagt att arbetsomfattningen skulle vara 80% av heltid, och sedan 100% av heltid, alltså full heltid. Jag antar att det är arbetsomfattning de menar när de skriver "tjänsten är en provanställning på 80%". Hur ska man annars tolka det som?

Hur räknar man fram dessa andelar arbetad tid, är det per dag, per vecka, eller per månad? Om det är per vecka så stämmer det inte helt med mitt schema för den här veckan.

Om jag hade varit schemalagd för att jobba 40 timmar den här veckan istället, hade jag då kunnat få övertidsersättning för resterande 1 timme och 30 minuter om de skulle önska att jag jobbar längre än vad jag är schemalagd för?

Övertid är väl all den tid man jobbar utöver det som står i schemat? Det måste inte vara förlagt till någon speciell tid på dygnet för att räknas som övertid?

Jag skulle ju ändå få ordinarie lön för de extra 1 timme och 30 minuter som jag skulle ha jobbat utöver heltid för den här veckan, men frågan är ändå om det är helt rättvist på det här sättet. Hur många timmars ledighet måste man ha per dag? Är det lagstadgat eller går man efter kollektivavtalet?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Från arbetsmiljöverket: http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel02.aspx

Citat:

5 §

Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.

Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället.

IANAL men tror det kan tolkas som att 160 timmar per 4 veckor är max och då bara i specialfall.

Edit: När en deltidsanställd jobbar extra kallas det mertid, inte övertid: http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Arbetsliv: Arbetsomfattning - Provanställning på 80%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb och vid anställningen var det sagt att "tjänsten är en provanställning på 80%".

Den här veckan har jag varit sjuk under måndag och tisdag, men om jag hade arbetat hela den här veckan så skulle jag ha arbetat totalt 41 timmar och 30 minuter enligt mitt schema. Är inte det mer än heltid? Rätta mig om jag har fel men normalt brukar det räknas som heltid om man arbetar 8 timmar per dag, 5 helgfria arbetsdagar i veckan, vilket ger 40 timmar totalt per vecka.

Från början var det ju sagt att arbetsomfattningen skulle vara 80% av heltid, och sedan 100% av heltid, alltså full heltid. Jag antar att det är arbetsomfattning de menar när de skriver "tjänsten är en provanställning på 80%". Hur ska man annars tolka det som?

Hur räknar man fram dessa andelar arbetad tid, är det per dag, per vecka, eller per månad? Om det är per vecka så stämmer det inte helt med mitt schema för den här veckan.

Om jag hade varit schemalagd för att jobba 40 timmar den här veckan istället, hade jag då kunnat få övertidsersättning för resterande 1 timme och 30 minuter om de skulle önska att jag jobbar längre än vad jag är schemalagd för?

Övertid är väl all den tid man jobbar utöver det som står i schemat? Det måste inte vara förlagt till någon speciell tid på dygnet för att räknas som övertid?

Jag skulle ju ändå få ordinarie lön för de extra 1 timme och 30 minuter som jag skulle ha jobbat utöver heltid för den här veckan, men frågan är ändå om det är helt rättvist på det här sättet. Hur många timmars ledighet måste man ha per dag? Är det lagstadgat eller går man efter kollektivavtalet?

Tack på förhand!

Jobbar du deltid (mindre än 100%) så kallas det mertid vilket inte nödvändigtvis behöver ge dig mer än ordinarie betalning. Dock brukar mertid bara vara upp till 100% och när man går över det får man övertid istället för mertid. När det gäller ledighet så ska du enligt lag ha minst 11 timmar sammanhängande vila per dygn och minst 36 timmar sammanhängande vila en gång per vecka (veckovilan).

Allt detta kan dock i alla fall tillfälligt avtalas bort via kollektivavtal så enklast är att höra med ditt fack om vad som gäller på just din arbetsplats. Vissa saker följer ett EU-direktiv och får inte avtalas bort permanent eller bara under vissa förutsättningar medan andra delar kan avtalas bort i sin helhet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.