Permalänk
Medlem

LÅN,SPARA och FACKET

FACKET:
Först och främst så tänkte jag gå med i A-Kassa. men facket känns lite onödigt jag litar på min chef och vi har försäkringar både på jobbet och hemförsäkring. Vad tycker ni?

SPARA / LÅN
Jag bor hemma och betalar inte allt för mycket och pengarna börjar rasa in med höglön och små utgifter tänkte investera 100 000 i något som är omöjligt att gå "minus" men samtidigt åtminstoende lite avkastning. Några tips?

Dessutom funderar jag på att köpa bostadsrätt framöver, om man hamnar på en rimlig månadskostnad finns det väl egentligen inte mkt negativt med att betala av "halva" hyran till lån istället för allt till hyresvärd. Och går något sönder exempel spis osv så stiger ju värdet på lägenheten.. Aja så insatt är jag inte tips?

Undra om någon orkade läsa allt haha
Kanske någon är snäll och besvarar!

Ha det bra !

Visa signatur

xrl

Permalänk

Om du har Che Guevara-tröja, gillar Mona Sahlin eller hatar USA kan facket vara en bra idé. Du behöver nog inte facket rent ekonomiskt (ergo, går du med pga ideologi). Om jag förstår dig rätt är du med i en a-kassa?

Omöjligt att gå minus med är sparkonto med hög ränta. Om du vill ha lite mer risk men ändå ha saker som betraktas som säkra kort får du fråga nån fond-nisse.

Permalänk
Medlem

japp, A-kassa är jag med i, och betalar 150 kronor drygt, 639 kronor extra för facket är ju sinnes sjukt... enligt mig

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem

Facket kan du gå ur men A-kassan bör du stanna kvar i.

Vill du investera 100k där det är omöjligt att gå minus får du i princip nöja dig med sparkontot på banken.

Permalänk
Medlem

Min chef tyckte att det vore en bra idé om jag gick med i facket.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min chef tyckte att det vore en bra idé om jag gick med i facket.

Det låter ju uppmuntrande, vad jobbar du med (förutom att designa foliehattar och vara fotbollsmålvakt)?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Håller inte med facket i många frågor!
Jag anställdes samtidigt på Volvo som en annan tjej på min arbetsplats, som många säkert sett så har det inte gått så bra för PT det senaste så det har varit en massa varsel.
Första varslet klarade jag mig pga lång anställningstid, "tjejen" blev då skakis och gick med i facket, ett halvår senare kom varsel 2, nu var vi båda varslade beroende på anställningstid men eftersom vi jobbade på ett kompetenshögt område så ville facket "kompetenssäkra" och göra undantag för några, det slumpade sig så att man har betydligt högre kompetens om man är med i facket än om man inte är det....
Så vill du ha en försäkring på att få ha jobbet kvar så kan facket vara bra att vara med i, även om du inte har deras värderingar!

Ungefär som att det var dumt att inte vara nazist i tyskland 1941!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Håller inte med facket i många frågor!
Jag anställdes samtidigt på Volvo som en annan tjej på min arbetsplats, som många säkert sett så har det inte gått så bra för PT det senaste så det har varit en massa varsel.
Första varslet klarade jag mig pga lång anställningstid, "tjejen" blev då skakis och gick med i facket, ett halvår senare kom varsel 2, nu var vi båda varslade beroende på anställningstid men eftersom vi jobbade på ett kompetenshögt område så ville facket "kompetenssäkra" och göra undantag för några, det slumpade sig så att man har betydligt högre kompetens om man är med i facket än om man inte är det....
Så vill du ha en försäkring på att få ha jobbet kvar så kan facket vara bra att vara med i, även om du inte har deras värderingar!

Ungefär som att det var dumt att inte vara nazist i tyskland 1941!

