Permalänk
Robot

Projekt BCC

Projekt BCC
(Black Computer for Creativity)

Köpte en massa nya grejor i syfte att bygga en relativt tyst dator till min studiohörna efter att jag upptäckt att det jag kör med nu helt enkelt inte räcker till i kraft. Börjar bli trött på att den jag har låter en del också

Delar:
Antec Sonata III Black
Trolleflex ljudisoleringsmatta
2x Noctua NF-S12 (800 rpm)
1x Noctua NF-R8
Thermalright True Black 120
Scythe Quiet Drive 2.5

AMD Athlon II X2 250 3.0Ghz AM3 (65W)
Gigabyte MA770-UD3
2x DDR2 2GB 1066Mhz HyperX

WD Scorpio Blue 250GB 2.5" (5400rpm)
GeForce 9500GT, passiv kylning.

Note:
Modifieringar kommer att göras på detta system. Bland annat kommer den lilla hårddisken sättas fast på tystast lämpligast sätt. Modifikationer görs i eget syfte och är inte till för att på något sätt imponera folket på Sweclockers.

>> Betygsätt inte för tidigt tack! <<

Besök albumet: Projekt BCC av DimensionDude

Permalänk
Medlem

Lägga till lite bilder kanske?

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk

yesyes, fick lite krångel med bildstorleken bara ^^

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

personligen så tycker jag hårddisken är tyst i det chassit. (har ett likadant)
dock om du vill ha det tyst så måste du byta ut den medföljande 120mm fläkten

Permalänk

Ja, det är därför jag har köpt två NF-S12or... Godmorgon förresten

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

Kommer det fler bilder :)?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Absolut! Jag jobbar ju på det

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

Blir nog rätt tyst. Mest nätagget som kommer leva om.

Permalänk

Vänta och se, det kanske blir ett litet projekt med nätagget också

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

Fler bilder tack!

Permalänk
Inaktiv

Äntligen ett intressant galleri. Tummen upp. :3

Permalänk
Medlem

Nice bygge. Noctuafläkten som sitter med tre stroppar kan inte blåsa så mycket. Det är mer plåt än hål i plåten bakom.

Alla typer av galler eller liknande gör så att fläkten inte kan flytta mer luft. Jag rekommenderar att ta bort gallret på baksidan och att ta bort lådan, där du har den andra Noctuafläkten monterad. Fast bara om du känner att du behöver mer kylning.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

hårddisken kommer ju bli varm som SATAN!!!!
gele plattorna är värmeledande men dom kommer ju för tusan inte hjälpa till att transportera all värme från hårddisken.
Om du vill få det både tyst och svalt så hänguppdom i elastiska snören / gummiband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Nice bygge. Noctuafläkten som sitter med tre stroppar kan inte blåsa så mycket. Det är mer plåt än hål i plåten bakom.

Alla typer av galler eller liknande gör så att fläkten inte kan flytta mer luft. Jag rekommenderar att ta bort gallret på baksidan och att ta bort lådan, där du har den andra Noctuafläkten monterad. Fast bara om du känner att du behöver mer kylning.

Skippa det säger jag. Den där fläkten flyttar ändå så lite luft att gallret knappast utgör något hinder. Finns ett visst egenvärde att behålla den i originalskick också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Skippa det säger jag. Den där fläkten flyttar ändå så lite luft att gallret knappast utgör något hinder. Finns ett visst egenvärde att behålla den i originalskick också...

Skit i honom, skär hål i skiten, det är ändå inget snyggt chassie.

Permalänk

Bråka hur mycket ni vill, oavsett om jag följer råd som jag hittar här eller inte så får ni bara hänga med när jag fortsätter med bygget nu

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
Skit i honom, skär hål i skiten, det är ändå inget snyggt chassie.

BLÄ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Den där fläkten flyttar ändå så lite luft att gallret knappast utgör något hinder.

Ju sämre flås en fläkt har desto mindre luftmotstånd utgör ett galler? Förklara det är du snäll. Helst med en källa, alternativt matematisk beräkning eller hur du tänkte ninnan du klämde ut det där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Finns ett visst egenvärde att behålla den i originalskick också...

Orginalskick är trevligt, ja. Funktionalitet väger upp mer tycker jag, kanske inte TS tycker. Ett övervägande man får ta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Mina egna empiriska tester säger att det är extremt liten skillnad i luftflöde mellan med eller utan galler. Men självklart är det upp till trådskaparen att bestämma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Mina egna empiriska tester säger att det är extremt liten skillnad i luftflöde mellan med eller utan galler. Men självklart är det upp till trådskaparen att bestämma.

Men då har det du säger inget med att en fläkt flyttar mer eller mindre luft. Det gäller alltså vilken fläkt som helst.

