Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Börsen stiger alltid

Jag läste en bra artikel på DI om att börsen alltid stiger i längden, se denna länk.

Då kom jag att tänka på en sak. Enskilda aktier kan ju gå ner på sikt, men eftersom börsen alltid är en summa av "elitföretagen" så kommer den gå upp. Fonder fungerar på samma sätt, men slår inte alltid börsen. När man plockar ihop en aktieportfölj ska man också tänka på samma sätt och sprida riskerna så att den går upp i snitt.

Men eftersom vi vet att börsen alltid kommer gå upp, så borde man ju utnyttja det. Antingen köper man alla aktier på börsen och är (någorlunda) säker på att portföljen går upp i längden. Det kan man t.ex. göra genom att köpa XACT OMXS30. Eller så köper man XACT Bull som rör sig 1,5 gånger index.

Slutsats: XACT Bull är en säker satsning som ger bättre avkastning än börsen.

Är mitt resonemang helt galet?

Permalänk

Har inte detta också helt att göra med vad som är "i längden"?
Och stigningen borde också vara relativ till vad den är när du köper aktien.

Jag är inte insatt så i aktier men försöker bara tänka lite själv.
Någon får rätt mig om mina invändningar är fel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Re: Börsen stiger alltid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Jag läste en bra artikel på DI om att börsen alltid stiger i längden, se denna länk.

Då kom jag att tänka på en sak. Enskilda aktier kan ju gå ner på sikt, men eftersom börsen alltid är en summa av "elitföretagen" så kommer den gå upp. Fonder fungerar på samma sätt, men slår inte alltid börsen. När man plockar ihop en aktieportfölj ska man också tänka på samma sätt och sprida riskerna så att den går upp i snitt.

Men eftersom vi vet att börsen alltid kommer gå upp, så borde man ju utnyttja det. Antingen köper man alla aktier på börsen och är (någorlunda) säker på att portföljen går upp i längden. Det kan man t.ex. göra genom att köpa XACT OMXS30. Eller så köper man XACT Bull som rör sig 1,5 gånger index.

Slutsats: XACT Bull är en säker satsning som ger bättre avkastning än börsen.

Är mitt resonemang helt galet?

Historiskt sett så har ju börsen stigit med periodiska svackor. Jag anser att man alltid bör ha en optimistisk syn på börsen i det långa loppet men den kan ju också stå och stampa eller sjunka under många års tid. Det är ett spel men så länge man är medveten om riskerna och är beredd på en lång tidshorisont så tycker jag aktier är ett trevligt investeringssätt.

Givetvis ska du utnyttja detta om du anser det vara ett intressant sparsätt. Jag är inte insatt i XACT Bull eller Bear men vad jag hört är inte dessa till för långsiktigt sparande, dessutom tror jag att de har höga årliga kostnader. Däremot finns ju Avanza Zero som är en fond helt utan avgifter som hela tiden viktar portföljen för att matcha index. Således följer den stockholmsbörsen intill kronan och är en klok fond att spara i till skillnad mot övriga indexfonder med kostnader. Däremot kommer du ju aldrig att slå index med denna fonden men å andra sidan har du heller inga kostnader.

Permalänk

Re: Re: Börsen stiger alltid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Historiskt sett så har ju börsen stigit med periodiska svackor. Jag anser att man alltid bör ha en optimistisk syn på börsen i det långa loppet men den kan ju också stå och stampa eller sjunka under många års tid. Det är ett spel men så länge man är medveten om riskerna och är beredd på en lång tidshorisont så tycker jag aktier är ett trevligt investeringssätt.

Givetvis ska du utnyttja detta om du anser det vara ett intressant sparsätt. Jag är inte insatt i XACT Bull eller Bear men vad jag hört är inte dessa till för långsiktigt sparande, dessutom tror jag att de har höga årliga kostnader. Däremot finns ju Avanza Zero som är en fond helt utan avgifter som hela tiden viktar portföljen för att matcha index. Således följer den stockholmsbörsen intill kronan och är en klok fond att spara i till skillnad mot övriga indexfonder med kostnader. Däremot kommer du ju aldrig att slå index med denna fonden men å andra sidan har du heller inga kostnader.