Och där har du facket i ett nötskal. Man ska värna om de svagare på bekostnad av de som kan stå på egna ben. (nu vet jag ju inte om du var mer kompetent än hon som fick stanna, men generellt är det så) Idag har vi stora problem med att oproduktiva 40-talister sitter som en propp i arbetsmarknaden och hindrar ungdomar från att få jobb. Företagen kan ju inte bli av med dem eftersom de har jobbat där i trettio år och skyddas av LAS, så vi får snällt vänta tills de går i pension (vilket, gud ske lov, håller på att ske nu)
Jag såg detta flera gånger på mitt föra jobb, arbetsgivaren ville bli av med ett par "gamlingar" som gick och drog benen efter sig hela dagarna, men kunde inte. Istället blev det de produktiva och arbetsvilliga ungdomarna som fick gå när det var dags för nedskärningar. De kan jobba hur långsamt som helst, sålänge de inte direkt missköter sina jobb sitter de säkert. Företaget har gått i konkurs nu, förresten. På grund av bristande effektivitet. Är det inte ironiskt?
Själv tycker jag de gamla LO-facken har spelat ut sin roll och borde begravas snarast eller modernisera sin syn och framför allt tänka lite mer på den större bilden och sluta skada Sverige som helhet.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Kikade för att se om facket var statligt eller inte och hittade detta på Hotell och Restaurang Fackets hemsida:

Citat:

Genom att använda din rösträtt i kyrkovalet och rösta på Socialdemokraterna bidrar du till att kyrkan fortsätter att vara en demokratisk samlingsplats. Flera partier som inte har alla människors lika värde på dagordningen, däribland Sverigedemokraterna, försöker vinna inflytande i kyrkovalet med förhoppningen att få väljer att använda sin rösträtt. Genom att rösta på Socialdemokraterna kan du vara med och stoppa deras försök.

Vi vill inte att kyrkan ska styras av konservativa eller grupper som inte tycker att alla människor har lika värde och lika rätt, säger Ella Niia, Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande. Oavsett om du är troende eller inte så är det viktigt att vi får in Socialdemokraterna i kyrkan och inte Sverigedemokraterna.

http://www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=626&tid=1574

Hittar även lite mer som exempelvis detta trevliga citat:

Citat:

Det är de arbetslösa och sjukskrivna som står för notan. De är de som betalar de sänkta skatterna för oss som arbetar. De arbetslösa och sjukskrivna får också betala för att de förmögna ska slippa betala förmögenhetsskatt.

http://www.hrf.net/text/2009/08/pensionarerna-betalar-hogre-s...

Nej, nu kan jag verkligen inte vara med i facket.

Men är det inte väldigt logiskt att facket vill behålla sina medlemmar på arbetsplatser istället för icke-medlemmar? Företagen är "rädda" för facket och lyder således när facket värnar om de som betalar dem pengar varje månad.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men är det inte väldigt logiskt att facket vill behålla sina medlemmar på arbetsplatser istället för icke-medlemmar? Företagen är "rädda" för facket och lyder således när facket värnar om de som betalar dem pengar varje månad.

Självklart ska facket värna om sina medlemmar. Det är deras syfte. Problemet är att facket har en särställning i lagstiftningen. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist måste arbetsgivaren skapa en turordningslista. Den ska numera baseras på anställningstiden. Arbetsgivaren får inte frångå denna lista, om inte facket säger att det är okej. De får förhandla om det hela. Facket brukar vilja att färre personer blir uppsagda samt att deras medlemmar i mindre mån blir uppsagda.

Det handlar inte om företagarens rädsla för facket. Utan en särställning i lagstiftningen skulle facken vara förhållandevis tandlösa.

Permalänk
Medlem

Så om jag fattat det rätt så skulle det alltså vara en dålig sak att en intresseförening för sina medlemmar värnar om just dessa?

På vilket sätt skulle det vara dåligt? Det är precis så det ska fungera. Ett gäng människor slår sig ihop för att nå ett gemensamt mål. Företag fungerar så, fackföreningar fungerar så. Alla organisationer fungerar så. Det är bara vad målen är som skiljer.

Sen kan man ju tycka att facken är ute och cyklar gällande mycket. Det gör jag i alla fall. Men deras grundläggande princip är bra och deras ursprungliga funktion är även den väldigt bra. Facken är arbetstagarnas sätt att skydda sig och påverka arbetsgivaren vilket på många sätt kan behövas. Inte alltid, och för mycket gör lika mycket skada som för lite, men anledningen till att facken finns har inte försvunnit och tills den gör det så kommer facken ha en funktion. Att de sen idag inte skörter detta är en annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.