Hårddisk med OS på innan man sätter in den i burken

Permalänk

Hårddisk med OS på innan man sätter in den i burken

Har köpt en ny dator, som jag fått tips om vilka prylar jag skulle köpa härifrån.
Blev en kanondator. Snygg som fan med.
Nu tänkte jag ta dom gamla hårddiskarna och klämma in i den nya datorn som redan är bestyckad med en 1terra disk.
Dock på dom gamla har jag en partition (på100gig) med windows XP och massa program. Om jag smäller in den disken, kommer den funka med xp eller måste jag installera om allt? Korkad fråga kanske, men skulle vara smutt om det gick.
/Greger

Permalänk
Avstängd

kan gå men oftast skiter det sig med bluescreens...

En regel ny dator ny fresh installation av OS= snabb stabil burk

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
kan gå men oftast skiter det sig med bluescreens...

En regel ny dator ny fresh installation av OS= snabb stabil burk

Sant, jag har lyckats en gång av tio och den gången formaterade jag ändå efter nån vecka för att jag ville ha ny-känslan

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem

och även OM den skulle boota (vilket aldrig hänt för mig) och fungera utan BSOD så kommer den fortfarande vara bestyckad med en massa gammalt skräp i form av drivrutiner och applikationer till dessa som inte används, vilket kommer dra ner prestandan avsevärt, förutsatt att din gamla dator inte var mycket lik din nya

Nej, det är allt annat än värt det! Skicka in ett nytt OS!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

om du har en partion på 100gb så är de väll bara att formatera om den partionen i den nya datorn. för jag tror det har att göra med drivrutiner till moderkortet och processorn mm som ligger installerat på hddn.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk

True!
Får nog göra det..
Har win XP som följde med Dell datorn jag har. Så jag hoppas det inte blir knas att isntallera den på en annan burk om den är låst till hårdvaran på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Det kan det nog bli. Om det är en sådan som hänger med som "återställningsskiva" så kan du glömma det på en gång.
Men om det är en ren och fin XP skiva så är det inga bekymmer, förutsatt att du har en licens som funkar...

Visa signatur

---

Permalänk

Ingen återställningsskiva, utan det är ett bootable xp skiva. Följde med datorpakete som jag fick köpa genom firman jag jobbade på förut.
Men licensen sitter på en lapp på sidan på datorn med nyckel o hela skiten där. Läste nånstans att de kunde bli knas med såna att installera i andra datorer pga av att dom kunde vara knutna till hårdvaran på nåt sätt. Men jag är som sagt inte säker.
Så nån som har vart med om nåt sånt?