Intel tror på fortsatt snabb teknikutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Då så, till slut måste man ju uppgradera systemet för att klara av överföringshastigheten.

Hehe, nja. Den högsta hastighet som erbjuds i Sverige idag tror jag är 100mbit va?

Och den sortens throughput klarar lätt en P2 233 mHz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vanligtvis är det ju dock inte någon som plötsligt bestämmer att man i sin framtida produkt skall satsa på onödigt ineffektiva algoritmer och lösningar; det är väl snarare svårigheten att hantera ökad komplexitet som kräver fler abstraktionslager och tillhörande prestandakostnader? Det behöver dessutom inte vara dåligt - då det trots allt är lätt att uppgradera datorer blir vi förmodligen gladare av att många utvecklar kompetenta (men förhållandevis långsamma) än att få utvecklar snabba (eller många utvecklar mindre kompetenta program).

Naturligtvis är det från början troligtvis inte ett medvetet val. Men jag tror däremot ett medvetet (om än kanske tyst) val är gjort för att inte motverka att det blir som det blir.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Naturligtvis är det från början troligtvis inte ett medvetet val. Men jag tror däremot ett medvetet (om än kanske tyst) val är gjort för att inte motverka att det blir som det blir.

Men vilka val, och vem har i så fall gjort dem? Om man inte kräver all funktionalitet som word erbjuder kan man säkert hitta ett alternativ som både är billigare och snabbare (wordpad någon?). Och anledningen till att folk (inte alla i alla fall) inte programmerar i assembler längre är att det tar lång tid, är svårt att skriva portabel kod och att det är svårt att återanvända redan skrivna funktioner. På samma sätt fungerar varje nivå och gör man det alltför svårt för sig själv kommer man sannolikt efter konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Jag vill ta internet som det exempel på där man behöver mest datorkraft som normalanvändare i framtiden.
Redan idag krävs det en rätt bra dator för att klara av Aftonbladet.se med all jävla flashreklam t.ex.
Att spela upp youtube klipp i allt högre upplösning med allt effektivare codecs.
HTML5 kommer säkert förändra en hel del också hur video och ljud med mera används på nätet som kommer kräva mer av ens dator.
Olika script och hur saker känns på nätet kommer kräva en hel del.
Man kommer också bli allt mer kräsen, när jag klickar på en länk ska jag inte behöva vänta 5 sekunder för att se sidan, man räknar med att se den på en gång.
Med snabbare bredband så krävs det snabbare datorer att rendera dom allt mer avancerade sidorna på ett ögonblick.

Det är bara en av dom mest uppenbara sakerna som jag känner kommer kräva kraftfullare datorer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Fast vi är ju redan där. Idag säljs det massor av datorer med urusla prestanda jämfört med det bästa som finns att köpa. Intel Atom 1,6 Ghz är en av världens mest sålda processorer senaste året och den har samma prestanda som en dammsugare.

Istället betalar folk mer för snygg design eller för att datorn är liten och lätt eller olika formexperiment som att ha hela dator i skärmen. Visst, allt sånt har funnits tidigare, men det blir stort först när vanligt folk inte behöver all den prestandan som en highenddator ger idag.

Framtiden är så att säga redan här och har varit det ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Naturligtvis är det från början troligtvis inte ett medvetet val. Men jag tror däremot ett medvetet (om än kanske tyst) val är gjort för att inte motverka att det blir som det blir.

Det medvetna valet är här inte "kod-bloat" utan "utvecklingskostnader versus prestanda".

Kodbasen och svårigheten att hantera den växer oftast mycket snabbare än linjärt med avseende på funktionaliteten.

Eftersom...

1. Office duger fint på dagens low-end datorer.
2. Office behöver inte stödja 486.

... så är det rimligt att använda sig av tekniker som prioriterar "programmeraren" före "prestandan".

Om det är något man ska bli fascinerad över så är det att de flesta programmen utvecklas ungefär i samma takt som förut, men numera förväntas ha "allt som fanns förr och mycket mer". Detta är endast möjligt eftersom man idag använder sig av verktyg som rent prestanda-mässigt skulle vara katastrofalt på Windows 3.1 tiden.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av olga32
[B]Hehe, nja. Den högsta hastighet som erbjuds i Sverige idag tror jag är 100mbit va?

Och den sortens throughput klarar lätt en P2 233 mHz.

