Permalänk
Medlem

Ny speldator 7500 kr

Hej!

Har designat ett paket jag skulle vilja ha lite input på. Moderkortet jag har valt är Crossfire-kompatibelt, right?
Jag har redan ett Antec Solo med ett Corsair HX520-aggregat, ett Radeon HD4850 samt två gamla SATA-hårddiskar som jag återanvänder till det här bygget. Windows Vista Home Premium x64 är tänkt att bo på den nya SSD-hårddisken.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dig att vänta till i5!

Permalänk
Medlem

japp vänta på i5, sen behöver du inte ljudkortet då det finns bra integrerade ljudkort

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
japp vänta på i5, sen behöver du inte ljudkortet då det finns bra integrerade ljudkort

Fel de finns inte vettiga integrerade..
Tror inte att i5 blir så mkt bättre än Phenom II så ifall du inte orkar vänta
så går nog den du har valt bra. Allt för många tittar på preleminära tester som
inte är i närheten korrekta.

Permalänk
Medlem

Ljudkortet är ett måste, så mycket har jag lärt mig själv. Det kanske är en god idé att vänta på Core i5, åtminstone på de första prestandatesterna och se om det kan tänkas bli en konkurrent till Phenom II.

Permalänk
Medlem

Som sagt i ett tidigare inlägg, vill jag ha hjälp att välja delar till ett nygammalt system. Jag har redan ett Antec Solo med ett Corsair HX520-aggregat, ett Radeon HD4850 samt två gamla SATA-hårddiskar som jag återanvänder till det här bygget. Windows Vista Home Premium x64 är tänkt att bo på en ny SSD-hårddisk.
Jag har riktat in mig på Core i5 750, som verkar prisvärd. Jag kommer att försöka överklocka uppåt 3,6-3,8 GHz om möjligt.

Komponenter som behövs är således:

Moderkort (behövs ej crossfire/SLI)
Gigabyte? Asus? MSI? Har kollat en del på MSI's CD53 och det verkar klart intressant med vinklade SATA-kontakter på ett så billigt moderkort. GA-P55-UD3R lockar också lite grand.

Processor
Intel Core i5 750.

Processorkylare
Noctua NU-U12P SE? Zalman CNPS-10X? Thermalright MUX-120?
Det lutar åt den sistnämnda med tanke på (troligtvis) vettigt pris och tillräcklig kylningsförmåga.

Minnen
4 GB DDR3. Bör jag välja 1600 MHz-minnen om jag vill överklocka enligt ovan? Har tidigare goda erfarenheter av Corsair och ser ingen anledning att byta till annan tillverkare. Räcker XMS-moduler eller bör jag köra på Dominator?

Ljudkort
Ett prisvärt entry-level Creative-kort. Vilket rekommenderar ni? Har tidigare haft ett Asus, men pga latens på line-in-kanalen är de inte längre ett alternativ.

Hårddisk
Slår till på en X25-M G2 80GB så fort de finns i lager igen. Det är väl ett bra val trots att jag kommer köra Vista (utan stöd för automatiskt TRIM) istället för Windows 7?

Tack på förhand!