Honeycomb-galler limiterar till ca 60-80% av det potentiella luftflödet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

*lutar mig bakåt och fortsätter titta på er*

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

och vem tusan tittar i chassiet om det är omoddat och du skrev att modden är "BCC"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
BLÄ

ÄR DU TOLV ELLER YNGRE????

hdd modden blev bra men jag tror ändå att bastu inkapslingen kommer att bli lite för varm nu när dom inte sitter i något direkt luftflöde.

Permalänk

det kommer nog bli hyfsat jummet i den där lådan, dom där fläktarna blåser ju närapå inget alls

snygg hdd mod iaf, även om det inte var så mycket mod

Permalänk

Ryker garantin när man byter fläkt? Förmodligen.

Grymt snyggt annars. 10p!

Permalänk
Medlem

Grymt!

Här har vi ett exempel på ett nästan perfekt galleri!

Själva byggandet/galleriet är bra gjort, bilderna är väldigt tydliga/pedagogiska och texten till gör att även jag sent på lördagskvällen utan några som helst problem förstår hur skaparen utav galleriet gått tillväga!

Att allt sedan har en väldigt bra struktur gör att det inte är svårt att veta vad jag ger detta!

10 poäng direkt till dig!

Se och lär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Grymt!

Här har vi ett exempel på ett nästan perfekt galleri!

Själva byggandet/galleriet är bra gjort, bilderna är väldigt tydliga/pedagogiska och texten till gör att även jag sent på lördagskvällen utan några som helst problem förstår hur skaparen utav galleriet gått tillväga!

Att allt sedan har en väldigt bra struktur gör att det inte är svårt att veta vad jag ger detta!

10 poäng direkt till dig!

Se och lär!

Edit: en lite tanke såhär sett: men skulle det inte vara bättre att vrida processor kylflänsen ett kvarts varv? För att få så mycket luft som möjligt att gå igenom den?

bara en liten tanke...

Permalänk

Tack! Du fick mig precis att må mycket bättre ^^

guos89: Jo, det hade jag gjort om det gått. Thermalrights bracket till AM2/AM2+/AM3 är ju så tråkigt icke-flexibel på alla sätt och vis så den går bara att montera så. Den är ändå passiv så jag kände inte att det gjorde så mycket.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DimensionDude
Tack! Du fick mig precis att må mycket bättre ^^

guos89: Jo, det hade jag gjort om det gått. Thermalrights bracket till AM2/AM2+/AM3 är ju så tråkigt icke-flexibel på alla sätt och vis så den går bara att montera så. Den är ändå passiv så jag kände inte att det gjorde så mycket.

även om den är passiv så behöver den ju ha luft som flödar mellan flänsarna för att den ska kunna skylas av luften runt om. Och det stämmer att orginalfästet endast låter en sätta prossecorn uppåt/nedåt riktad... ...dock har dom gjort ett bracket som tillbehör som gör att man kan vrida prossecorn 360* och då ha den som man vill, dock kostar den en slant.
Sorry för dom oshysta komentarerna men jag har inte riktigt varit på humör idag/igår, klockan är nästa dag om ni fattar... så tekniskt sett var jag sur igår och det var för några timmar sedan

Keep it up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
Projekt BCC
(Black Computer for Creativity)

Köpte en massa nya grejor i syfte att bygga en relativt tyst dator till min studiohörna efter att jag upptäckt att det jag kör med nu helt enkelt inte räcker till i kraft. Börjar bli trött på att den jag har låter en del också

Delar:
Antec Sonata III Black
2x Noctua NF-S12 (800 rpm)
1x Noctua NF-R8
Thermalright True Black 120
Scythe Quiet Drive 2.5

AMD Athlon II X2 250 3.0Ghz AM3 (65W)
Gigabyte MA770-UD3
2x DDR2 2GB 1066Mhz HyperX

WD Scorpio Blue 250GB 2.5" (5400rpm)
GeForce 9500GT, passiv kylning.

Inkommande:
ljuddämpningsmaterial?

Note:
Modifieringar kommer att göras på detta system. Bland annat kommer den lilla hårddisken sättas fast på tystast lämpligast sätt. Modifikationer görs i eget syfte och är inte till för att på något sätt imponera folket på Sweclockers.

>> Betygsätt inte för tidigt tack! <<

Besök albumet: Projekt BCC av DimensionDude

Köp en dator från www.studiomusik.se, det gjorde jag. Helt knäpptyst, snabb & stabil. Bra köp helt enkelt!

Och nej, jag jobbar inte där eller nåt...

Permalänk
Avstängd

Mycket bra galleri med proffesionella bilder och utförlig text, grymt bra jobbat. Det ska vara fler av dessa galleri!
10p

Visa signatur

Halleluja