Ja, 100Mbit idag för gemene man. Men snart, om du det nu inte redan startat så är 1000Mbit igång som pilotprojekt. Och det är inte 10år sen Bredbandsbolaget hade 100Mbit som pilotprojekt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tycker det verkar som om tillverkningstekniken inte förfinas lika fort som den gjorde förut? Verkar som om man börjar pusha gränserna nu!:)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad bra här slipper jag skriva. Weeblie har svarat åt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men vilka val, och vem har i så fall gjort dem? Om man inte kräver all funktionalitet som word erbjuder kan man säkert hitta ett alternativ som både är billigare och snabbare (wordpad någon?). Och anledningen till att folk (inte alla i alla fall) inte programmerar i assembler längre är att det tar lång tid, är svårt att skriva portabel kod och att det är svårt att återanvända redan skrivna funktioner. På samma sätt fungerar varje nivå och gör man det alltför svårt för sig själv kommer man sannolikt efter konkurrenterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det medvetna valet är här inte "kod-bloat" utan "utvecklingskostnader versus prestanda".

Kodbasen och svårigheten att hantera den växer oftast mycket snabbare än linjärt med avseende på funktionaliteten.

Eftersom...

1. Office duger fint på dagens low-end datorer.
2. Office behöver inte stödja 486.

... så är det rimligt att använda sig av tekniker som prioriterar "programmeraren" före "prestandan".

Om det är något man ska bli fascinerad över så är det att de flesta programmen utvecklas ungefär i samma takt som förut, men numera förväntas ha "allt som fanns förr och mycket mer". Detta är endast möjligt eftersom man idag använder sig av verktyg som rent prestanda-mässigt skulle vara katastrofalt på Windows 3.1 tiden.

Jag säger bara, rent teoretiskt behöver inte programmen kräva den prestanda de gör. Det görs väldigt lite för att motverka detta, eftersom Microsoft (och många andra) tjänar pengar på att det är som det är.

Är det dåligt eller bra, säger jag inget om. Men ett faktum tror jag att det absolut är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag vill ta internet som det exempel på där man behöver mest datorkraft som normalanvändare i framtiden.
Redan idag krävs det en rätt bra dator för att klara av Aftonbladet.se med all jävla flashreklam t.ex.
Att spela upp youtube klipp i allt högre upplösning med allt effektivare codecs.
HTML5 kommer säkert förändra en hel del också hur video och ljud med mera används på nätet som kommer kräva mer av ens dator.
Olika script och hur saker känns på nätet kommer kräva en hel del.
Man kommer också bli allt mer kräsen, när jag klickar på en länk ska jag inte behöva vänta 5 sekunder för att se sidan, man räknar med att se den på en gång.
Med snabbare bredband så krävs det snabbare datorer att rendera dom allt mer avancerade sidorna på ett ögonblick.

Det är bara en av dom mest uppenbara sakerna som jag känner kommer kräva kraftfullare datorer i framtiden.

Flash är ett bra exempel. Det är ett helvete. Samma animationer i andra protokoll än flash kräver mindre än en tiondel av prestandan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Jag säger bara, rent teoretiskt behöver inte programmen kräva den prestanda de gör. Det görs väldigt lite för att motverka detta, eftersom Microsoft (och många andra) tjänar pengar på att det är som det är.

Rent teoretiskt behöver vi inte åka bil, vi skulle ju kunna gå istället. Tyvärr skulle vi ju som konsekvens sällan komma fram i tid (eller alls) eller ha tid att göra något annat. Ungefär detsamma gäller programutvecklingen - vi skulle inte ha de program vi idag tar för givna om vi inte tillät de abstraktionslager som används. Vad microsoft tjänar pengar på har förmodligen ganska liten betydelse; de flesta mjukvaruföretag vill helt enkelt producera så bra produkter de kan (så fort som möjligt) och om det det finns bättre hårdvara att utnyttja för att uppnå detta är det dumt att inte använda den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Vore urkul om du blev en hög chef inom IT-sektorn, kommunikationsminister eller dyl, så kan vi plocka fram det här citatet om några år och skratta åt det ;).

Jag tror han har rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Visst, en någorlunda modern dator har inga problem att spela upp FullHD filmer. Men om/när filmerna kommer i 4k upplösning.

