6 Skärmar, 2xTripplehead2Go el. 3Grafikkort.

Permalänk
Medlem

6 Skärmar, 2xTripplehead2Go el. 3Grafikkort.

Tjenare,

Ska börja plugga arkitektur snart och har märkt att jag behöver betydligt mer yta att arbeta på än en skärm.

Jag hade tänkt 3-6 skärmar, dock så vet jag inte hur man skulle göra med sex skärmar, 2x TrippleHead2Go eller tre graffikkort?

Permalänk
Medlem

klart du ska vänta på ATI HD5000 serien med eyefinity isf. klarar 6 skärmar, behöver inget speciellt, bara ett grafikkort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9836-amd_eyefinity_driver_se...

Permalänk
Medlem

Vänta på AMD's Eyefinity? Kommer väl slutet av denna månad. Inte säker dock
http://www.sweclockers.com/nyhet/9836-amd_eyefinity_driver_se...

http://www.nordichardware.se/nyhet,16441.html

Visa signatur

c0wabunga!

Permalänk
Medlem

Eyefinity kanske ?

ATi's nya påhitt.. Ett grafikkort klarar 6st skärmar. Inga Tripplehead2go eller extra grafikkort behövs..

http://www.youtube.com/watch?v=dkwVw-azZ0M 2x3
http://www.youtube.com/watch?v=N6Vf8R_gOec ROFL 24 skärmar !

Otroligt va segt jag måste skrivigt detta.. två hann före !

Permalänk
Medlem

Wokke har verkligen tajmat sin utbildning perfekt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Wokke har verkligen snott mitt namn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0kke
Wokke har verkligen snott mitt namn

Han är ju dock registrerad före dig

Permalänk

Tänkte först påpeka att det lär bli lite störande med FPS spel o andra spel eftersom en skarv hamnar mitt i bilden, men nu ska du ju leka med stora bilder o ritningar så då är det lite annorlunda.

Kör på 6 skärmar och 2x tripplehead, blir fett

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Tänkte först påpeka att det lär bli lite störande med FPS spel o andra spel eftersom en skarv hamnar mitt i bilden, men nu ska du ju leka med stora bilder o ritningar så då är det lite annorlunda.

Kör på 6 skärmar och 2x tripplehead, blir fett

Han behöver ju inte TH2G med AMD's nya kort. Det enda han behöver lägga pengar på är skärmar, kablar och ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Tänkte först påpeka att det lär bli lite störande med FPS spel o andra spel eftersom en skarv hamnar mitt i bilden, men nu ska du ju leka med stora bilder o ritningar så då är det lite annorlunda.

Kör på 6 skärmar och 2x tripplehead, blir fett

Hur blir det en skarv i MITTEN av skärmen ? Om man kör två skärmar så kan jag förstå om man får en skarv rakt i siktet men 3 ? Då har man ju verkligen en hel skärm dedikerat åt ett sikte som du säkerligen har nu, bara att du får 2 extra skärmar runt om dig för ultramegasuper widescreen gaming !

Edit: nvm.. fick för mig vi snacka om 3 skärmar Verkar ju vara som att du menar 6 skärmar.. Då kan jag nog bara hålla med

Och NEJ! Inte tripplehead2go. Bara ett ATi 5850/5870!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK

Edit: nvm.. fick för mig vi snacka om 3 skärmar Verkar ju vara som att du menar 6 skärmar.. Då kan jag nog bara hålla med

Och NEJ! Inte tripplehead2go. Bara ett ATi 5850/5870!

Mja, om man placerar skärmarna så att man har 3 övre och 3 undre så är ju det inga problem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Mja, om man placerar skärmarna så att man har 3 övre och 3 undre så är ju det inga problem.

Då hamnar väl ändå siktet i ett FPS rakt i mitten ? Alltså halva siktet på en skärm och halva siktet på en annan ( uppe och nere )

Lite som det blir i HAWX

Permalänk
Medlem

fem skärmar? och mittersta skärmen lodrätt? dum ide kanske men då blir siktet inte cp.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
fem skärmar? och mittersta skärmen lodrätt? dum ide kanske men då blir siktet inte cp.

Tror inte att Eyefinity stödjer det!

Man skulle kunna göra en profil i CCC där man har en profil som är " spel " och en som är " CAD/Arbete " eller liknande.. där spel profiler gör så att man spelar på dom 3 understa skärmarna. När man slutat spela kan man bara ända till 6 skärmar igen

Permalänk

Behöver man inte 2st 5850/70 i CF för att få 6st skärmutgångar? Ett grafikkort har väl inte 6st utgångar, eller tror ni att de skickar med 3st DVI splitters ^^?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Behöver man inte 2st 5850/70 i CF för att få 6st skärmutgångar? Ett grafikkort har väl inte 6st utgångar, eller tror ni att de skickar med 3st DVI splitters ^^?

Enligt vad jag har läst så ska ett grafikkort klara 6 skärmar max. Antagligen inte dom första som lanseras nu..

Eyefinity funkar ju upp till 24 skärmar. Max 4 grafikkort = 6 skärmar per grafikkort!

Permalänk
Medlem

Gör inte som mig känns som 3000spän åt helvetet på tripleheaden. När jag såg att eyefinity även klarar högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Enligt vad jag har läst så ska ett grafikkort klara 6 skärmar max. Antagligen inte dom första som lanseras nu..