Det påminner mig om en gammal man här i trakten.
Har några miljoner i aktier. Hans tips är att inte köpa och sälja hela tiden utan att helt enkelt bara vänta. Visst, det kanske tar 30-40 år men är aktierna tillräckligt spridda så kan man bli rik. Nackdelen är väl att risken alltid finns att företagen gör en nyemmision och att det då sänker värdet av de aktier som man sitter på.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Re: Börsen stiger alltid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Historiskt sett så har ju börsen stigit med periodiska svackor. Jag anser att man alltid bör ha en optimistisk syn på börsen i det långa loppet men den kan ju också stå och stampa eller sjunka under många års tid. Det är ett spel men så länge man är medveten om riskerna och är beredd på en lång tidshorisont så tycker jag aktier är ett trevligt investeringssätt.

Givetvis ska du utnyttja detta om du anser det vara ett intressant sparsätt. Jag är inte insatt i XACT Bull eller Bear men vad jag hört är inte dessa till för långsiktigt sparande, dessutom tror jag att de har höga årliga kostnader. Däremot finns ju Avanza Zero som är en fond helt utan avgifter som hela tiden viktar portföljen för att matcha index. Således följer den stockholmsbörsen intill kronan och är en klok fond att spara i till skillnad mot övriga indexfonder med kostnader. Däremot kommer du ju aldrig att slå index med denna fonden men å andra sidan har du heller inga kostnader.

Jag tror inte XACT har några avgifter eftersom de handlas som aktier. Men som du säger så verkar de inte vara för långsiktigt sparande. Men det vore ändå intressant att veta hur t.ex. Bull skulle gå på 10 år, jämfört med index.

Permalänk
Medlem

Den kan ju inte bara gå 1.5xindex rakt av. Nånstans måste de extra pengarna när man säljer komma ifrån. Vad är haken?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Jag tror inte XACT har några avgifter eftersom de handlas som aktier. Men som du säger så verkar de inte vara för långsiktigt sparande. Men det vore ändå intressant att veta hur t.ex. Bull skulle gå på 10 år, jämfört med index.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Den kan ju inte bara gå 1.5xindex rakt av. Nånstans måste de extra pengarna när man säljer komma ifrån. Vad är haken?

http://www.xact.se/BullochBear.htm
På länken ovan finns mer information. Det jag nu snabbt hann läsa om XACT-fonderna är att det är just en fond, men handlas som en aktie. Både Bull och Bear har en förvaltningsavgift på 0,6% vilket inte är så farligt jämfört med andra fonder.
Här finns en PDF som förklarar hur fonderna fungerar och varför både Bull och Bear kan avkasta negativt på samma dag.

EDIT
Klipp och klistra lite intressant info från sidan ovan

Hävstångsfonder uppför sig annorlunda mot fonder utan hävstång. Hävstångsfonder är därför endast lämpliga som investering om du
1. förstår egenskaperna hos dessa hävstångsprodukter
2. förstår effekterna av daglig ombalansering; och
3. arbetar aktivt med och kontinuerligt ser över din placeringsportfölj, då hävstången gör att värdet ändras snabbare än i motsvarande placeringar utan hävstång

Några fördelar med XACT Bull:

Utnyttja marknadens svängningar Genom att investera i Bull vid börsuppgång, och systerfonden Bear i kursnedgång kan man försöka tjäna pengar på marknadens svängningar.

Billig hävstång XACT Bulls inbyggda hävstång finansierar belåningen med reporäntan vilket vanligtvis är kostnadseffektivare än vad privatpersoner kan låna till.

IPS I IPS (Individuellt PensionsSpar) får man skatteavdrag för att avsätta ett visst begränsat belopp per år. Om man vill få hävstång på detta begränsade kapital får man inte belåna det på traditionellt sett. Men genom XACT Bulls inbyggda hävstång kan man ändå få utväxling på kapitalet. Planerar man dessutom att spara i en IPS-depå under lång tid kan Bull ge bra avkastning.

Riskkontroll Finansierar man ett köp med 50% belåning kommer risken att avta i takt med att portföljen stiger i värde. Omvänt ökar därför risken om portföljen minskar i värde. XACT Bull balanseras om varje dag så att fonden alltid avkastar ca 1,5 ggr marknadens dagliga utveckling och håller därmed en konstant riskprofil.