Du får ett HD3200 för typ 400kr som du kan spela upp full hd 1080p på ~25Mbps bitrate utan problem idag. Har man en bra skärm är detta löjligt jävla snyggt. Aldrig att det kommer komma något med ännu bättre bild till samma teknik med en skärm man tittar på, det tror jag bara inte är möjligt. Vi kommer nog få något helt annat innan dess

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag vill ta internet som det exempel på där man behöver mest datorkraft som normalanvändare i framtiden.
Redan idag krävs det en rätt bra dator för att klara av Aftonbladet.se med all jävla flashreklam t.ex.
Att spela upp youtube klipp i allt högre upplösning med allt effektivare codecs.
HTML5 kommer säkert förändra en hel del också hur video och ljud med mera används på nätet som kommer kräva mer av ens dator.
Olika script och hur saker känns på nätet kommer kräva en hel del.
Man kommer också bli allt mer kräsen, när jag klickar på en länk ska jag inte behöva vänta 5 sekunder för att se sidan, man räknar med att se den på en gång.
Med snabbare bredband så krävs det snabbare datorer att rendera dom allt mer avancerade sidorna på ett ögonblick.

Det är bara en av dom mest uppenbara sakerna som jag känner kommer kräva kraftfullare datorer i framtiden.

Det där är helt sant, min gamla P4 är en riktig flaskhals på t ex aftonbladet, jag har 100Mbit. Måste ju även begränsa både upload och download på utorrent för att inte gammelhårdiskarna ska brinna upp på en vecka.

Permalänk
Medlem

HD2 är påväg.. så det kommer finnas otroligt mycket bättre snart. inga skärmar som klarar det dock. google is your friend

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Att det tar tusen ggr mera plats på hårddisken är en beskrivning närmare verkligheten. Själv hoppas jag kunna avinstallera Word för gott inom en snar framtid.

Dagens datorer kan mycket väl också ha tusen gånger så stor hårddisk som de från 97

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwal
HD2 är påväg.. så det kommer finnas otroligt mycket bättre snart. inga skärmar som klarar det dock. google is your friend

Google was not my friend this time. Provade väl fem stycken formuleringar, men icket. Ge länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceslee
BT står för Billions of Transistors. Resten får du själv räkna ut

Är du säker? Låter inte troligt, 8 miljarder transistorer med 45nm teknik? Bloomfield har väl ca 731 miljoner, medans G200 har 1,4 miljarder med 55nm. Dock så står det ju "Integration Capacity" så det kanske kan tolkas som "upp till" men det låter inte heller troligt pga värmeutvecklingen som skulle ske med 8 miljarder transistorer med 45nm. Så BT = Billions of Transistors = Nej, det är vad jag tror iaf.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNI-861
Är du säker? Låter inte troligt, 8 miljarder transistorer med 45nm teknik? Bloomfield har väl ca 731 miljoner, medans G200 har 1,4 miljarder med 55nm. Dock så står det ju "Integration Capacity" så det kanske kan tolkas som "upp till" men det låter inte heller troligt pga värmeutvecklingen som skulle ske med 8 miljarder transistorer med 45nm. Så BT = Billions of Transistors = Nej, det är vad jag tror iaf.

Jo, det står nog för "billions of transistors". CPUer är komplicerade saker där chipytan sällan kan användas optimalt. Tänk i stället i termer om enkla geometrier, t.ex. minnen. Dagens minneschip kan verkligen innehålla 8 miljarder transistorer och de brinner inte upp för det. I en processor är det många tillstånd som ändras, många transistorer som öppnar och stänger vid varje klockpuls, vilket ger de läckströmmar som ansvarar för den höga strömförbrukningen. I minnen är antalet transistorer som slår om samtidigt kardinalt mycket mindre än i en CPU och transistorerna kan också packas tätare.

Se "Integration Capacity" som ett mått på hur många transistorer som får plats på ett chip om vi inte behöver ta hänsyn till geometrin hos speciella delar. Minnen är väldigt symmetriska och homogena. Processorer är väldigt asymmetriska och innehåller olika delar så som register, adderare, multiplexers, etc. Minnen innehåller bara i princip en jättelik multiplexer och minnesareor.