Eyefinity funkar ju upp till 24 skärmar. Max 4 grafikkort = 6 skärmar per grafikkort!

Det ska komma en särskild version av HD5870 som ska ha sex mini-displayport och 2GB GDDR5. Denna ska enligt uppgift heta HD 5870 SIX.
"Vanliga" HD5870 kommer klara max tre skärmar åt gången (trots dess fyra utgångar).

länk: http://www.pcworld.com/article/171793/amd_eyefinity_drives_si...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0kke
Wokke har verkligen snott mitt namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Han är ju dock registrerad före dig

hehe!

Så många svar förvänta jag mig inte! Antar att det är lite extra poppis nu p.g.a det nya ATI kortet :). Tack så mycket för svaren! Tror jag har fått en liten bild av det nu.

Är dock lite osäker på prestanda. 6 skärmar måste belasta enormt mycket - kan det verka som för mig som inte är expert =).

Och sorry alla ATI fantaster, men jag hade tänkt och köpa Nvidia (Tråd dödare?). Men det ska vara effektivt och inte allt för dyrt, så ATI fungerar bra. Har ATI nu så.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Och sorry alla ATI fantaster, men jag hade tänkt och köpa Nvidia (Tråd dödare?). Men det ska vara effektivt och inte allt för dyrt, så ATI fungerar bra. Har ATI nu så.

Ska du ha 6st skärmar med grönt så är det 2xTH2G som gäller för dig. Såvida inte Nvidia har något liknande på G så får du kosta på dig ett par tusenlappar till för att gå runt problemet.

AMD är IMO det enda rätta valet i detta avseende, men det är upp till dig som kommer få elda tusenlappar att avgöra vad som är bäst för dig.

Ska tillägga att TH2G bara klarar 1680x1050-upplösningar, har du 1920x1200 skärmar kommer de att köras i 1680x1050 med degraderad bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
klart du ska vänta på ATI HD5000 serien med eyefinity isf. klarar 6 skärmar, behöver inget speciellt, bara ett grafikkort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9836-amd_eyefinity_driver_se...

Det ser verkligen lockande ut. Dock så tror jag att jag inte kommer spela så mycket spel när jag väll börjar plugga :P. Men det är klart man får prova!

Och det ska gärna hålla länge eftersom det kommer kosta en del. Kanske vatten kylning är ett alternative för att öka livslängden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock så tror jag att jag inte kommer spela så mycket spel när jag väll börjar plugga . Men det är klart man får prova!

Tänk så skiter jag i skolan bara för det är så grymt o spela på! Kanske inte ska göra detta! (Skämt åsido)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wokke
Det ser verkligen lockande ut. Dock så tror jag att jag inte kommer spela så mycket spel när jag väll börjar plugga :P. Men det är klart man får prova!

Och det ska gärna hålla länge eftersom det kommer kosta en del. Kanske vatten kylning är ett alternative för att öka livslängden.

Tror inte du behöver oroa dig med vattenkylning, är väl mer kostnadseffektivt att köpa en grym luftkylare istället med en-två vettiga 120mm fläktar. Om du köper 5870 SIX så behövs ju bara ett kort och hade du kört Matrox + Nvidia hade du varit tvungen att betala nästan lika mycket bara för Nvidia-kortet?

Med tanke på timingen känns det nästan som att du gör reklam för ATI

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Hade vart kul att se nån som kör 4 kort med 6 portar var och sen tripplehead2go på varje port... 72 skärmar FTW

Men TH2G är väl bara för DVI?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Det ska komma en särskild version av HD5870 som ska ha sex mini-displayport och 2GB GDDR5. Denna ska enligt uppgift heta HD 5870 SIX.
"Vanliga" HD5870 kommer klara max tre skärmar åt gången (trots dess fyra utgångar).

länk: http://www.pcworld.com/article/171793/amd_eyefinity_drives_si...

Kan tänka mig att de behöver 2GB för att klara 6 skärmar.

En framebuffer (dubbelbuffrad) i 4xAA med 6 skärmar (1920x1200) kommer att gå på nästan 500MB. En vanligt screen dump i BMP kommer att ta runt 60MB.

Kan tänka mig att man behöver ett antal SSD i stripesetup på PCI Express kort för att kunna spela in filmer från spel med Fraps i 1:1 upplösning. Om man spelar in i 30 fps 1:1 kommer det att sparas ungefär 1,8GB data per sekund.

^^

Permalänk
Medlem

Suger inte 6 skärmar rätt mycket prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Suger inte 6 skärmar rätt mycket prestanda?

Att köra den upplösningen med anti-aliasing lär kräva riktigt bra prestanda och bandbredd. Spel som är GPU bundna sjunker i prestanda då upplösning höjs. Men AMD/ATI har säkert jobbat på att optimera detta på de nya korten. Inte speciellt mycket om de korten är avslöjat än.

Permalänk

De körde Dirt 2 med sex skärmar utan fps-drops verkar det som..

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel met crossfire/sli stödjer väll inte ens 2 skärmar änn minder 6?

kör eyefinity, med tunna skärmkanter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
rätta mig om jag har fel met crossfire/sli stödjer väll inte ens 2 skärmar änn minder 6?

kör eyefinity, med tunna skärmkanter.

crossfire stödjer med nya 5800 serien flera skärmar.
dvs 6st och upp med fler kort.

Nvidia har inget motsvarande.
(lär inte ha det det närmsta året)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)