Permalänk

Historiskt sett går börsen upp, men det behöver ju inte betyda att den alltid är det bästa investeringsalternativet. Dessutom kan man få vänta ett bra tag innan man går på plus.

Börsen har gått ner drygt 10 % sedan 1 Januari 2000, räknar man in eventuella fondavgifter och inflation så kommer det nog ta länge innan man ens kommit upp till plus minus noll..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Historiskt sett går börsen upp, men det behöver ju inte betyda att den alltid är det bästa investeringsalternativet. Dessutom kan man få vänta ett bra tag innan man går på plus.

http://img40.imageshack.us/img40/2078/chartqen.png

Börsen har gått ner drygt 10 % sedan 1 Januari 2000, räknar man in eventuella fondavgifter och inflation så kommer det nog ta länge innan man ens kommit upp till plus minus noll..

Men börsen var ovanligt hög i början av år 2000.

Om du jämför med 1 januari 2003 då börsen var som lägst (har säkert varit lägre på 1900-talet) med dagsläget så så har ju börsen gått upp.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Men börsen var ovanligt hög i början av år 2000.

Om du jämför med 1 januari 2003 då börsen var som lägst (har säkert varit lägre på 1900-talet) med dagsläget så så har ju börsen gått upp.

Fast det var ju också en ekonomisk kris då vad jag vill minnas.
Oavsett så måste man ju i slutändan väga vinsten mot inflationen.
Har ens pengar stigit med 20% i värde under 10år så får man också tänka på att inflationen varje år är ca 4%. Har man då efter 10 år tjänat några stora summor relativt sett?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hade för mig att bull&bear kan båda sluta på minus samtidigt på lång sikt om det är mycket skutt upp och ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast det var ju också en ekonomisk kris då vad jag vill minnas.
Oavsett så måste man ju i slutändan väga vinsten mot inflationen.
Har ens pengar stigit med 20% i värde under 10år så får man också tänka på att inflationen varje år är ca 4%. Har man då efter 10 år tjänat några stora summor relativt sett?

Stämmer. Inflationen är ju dock inte 4% varje år men visst, på lång sikt måste man räkna in inflationen. Här står lite om aktiemarknadens förväntade avkastning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Hade för mig att bull&bear kan båda sluta på minus samtidigt på lång sikt om det är mycket skutt upp och ner.

Om du hade läst hela mitt inlägg ovan hade du sett att jag redan nämnt det. Och ja, det stämmer.

Permalänk

Ökad befolkning, ökad kunskap ger ökad produktion. Lägg sedan till att staten avsiktligt ser till att ha en svag konstant inflation m.h.a. styrräntan så blir det inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Re: Börsen stiger alltid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Jag läste en bra artikel på DI om att börsen alltid stiger i längden, se denna länk.

Då kom jag att tänka på en sak. Enskilda aktier kan ju gå ner på sikt, men eftersom börsen alltid är en summa av "elitföretagen" så kommer den gå upp. Fonder fungerar på samma sätt, men slår inte alltid börsen. När man plockar ihop en aktieportfölj ska man också tänka på samma sätt och sprida riskerna så att den går upp i snitt.

Men eftersom vi vet att börsen alltid kommer gå upp, så borde man ju utnyttja det. Antingen köper man alla aktier på börsen och är (någorlunda) säker på att portföljen går upp i längden. Det kan man t.ex. göra genom att köpa XACT OMXS30. Eller så köper man XACT Bull som rör sig 1,5 gånger index.

Slutsats: XACT Bull är en säker satsning som ger bättre avkastning än börsen.

Är mitt resonemang helt galet?

Ja, det är galet.

Tänk vad kul om det fanns en "garanterad" avkastning. Det gör det inte. Må så vara att man "alltid" går plus om man bara håller på aktierna tillräckligt länge.

Men. Vill du verkligen vänta i kanske 30 år eller mer på att nå positivt resultat om du lyckas pricka en riktig topp? De som köpte under senaste IT-boomen på toppen ligger ju fortfarande minus, bland annat på grund av konkurser. Och vid konkurs kommer du ju aldrig att ta igen det kursen gått ned.

Jag önskar dig ändå lycka till med dina investeringar.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]