Edit: Angående "man skulle klara sig med"-argumentet: Se på det som ett specialfall av den antropiska principen. Känslan att det behövs mer och känslan av att det räcker med mindre har alltid förekommit i persondatorns historia. Frågan som är rimlig att ställa är: varför nu? Vad är det som säger att känslan är rätt nu, men fel i förrgår eller i övermorgon? Precis som någon (Zartax?) redan påpekat klarar vi oss rent tekniskt med att gå och behöver inga bilar. Den där känslan om "tillräckligt" är helt malplacerad när det gäller att förstå sig på teknikutveckling. Naturligtvis är teknikutveckling ej heller någon konspiration, om nu någon skulle få för sig det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

jag kör fortfarande med min e6600 som jag köpte när den släpptes (hösten 2006?) och den tuffar på fint här, dock klockad till 3,3 ghz

edit: visst, en strömsnålare processer vore ju ännu bättre.. och jag skulle inte tjura för en snabbare dator heller, men vill inte ta den kostnaden när jag kan lägga pengar på andra mysika saker...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Ett tag kvar tills vi kan börjar prata om pikometer tillverkningsprocesser då alltså. Troligen kommer vi se någon mer drastisk ändring än bara mores lag innan dess. Men men, bra framåtanda från intel iaf

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Hehe, nja. Den högsta hastighet som erbjuds i Sverige idag tror jag är 100mbit va?

Och den sortens throughput klarar lätt en P2 233 mHz.

Naturligtvis är det från början troligtvis inte ett medvetet val. Men jag tror däremot ett medvetet (om än kanske tyst) val är gjort för att inte motverka att det blir som det blir.

Nja, 1000mbit/s kan man få i Umeå.
"Inom Umeå Energis stadsnät UmeNet levereras anslutningshastigheter på upp till 1000 Mbit/s."
http://www.umeaenergi.se/Bredband/Privat/UmeNet-OEppet-stadsn...
Dedikerad 1000mbit/s lina: 8950 kr/mån.
http://www.bahnhof.se/ftg/umea

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemongen
Jag tror han har rätt.

Det är väl klart att jag har rätt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

I (ostressad) kristallint kisel är atom-atom separationen ~543pm d.v.s. ~0,543nm. I 4nm kan man då teoretiskt få plats med ~7,4 kiselatomer.
4nm process? Not bloody likely!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Problemet är bara vad man ska ha kapaciteten till. Ända sedan 486:ans tid (antagligen tidigare också förstås) då familjen fick sin första pc så har det varit en signifikant skillnad på hårdvaran och vad man kan göra med mjukvaran mellan olika generationers pc. Men denna skillnad minskar med tiden och allt större del av befolkningen klarar sig lika bra med en dator som är några år gammal som en ny, och detta kommer bli allt "värre" (ur datorkomponttillverkarnas perspektiv). Vad ska man ha för insitament för alla som inte spelar de modernaste spelen eller gör tunga videoredigeringar eller dylikt. Min tro är att vi går mot en framtid där allt fler behåller sin dator tills dess att den går sönder och då köper en ny, inte för att den nya är mycket bättre, utan att den gamla just har gått sönder.

Då är det tur att vi har konsolerna som "bromsar" utvecklingen. Det gör att även vi datorspelare som inte uppgraderar varje år klarar av att köra spelen på PC versionen som släpps.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwal
HD2 är påväg.. så det kommer finnas otroligt mycket bättre snart. inga skärmar som klarar det dock. google is your friend

Läs rätt, gör om

Saxat från google/wikipedia: A new HD resolution of 2560×1600 WQXGA has been released mainly in 30" LCD monitors. Special monitors for medical diagnostic work are using 3280×2048 WQSXGA, which is the current maximum resolution available in a single monitor. The most common computer display resolutions are as follows

Sen som jag skrev i en tidigare post, 4k är under utveckling.
Saxat från google/wikipedia:
whereas 4K may also refer to 4096×3112, 3996×2160 or 4096×2048 resolution.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

ni får inte glömma bort server marknaden, där kommer det väl förmodligen alltid vara bra med bättre prestanda och strömsnåla/mindre komponenter.

efterfrågan för snabbare cpuer på konsument nivå kommer väl också alltid finnas fast kanske med lite mindre marknads andelar kontra små lätta "atom-typ" datorer. vem vet? teknik utveckling är alltid trevligt vilket fall

Permalänk
Citat:

Delay Scaling: ~1


Lite tråkigt att kretsarna inte blir snabbare längre... Dock får vi väl kanske se lite högre klockfrekvenser ändå eftersom vinster i effektförbrukning fortfarande kan göras.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl kanske inte att den snabbaste datorn blir mycket snabbare i 3d-mark utan snarare att nästa Iphone eller netbook eller vad det nu kan vara är så extremt mycket snabbare.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Skrattretande att det finns folk som tycker tekniken är onödig och ifrågasätter om vi verkligen behöver det.

Tänk snabbare servrar = snabbare hemsidor, program osv.
Man kompenserar långsam mjukvara med snabbare hårdvara.
Man får plats med mycket cache som kompenserar för dålig arkitektur, tänk er 1 mb L1.
Svalare processorer, drar mindre ström, mindre elektronik. Tänk en dator som är som en sockerbit och går att surfa på, betala räkningar.

Så det jag vill säga till er som ifrågasätter om tekniken är nödvändig:
Tänk en gång till innan ni postar är ni gulliga

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Redan idag krävs det en rätt bra dator för att klara av Aftonbladet.se med all jävla flashreklam t.ex.

AFtonbladet fungerar på min ASUS EEE med celeronprocessor utan lagg/hack.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tror att det mesta kommer att vara webbaserat i framtiden. Då behövs inte lika mycket muskler i hemdatorerna utan det är i serverrummen kraftpaketen kommer att hamna.

http://www.youtube.com/watch?v=PW8rgKLPHMg&NR=1

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är det någon menning med den här presentationen. Verkar vara väldigt mycket frågetecken innan man är nere i de storlekarna.

Det är nog mer ett sätt att presentera en ambition.
Jag lyssnade till en presentation från en av cheferna på Intel Ireland för i början av sommaren och han var betydligt mer försiktig.
Om jag förstått det rätt så "binder" sig Intel bara till tekniker som kommer vara kommersiellt gångbara inom 5 år; all forskning som har tillämpningar på längre sikt än så är de bara indirekt inblandade i; normalt genom att ex. stödja forskningsgrupper vid olika universitet med pengar (fast då stödjer de en MASSA olika projekt, med förhoppnigen att en liten del ska användbart).
Intel har alltså god koll på vad som kommer hända inom de närmsta fem åren (eftersom utvecklingen av den tekniken görs av dem själva) men på längre sikt än så är det bara en kvalificerad gissning från deras sida.

Dessutom börjar det -återigen enligt samma Intel chef- redan bli svårt att få ekonomi i tekniken. Tekniken för noden efter 22nm finns efter vad jag förstod redan men litografimaskinerna är EXTREMT dyra (en maskin kostar lika mycket som en hel fabrik kostade för några år sedan; och för en normal fabrik behövs 5 stycken; just nu finns det två i hela världen). Man kan nog utgå från att generationen efter det blir ännu dyrare.
Eftersom inte ens Intel inte kan ta hur mycket betalt som helst för en processor så är det alltså möjligt att det blir ekonomi och inte teknik som saktar ned utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, det står nog för "billions of transistors". CPUer är komplicerade saker där chipytan sällan kan användas optimalt. Tänk i stället i termer om enkla geometrier, t.ex. minnen. Dagens minneschip kan verkligen innehålla 8 miljarder transistorer och de brinner inte upp för det. I en processor är det många tillstånd som ändras, många transistorer som öppnar och stänger vid varje klockpuls, vilket ger de läckströmmar som ansvarar för den höga strömförbrukningen. I minnen är antalet transistorer som slår om samtidigt kardinalt mycket mindre än i en CPU och transistorerna kan också packas tätare.

Se "Integration Capacity" som ett mått på hur många transistorer som får plats på ett chip om vi inte behöver ta hänsyn till geometrin hos speciella delar. Minnen är väldigt symmetriska och homogena. Processorer är väldigt asymmetriska och innehåller olika delar så som register, adderare, multiplexers, etc. Minnen innehåller bara i princip en jättelik multiplexer och minnesareor.

Edit: Angående "man skulle klara sig med"-argumentet: Se på det som ett specialfall av den antropiska principen. Känslan att det behövs mer och känslan av att det räcker med mindre har alltid förekommit i persondatorns historia. Frågan som är rimlig att ställa är: varför nu? Vad är det som säger att känslan är rätt nu, men fel i förrgår eller i övermorgon? Precis som någon (Zartax?) redan påpekat klarar vi oss rent tekniskt med att gå och behöver inga bilar. Den där känslan om "tillräckligt" är helt malplacerad när det gäller att förstå sig på teknikutveckling. Naturligtvis är teknikutveckling ej heller någon konspiration, om nu någon skulle få för sig det.

Tack för svaret, tycker det var läsvärt så jag citerar hela så ingen (förhoppningsvis) missar det. Blev lite klarare nu iaf, men 8 miljarder låter ändå mycket. Men jag är ju som sagt ingen expert heller:P

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6